نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 9:37 ب.ظ

اولین RNA از حیوان منقرض شده در جهان بازیابی شد

26 سپتامبر 2023 – دانیلا کالتوف، مسئول مجموعه پستانداران در موزه تاریخ طبیعی استکهلم، یک نمونه خشک از ببر تاسمانی را بررسی می کند.

محققان دانشگاه استکهلم به خبرگزاری فرانسه گفتند که دانشمندان برای اولین بار RNA یک گونه منقرض شده به نام ببر تاسمانی را بازیابی کردند که امید به رستاخیز حیواناتی را که زمانی گمان می رفت برای همیشه از دست رفته بودند را افزایش داد.

لاو دالن، استاد ژنومیک تکاملی دانشگاه استکهلم که این پروژه را رهبری می کرد، گفت RNA هرگز قبلاً از یک گونه منقرض شده استخراج و توالی یابی نشده بود.او گفت: “توانایی بازیابی RNA از گونه های منقرض شده گامی کوچک (به سوی) است که شاید بتوانیم گونه های منقرض شده را در آینده احیا کنیم.”

دالن و تیمش توانستند مولکول‌های RNA را از یک نمونه ببر تاسمانی 130 ساله که در دمای اتاق در موزه تاریخ طبیعی سوئد نگهداری می‌شد، توالی‌یابی کنند.با این کار آنها توانستند RNA پوست و ماهیچه های اسکلتی را بازسازی کنند.

RNA مولکولی است که برای انتقال اطلاعات از ژنوم به بقیه سلول در مورد کارهایی که باید انجام دهد استفاده می شود.

دالن با توضیح نیاز به دانش در مورد DNA و RNA گفت: “اگر می خواهید یک حیوان منقرض شده را احیا کنید، پس باید بدانید که ژن ها کجا هستند و چه کار می کنند و در چه بافت هایی تنظیم می شوند.”

آخرین ببر زنده شناخته شده تاسمانی یا تیلاسین، کیسه دار گوشتخوار، در سال 1936 در باغ وحش بوماریس در تاسمانی در اسارت درگذشت.

در اروپا، این حیوان به عنوان آفت اعلام شد و در سال 1888 برای هر حیوان کامل کشته شده جایزه ای در نظر گرفته شد.دانشمندان تلاش های خود را برای انقراض بر روی ببر تاسمانی متمرکز کرده اند زیرا زیستگاه طبیعی آن در تاسمانی تا حد زیادی حفظ شده است.

دانیلا کالتوف، مسئول مجموعه پستانداران در موزه تاریخ طبیعی، گفت که ایده احیای احتمالاً ببر تاسمانی “ایده ای هیجان انگیز” بود.

او با نشان دادن پوست راه راه سیاه و قهوه ای که محققان در مطالعه خود استفاده کردند، گفت: “این حیوان فوق العاده ای است و من دوست دارم دوباره آن را زنده ببینم.”

یافته های آنها همچنین پیامدهایی برای مطالعه ویروس های RNA همه گیر دارد.

دالن توضیح داد: «بسیاری از همه‌گیری‌هایی که در گذشته رخ داده‌اند ناشی از ویروس‌های RNA بوده است، اخیراً ویروس کرونا و همچنین … آنفولانزای اسپانیایی.

او گفت: “ما در واقع می‌توانیم به دنبال این ویروس‌ها در بقایای حیوانات وحشی که در مجموعه‌های موزه خشک نگهداری می‌شوند، بگردیم. این در واقع می‌تواند به ما در درک ماهیت همه‌گیری‌ها و اینکه بیماری‌های همه‌گیر از کجا می‌آیند، کمک کند.”

این مطالعه راه را برای استفاده از مجموعه های موزه به این روش جدید باز می کند.

دالن گفت: «میلیون‌ها و میلیون‌ها پوست خشک و بافت خشک شده از حشرات، پستانداران و پرندگان و غیره در مجموعه‌های موزه‌های سراسر جهان وجود دارد، و در واقع اکنون می‌توان رفت و RNA را از همه این نمونه‌ها بازیابی کرد.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *