نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 6:24 ب.ظ

سرپیکان موزه تاریخ برن از آهن شهاب سنگی ساخته شده است

توسط باب یرکا، گزارش 31 ژوئیه 2023

شکل 1. a-b. الف) نمای کلی از نوک پیکان موریگن. به چسبیدن مواد رسوبی روشن توجه کنید. بقایای یک برچسب قدیمی در سمت چپ شماره نمونه. طول کل 39.3 میلی متر است. عکس: توماس شوپباخ. ب) نمای جانبی نوک پیکان موریگن. بافت لایه ای به خوبی قابل مشاهده است. نقطه سمت راست است. اعتبار: مجله علوم باستان شناسی 2023

یک تیم بین المللی از زمین شناسان و مورخان دریافتند که یک نوک پیکان در موزه تاریخ برن با استفاده از آهن شهاب سنگ ساخته شده است. این گروه در مقاله خود که در مجله علوم باستان شناسی منتشر شده است، ویژگی های نوک پیکان و جایی که معتقدند موادی که از آن ساخته شده است را توصیف می کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که آهن شهاب سنگی توسط افراد اولیه در بسیاری از نقاط جهان، از اوراسیا گرفته تا خاورمیانه و آفریقا مورد استفاده قرار می گرفته است. قابل ذکر است، محققان نمونه های کمی از استفاده از آهن شهاب سنگ توسط افراد اولیه در اروپا پیدا کرده اند. گروهی که در این تلاش جدید مشکوک بودند که بسیاری از چنین مصنوعاتی پیدا شده‌اند اما شناسایی نشده‌اند، گروهی در این تلاش جدید جستجویی در مجموعه‌های باستان‌شناسی در مکان‌های مختلف در سوئیس انجام دادند.

آزمایش یک نوک پیکان کشف شده در موزه تاریخ برن نشان داد که بخشی از آن از ایزوتوپ های آلومینیوم-26 ساخته شده است که به طور طبیعی در زمین یافت نمی شوند. آنها همچنین یک آلیاژ آهن و نیکل پیدا کردند که تاکنون فقط در شهاب سنگ ها شناسایی شده است.

در بررسی تاریخچه آن، تیم متوجه شد که نوک پیکان در جایی کشف شده است که زمانی یک مکان عصر برنز به نام موریگن بوده است. جامعه ای متشکل از افراد اولیه در طی سال های 900 تا 800 قبل از میلاد در آنجا زندگی می کردند.

این تیم همچنین بقایایی از یک چسب را روی نوک پیکان پیدا کردند که حدس می‌زدند که سطح آن قیر است، که نشان می‌دهد نوک پیکان به نوعی به یک محور متصل شده است.

محققان خاطرنشان کردند که محلی که نوک پیکان در آن پیدا شد کمتر از هشت کیلومتر با نقطه برخورد شهاب سنگ توانبرگ به زمین فاصله دارد و آن را به منبع احتمالی آهن مورد استفاده برای ساخت نوک پیکان تبدیل می کند. اما پس از بررسی دقیق تر، تیم متوجه شد که غلظت ژرمانیوم و نیکل مطابقت ندارد. این باعث شد که آنها به دنبال منبع دیگری بگردند.

جستجو در پایگاه داده زمین شناسی نشان داد که تنها سه شهاب سنگ با ترکیب مناسب فلزات در اروپا پیدا شده است: یکی در جمهوری چک، دیگری در اسپانیا و سومی در استونی. تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که یکی در استونی محتمل‌ترین منبع برای نوک پیکانی است که مورد مطالعه قرار داده‌اند – نمونه‌ای از شبکه تجاری گسترده‌ای که در عصر برنز در اروپای مرکزی فعال بود.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *