نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 1:36 ب.ظ

قاچاق نیروی کار در ایالات متحده

توسط جو ایرمن، ملیسا ام. لابریولا، بلا گونزالس -دختری برای کار با پارچه از چرخ خیاطی استفاده می کند. عکس از Thanaphong Araveeporn/Getty Images

     بررسی ادبیات منتشر شده و مصاحبه با کارشناسان در مورد قاچاق کار نشان داد که این موضوع کمتر مورد تحقیق قرار گرفته و قربانیان نیز شناسایی نشده اند.

     تحلیلگران 18 سوال تحقیقاتی را شناسایی کردند که باید در شش سال آینده به آنها پرداخته شود.

     هشت مورد از این پرسش‌ها به‌عنوان بحرانی‌تر زمانی اولویت‌بندی شدند که باید در سال آینده به آنها پرداخته شود.

     پرداختن به این سؤالات به وزارت امنیت داخلی ایالات متحده کمک می کند تا یک برنامه سیاستی برای کاهش قاچاق نیروی کار تعیین کند و مبنایی برای تحقیقات مداوم در مورد این مشکل ایجاد کند.

صفحه وب دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در مورد قاچاق انسان، قاچاق انسان را اینگونه تعریف می کند: «استخدام،  انتقال، پناه دادن یا دریافت افراد از طریق تهدید یا استفاده از زور یا سایر اشکال اجبار، آدم ربایی. کلاهبرداری، فریب، سوء استفاده از قدرت یا موقعیت آسیب پذیر یا دادن یا دریافت پرداخت یا مزایا برای کسب رضایت شخصی که بر شخص دیگری کنترل دارد، به منظور استثمار.»

قاچاق انسان به سه شکل انجام می شود: قاچاق جنسی، قاچاق کار و بهره کشی از کودکان. قاچاق نیروی کار – رایج ترین شکل قاچاق انسان در سراسر جهان – شامل کار اجباری یا استثمار کار (که در آن قربانی مجبور می شود برای بازپرداخت بدهی کار کند) و کار اجباری (که در آن قربانی مجبور به کار بر خلاف میل خود می شود). سازمان بین المللی کار (ILO) تخمین زده است که بیش از 12 میلیون نفر در سراسر جهان در هر لحظه قربانی کار اجباری می شوند و وزارت امور خارجه ایالات متحده تخمین زده است که سالانه 14500 تا 17500 نفر برای انجام کار اجباری به ایالات متحده قاچاق می شوند.

دولت فدرال کاهش شیوع قاچاق انسان در همه اشکال آن – از جمله قاچاق نیروی کار و قاچاق جنسی – در سراسر ایالات متحده را در اولویت قرار داده است که عمدتاً به وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (DHS) متکی است. در سال 2020، DHS یک استراتژی برای هدایت تلاش های خود برای مهار قاچاق در سراسر جهان، استراتژی مبارزه با قاچاق انسان، واردات کالاهای تولید شده با کار اجباری، و بهره کشی جنسی از کودکان ایجاد کرد. اساساً، این استراتژی خواستار بهبود شناسایی و گزارش قاچاق مشکوک است. اداره علم و فناوری DHS از مرکز تحلیل عملیاتی امنیت داخلی (HSOAC)، یک مرکز تحقیق و توسعه با بودجه فدرال (FFRDC) خواست تا وضعیت فعلی تحقیقات در مورد قاچاق نیروی کار ایالات متحده و نیازهای تحقیقاتی آینده را ارزیابی به عنوان گام اولیه در ایجاد یک دستور کار تحقیقاتی متمرکز بر قاچاق کار کند – سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود.

چرا مطالعه و رسیدگی به قاچاق نیروی کار بسیار چالش برانگیز است؟

آنچه که پرداختن به قاچاق کار را به ویژه چالش برانگیز می کند این است که شناسایی قربانیان آن بسیار دشوار است:

  • قربانیان اغلب از حقوق خود آگاه نیستند.
  • قربانیان می توانند افراد بدون مدرک یا آواره باشند که قوانین فعلی ایالتی و فدرال ممکن است به اندازه کافی از آنها حمایت نکند (به عنوان مثال، قربانیان از اخراج در صورت بروز هراس دارند).
  • هیچ مکانیزم گزارش دهی متمرکزی وجود ندارد.
  • قربانیان را می توان کمتر از حد شمارش کرد زیرا تحقیق و پیگرد قانونی پرونده های قاچاق کارگری می تواند بسیار دشوار باشد.

تحقیق سه هدف اصلی داشت:

  • حوزه های کلیدی تحقیق در مورد قاچاق نیروی کار – چه منتشر شده و چه منتشر نشده – و یافته های تحقیق را شناسایی کنید.
  • موضوعاتی را که بیشتر برای ذینفعان ضروری است را درک کنید.
  • شناسایی نیازهای تحقیقاتی با اولویت بالا برای مبارزه با قاچاق نیروی کار داخلی.

محققان رویکردی چند جانبه برای شناسایی تحقیقات و سیاست های قاچاق در پیش گرفتند:

  • مروری بر ادبیات انجام داد که شامل تحقیقات منتشر شده و اسناد دولتی در توصیف برنامه ها، سیاست ها و اهداف بود
  • درخواست کارشناسان قاچاق از سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیردولتی (NGO) (مانند سازمان‌های حمایت از بازماندگان) برای سیاست‌گذاری و سایر اسناد استراتژیک و عملیاتی
  • رسانه های اجتماعی را برای مطالعات منتشر نشده مرتبط جستجو کرد
  • همچنین با کارشناسان، هم برای دیدگاه‌هایشان در مورد اولویت‌های تحقیق و هم برای عبارات کلیدی اضافی برای مرور ادبیات، مصاحبه کرد
  • سپس ادبیات و متن مصاحبه را تجزیه و تحلیل کرد تا موضوعات و شکاف‌ها را شناسایی کند – یعنی موضوعاتی که کمتر مورد تحقیق قرار گرفته‌اند – به‌ویژه موضوعاتی که بیشتر مربوط به ایالات متحده است.

چندین مورد از رایج‌ترین موضوعات تکراری را شناسایی کرد، سؤالات تحقیقاتی بی‌پاسخ را برای هر موضوع گردآوری کرد، و سؤالات را اولویت‌بندی کرد – هم از نظر اهمیت درک شده و هم از نظر فوریت.

محققان 5 موضوعی را که بیشترین تحقیقات را در مورد قاچاق کار انجام شده است شناسایی کردند و سپس کمترین سؤالات را برای هر موضوع تعیین کردند.

1. شناسایی، تحقیق و آموزش

فرآیندهای شناسایی و غربالگری قربانیان قاچاق، مداخله مناسب، بررسی و اجرای پرونده ها و آموزش برخی از مواردی است که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، بسیاری از شکاف های دانش، مانند بهترین شیوه ها برای هر یک از این فرآیندها، باقی مانده است. برای مثال، علیرغم شناسایی مجموعه‌ای از شاخص‌ها، بخش بزرگی از قربانیان شناسایی نشده‌اند، تا حدی به دلیل تعاریف و نشانه‌های مبهم، همپوشانی یا قدیمی.

2. شیوه های قاچاق

ویژگی های مهم شیوه های قاچاق شامل مشخصات قربانیان معمولی، روش های استخدام، صنایع و زنجیره تامین است. اگرچه قربانیان اغلب مهاجرانی با مشاغل کم دستمزد هستند که از حقوق خود بی خبرند، برخی از گروه های قربانیان نامرئی هستند یا از ترس انتقام سکوت می کنند. به همین ترتیب، فناوری شیوه های استخدام را تغییر می دهد و تشخیص آنها را دشوارتر می کند. صنایع خاصی – مانند کشاورزی، ماهیگیری، و مشاغل خانگی – به دلیل قاچاق نیروی کار به خوبی شناخته شده اند و احتمالاً موضوع تحقیق هستند. با این حال، صنایع دیگر، مانند تولید، ممکن است به دلیل ماهیت پیچیده خود تحت نظر باشند. زنجیره تامین، یکی از موضوعات مورد تحقیق در قاچاق نیروی کار، به دلیل جهانی شدن روزافزون کالاها، که شبکه های فراملی خریداران، تامین کنندگان، حمل و نقل و مصرف کنندگان را ایجاد کرده است، همچنان یکی از چالش برانگیزترین موضوعات کارگران درگیر است.

سوالات شناسایی شده برای موضوع شیوه های قاچاق شامل موارد زیر بود:

  • روش های استخدام خاص صنعت برای قاچاق نیروی کار چیست؟
  • چه زمانی در طول فرآیند مهاجرت افراد جذب می شوند؟
  • قاچاقچیان چه کسانی هستند؟
  • قاچاقچیان چه ویژگی هایی دارند؟
  • قاچاقچیان چگونه عمل می کنند و چگونه ارتباط برقرار می کنند؟
  • قاچاقچیان چگونه با قربانیان درگیر می شوند؟
  • چه عوامل خطر بر آسیب پذیری بالای مهاجران در برابر کار اجباری تأثیر می گذارد؟

3. روش ها و شکاف های داده ها در زمینه تحقیقات قاچاق کار

تحقیقات با کیفیت بالا برای ایجاد و ارزیابی بیشتر اثربخشی سیاست‌ها و برنامه‌های مبتنی بر شواهد مورد نیاز است. با این حال، پیچیدگی قاچاق نیروی کار اساساً تلاش ها برای انجام تحقیقات با کیفیت را به چالش می کشد. از جمله پیچیدگی ها و چالش ها، عدم وجود اصطلاحات، تعاریف، استانداردها و معیارهای نتیجه پذیرفته شده جهانی است که منجر به کیفیت پایین داده یا صرفاً کمبود داده می شود. مسائل اخلاقی مانع استفاده از برخی اشکال داده ها، به ویژه اقدامات قانونی یا اطلاعات شخصی می شود.

یکی از سوالاتی که محققان برای موضوع روش‌ها و شکاف‌های داده‌ای در زمینه تحقیقات قاچاق کار شناسایی کردند این بود:

     چگونه می توان سیستم های داده فدرال، ایالتی و محلی را برای ترویج اشتراک گذاری داده ها، تجزیه و تحلیل کمی و ارزیابی های دقیق هماهنگ و سازماندهی کرد؟

4. تجارب قربانی

از آنجایی که اطلاعاتی که فقط با دسترسی مستقیم به قربانیان به دست می‌آیند، عموماً در دسترس نیستند، اطلاعات کمی در مورد تجربیات واقعی قربانیان و برداشت آنها از آنها وجود دارد. همچنین، قربانیان اغلب غیرقابل دسترس هستند، زیرا آنها به اطلاعات مربوط به حقوق خود دسترسی ندارند و از خدماتی که برای کمک به آنها در نظر گرفته شده است اجتناب می کنند. دلایل آن عبارتند از فقدان اطلاعات به زبان آنها یا ترس بسیار شدیدتر از اخراج یا از دست دادن شغل یا مسکن.

یک سوال مرتبط با موضوع تجارب قربانی این بود:

     چگونه ذینفعان می توانند بی میلی کارگران غیرمستند به شرکت در خدمات، برنامه ها و تحقیقات را کاهش دهند؟

5. نقش سازمان های چند ملیتی و مشارکت

از آنجایی که قاچاق نیروی کار بسیار پیچیده است، کار و تحقیق زیادی برای درک نقش شرکت ها در تداوم قاچاق انسان، از جمله شیوه هایی که در کنترل کسب و کار و محدوده تغییر هستند، مورد نیاز است. اطلاعاتی در مورد روابط تجاری و انتخاب منابع و اقداماتی که آنها در حال حاضر برای کاهش قاچاق انجام داده اند مورد نیاز است. محققان همچنین دریافته‌اند که همکاری و ارتباط بین شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی مهم است.

سوالات مشخص شده برای موضوع نقش سازمان ها و مشارکت های چند ملیتی شامل موارد زیر بود:

  • ابتکارات و فناوری‌ها برای یک طرح ردیابی مؤثر چقدر مفید هستند؟
  • چگونه می توان کیت ابزارهای زنجیره تامین اخلاقی مناسب را توسعه و معرفی کرد؟

در نهایت، پاسخ به این پرسش‌ها برای هدایت سیاست‌های جدیدی که به مسائل مربوط به قاچاق نیروی کار و کاهش قربانی شدن می‌پردازد، و افزایش شناسایی، تحقیق و تعقیب قضایی مورد نیاز خواهد بود.

https://www.rand.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *