نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

16 اردیبهشت 1403 5:18 ق.ظ

نرخ فرسودگی شغلی بنیانگذاران استارت‌آپ به طرز هشداردهنده‌ای بالاست.

04 مه 2023-نوشته کارل مادی

بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها اغلب زندگی شخصی خود را با کار خستگی‌ناپذیر در ازای پاداش‌هایی که امیدوارند در این مسیر به دست آورند، قربانی می‌کنند. پیشرفت در کسب و کار اغلب با هزینه های گزاف همراه است. مواردی  که یک کارآفرین برای رشد کسب و کار خود با آن پول می پردازد بسیار ارزشمند است – خواب، وقت گذاشتن با عزیزان، استراحت و آرامش، و در نهایت سلامت روحی و جسمی.

محققان بین استقلال در کسب و کار و رضایت شغلی ارتباط برقرار کرده اند. بنیانگذاران استارت‌آپ اغلب گزارش می‌دهند که احساس قدرت یا «کنترل سرنوشت خود» می‌کنند. با این حال، پتانسیل انرژی‌بخش راه‌اندازی یک کسب‌وکار اغلب داغ می‌شود – در بسیاری از موارد خیلی داغ. یک نظرسنجی ELEVATE نشان داد که 48٪ از کارآفرینان احساس فرسودگی شغلی را تجربه می کنند، 32٪ دیگر افسردگی و 56٪ با خستگی تصمیم مواجه می شوند.

تعداد زیادی از استارت‌آپ‌ها در نهایت با شکست مواجه می‌شوند و این واقعیت برای صاحبان آنها از بین نمی‌رود. کارآفرینان متعهد اغلب خود را در حالت فرسودگی شغلی تلاش می کنند تا به موفقیت دست یابند، با این حال خود فرسودگی شغلی می تواند سقوط یک شرکت باشد.

در این مقاله، برخی از استراتژی‌های کاهش فرسودگی شغلی را توضیح می‌دهیم و مزایایی را که می‌توانند به کارآفرینان ارائه دهند، برجسته می‌کنیم.

فرسودگی، تعریف شده است

اگر از من بپرسید عبارت “فرسودگی شغلی” بسیار رایج شده است. برخی می گویند ممکن است سوخته باشید. به دلیل بازخورد منفی مشتریان یا صورت‌های مالی دلسردکننده، هفته سختی را پشت سر گذاشته‌اید؟

در حالی که تقصیر هیچ کس نیست که “فرسودگی شغلی” به یک کلمه رایج تبدیل شده است، اما وجود آن در همه جا عواقب جدی روانی و فیزیولوژیکی فرسودگی شغلی واقعی را به حداقل می رساند. و در حالی که فرسودگی شغلی یک وضعیت پزشکی نیست، سازمان بهداشت جهانی (WHO) توضیح می دهد که علائم قابل شناسایی از جمله:

  • فرسودگی
  • کاهش انرژی (که ممکن است به عنوان خستگی مشخص شود)
  • علائم روانی منفی مرتبط با کار

یکی از علائم غیرپزشکی که سازمان جهانی بهداشت به آن اشاره می کند کاهش اثربخشی در کار است. در حالی که این علامت زندگی شما را تهدید نمی کند، مطمئناً می تواند دوام یک تجارت را تهدید کند.

این علائم ناشی از “استرس مزمن محل کار” است. فرسودگی شغلی بر کسانی تأثیر می‌گذارد که به دلیل کار در هر دو طرف شمع می‌سوزند و هیچ جمعیتی این کار را بیشتر از کارآفرینان انجام نمی‌دهد.

نحوه جلوگیری و کاهش علائم فرسودگی شغلی بنیانگذار

استراحت های یک ماهه یا تغییر به یک هفته کاری چهار روزه برای اکثر صاحبان مشاغل ساده نیست. حتی کارآفرینانی که وظایف اساسی را محول کرده‌اند، اغلب برای سازمان‌هایشان ضروری باقی می‌مانند. با این حال، چندین استراتژی کاهش فرسودگی شغلی وجود دارد که می تواند کمک کند:

1. اختصاص زمان استراحت

زمان از کار افتادن می‌تواند به چند مورد اشاره داشته باشد، و مطمئناً به این معنا نیست که باید روی مبل بنشینید و انگشتان شست خود را بچرخانید. “وقفه” شما می تواند موارد  باشد:

  • ·       45دقیقه مطالعه یک کتاب غیر مرتبط با کار
  • یک ساعت روی تردمیل یا دورهای شنا
  • یک تماس تلفنی با همسر، فرزندان یا یک دوست برای صحبت در مورد زندگی شخصی خود
  • ·       30 دقیقه اوقات فراغت عمدی، چه بررسی ESPN، اکانت طنز مورد علاقه شما در رسانه های اجتماعی، یا سرگرمی مورد علاقه شما

همچنین زمان های طولانی تری را برای استراحت، به ویژه در عصرها و آخر هفته ها برنامه ریزی کنید. گذراندن چندین ساعت برای شرکت در فعالیت های خارج از منزل (پیاده روی، کمپینگ)، شرکت در ورزش یا سایر فعالیت های رقابتی (بسکتبال پیکاپ، ایروبیک، پیکل بال)، یا صرف وقت بدون محدودیت با کسانی که دوستشان دارید (غذاهای طولانی با دوستان یا عزیزانتان) یک اثر جوان کننده که سود سهام را در کسب و کار شما به ارمغان می آورد.

یکی از سخنان متداول در میان افراد تجاری فوق‌العاده موفق که به اوج رسیده‌اند و به زندگی خود نگاه می‌کنند این است که از کار کردن بسیار پشیمان هستند. تمام موفقیت‌های حرفه‌ای در جهان نمی‌تواند زمان از دست رفته با عزیزان یا تجربیات ناتمام را بازگرداند.

2. یک برنامه صبحگاهی پایدار بسازید

بنیان‌گذاران می‌توانند روال صبحگاهی خود را به‌عنوان راندن وسیله نقلیه خود برای روز کاری ببینند. با یک روال منظم، معمولی و عمدی، می‌توانید مطمئن شوید که یک باک پر بنزین ممتاز را به جای نیم باک از اجناس ارزان (خوب، ارزان نیست، اما متوجه می‌شوید) در خودروی خود قرار می‌دهید.

توسعه حرفه ای هاروارد سه اصل راهنما را برای هر روتین صبحگاهی توصیه می کند:

     زود بیدار شو . شروع زودهنگام تضمین می کند که فشاری برای صرف نظر از وقت خانواده یا سایر وظایف مهم به نفع کار احساس نخواهید کرد.

     ورزش کن . انتقال دهنده عصبی GABA که کنترل تکانه و ثبات شناختی را تقویت می کند، حتی با ورزش متوسط آزاد می شود. بنابراین در صورت امکان قبل از کار تمرین کنید.

     قبل از اینکه در روز کاری به جلو حرکت کنید، فکر کنید. چه دوست داشته باشید که خاطرات خود را یادداشت کنید، یا یادداشت برداری کنید یا به سادگی افکار خود را مرتب کنید، انعکاس می تواند ذهن شما را شلوغ کند و به شما کمک کند مسیر روشنی را برای روز آینده ترسیم کنید.

برخی توصیه می کنند صبح ها تا زمانی که ممکن است از تلفن خود دوری کنید. روتینی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و به آن پایبند باشید. و نه، بلند شدن و رفتن مستقیم به سر کار به عنوان یک “روال” واجد شرایط نیست.

3. خواب را غیر قابل مذاکره کنید

شب‌هایی وجود دارد که بنیانگذار هشت ساعت نمی‌خوابد، نمی‌تواند. فشار دادن ضرب الاجل ها و امواج ذهنی را که نمی تواند آنها را کوتاه کند، گاهی اوقات شما را از  بهترین شیوه های خواب دور می کند.

با این حال، شب های کم خواب را به عادت تبدیل نکنید. کارآفرینان بی‌شماری، از جمله شریل سندبرگ، مدیر اجرایی سابق متا، اهمیت یک رژیم خواب ثابت، حتی برای متخصصان با موتور بالا را تبلیغ می‌کنند.

به همان اندازه که ساعت‌هایی که می‌خوابید، کیفیت آن ساعت‌ها و ثبات برنامه‌تان مهم است. چه بتوانید شش ساعت و چه هشت ساعت چشم بسته، مهلت زمان خواب خود را غیرقابل مذاکره کنید.

4. برای تعطیلات برنامه ریزی کنید .

بر اساس داده‌های گزارش‌شده در هاروارد بیزینس ریویو (HBR)، آمریکایی‌ها در سال 2015 حدود یک هفته کمتر از سال 2000 در هر سال از تعطیلات خود استفاده کردند.

منطق به ما می گوید که کارآفرینان احتمالاً زمان تعطیلات کمتری نسبت به آمریکایی های معمولی دارند. این یک مشکل است زیرا همانطور که HBR خاطرنشان می کند، “از نظر آماری، گرفتن تعطیلات بیشتر منجر به موفقیت بیشتر در کار و همچنین استرس کمتر و شادی بیشتر در محل کار و خانه می شود.”

بنابراین، حداقل برای یک تعطیلات امسال برنامه ریزی کنید، اما مطمئن شوید که این نوع سفر مناسب است. Shawn Achor، مدیر ارشد تجربه BetterUp، توضیح می دهد که بسیاری از مردم در واقع بعد از رفتن به تعطیلات احساس بهتری ندارند، و به شما پیشنهاد می کند سفری را برنامه ریزی کنید که:

  • آیا در تدارکات ساده است، بار اداری و سردردهای احتمالی را به حداقل می رساند (پروازهای لغو شده، در حال حاضر بسیار داغ است)
  • کنتراست مشخصی از محیط فعلی شما ارائه می دهد
  • آنچه را که می‌دانید به شما آرامش می‌دهد لذت می‌برد – اگر اهل کتاب و ساحل هستید، به آنچه دوست دارید تکیه کنید

Achor همچنین برنامه ریزی از قبل و یافتن یک محلی آگاه را توصیه می کند تا بار برنامه ریزی و تدارکات را از دوش شما بردارید. بنیانگذاران سخت کوش مستحق استراحت هستند، فقط مطمئن شوید که استراحت خوبی است.

5. آنچه را می توان تفویض کرد (و مدیریت خرد را برای همیشه کنار بگذارید)

بنیانگذاران استارت‌آپ تنها کسانی نیستند که فتیله حرفه‌ای آنها داغ می‌سوزد. محققان دریافتند که کارمندان در استارت‌آپ‌ها نیز زمانی که رضایت شغلی‌شان کاهش می‌یابد دچار فرسودگی می‌شوند و کارمندان فرسوده در نهایت مشاغل استارت‌آپ خود را برای موقعیت‌های رضایت‌بخش‌تر ترک می‌کنند.

بسیاری از کارمندان استارت‌آپ دستاوردهای بالایی دارند – آنها خواهان مسئولیت معنی‌دار هستند و اگر آن را دریافت نکنند، نسبت به شغل خود احساس نارضایتی می‌کنند که نشان‌دهنده فرسودگی شغلی است.

بنابراین، تفویض فرآیندهای ضروری فقط وسیله ای برای شما برای به دست آوردن وضوح ذهنی و کاهش استرس شما نیست. تفویض اختیار برای جذب و حفظ کارمندان با ارزش بسیار مهم است، کسانی که می‌خواهند به شما کمک کنند تا کشتی را به جلو ببرید – اگر فقط به آنها اجازه دهید.

یک روش عملیاتی استاندارد دقیق تضمین می کند که کارکنان شما همچنان چشم انداز شما را دنبال می کنند.

6. از کمک های بیرونی استفاده کنید، حتی به طور موقت

مواقعی وجود دارد که یک مشکل یا پروژه برای تیم شما بزرگتر از آن است که با آن مقابله کند. حتی اگر در نهایت بتوانید از پس آن برآیید، زمان و منابعی که برای مشکل موجود اختصاص می‌دهید ممکن است باعث شود که سایر جنبه‌های ضروری کسب‌وکارتان به حاشیه بروند. این یک دستور العمل برای فرسودگی شغلی است.

در صورت لزوم از پرداخت هزینه کمک خارجی دریغ نکنید. چه یک کارمند طولانی مدت اضافی، چه پیمانکاران موقت یا یک شرکت مشاوره، شما باید آماده به کارگیری نیروهای کمکی باشید، حتی اگر برای رسیدگی به یک مشکل یا پروژه فوق خاص باشد.

هنگامی که اعضای دائمی یا موقتی را از خارج از تیم خود اضافه می کنید، استنفورد بیزینس توصیه می کند که فراتر از فرهنگ مناسب نگاه کنید. انطباق پذیری یا توانایی شخصی برای تشخیص و تطبیق با واقعیت ها و انتظارات جدید، ویژگی بارز استخدامی جدید است که در صورت تمایل می تواند به یک مشارکت طولانی مدت در شرکت شما تبدیل شود.

با مشارکت‌کنندگان توانمند، چه کوتاه‌مدت یا بلندمدت، خطر این که چالش‌های موقت یا بلندمدت باعث فرسودگی شما شود را به حداقل می‌رسانید.

7. محیط کار خود را تغییر دهید

“دفتر” برای چندین دهه برای کار ضروری بوده است. بسیاری معتقدند یک اتاق اغلب بدون حواس پرتی منجر به حداکثر بهره وری می شود.

در حالی که ثبات مطمئناً می تواند بهره وری را افزایش دهد، در مورد خلاقیت چطور؟ علاوه بر این، چه نوع محیط کاری باعث ایجاد خلاقیت پایدار می شود، بنابراین خطر فرسودگی شغلی را به حداقل می رساند؟

محققان آلمانی به ما می گویند که محیط های کاری پویا، نه مناطق بدون حواس پرتی، فعالیت مغز را ارتقا می دهند. آنها به طور خاص خاطرنشان می کنند که:

  • محیط هایی که حرکت فیزیکی را تشویق می کنند، عملکرد شناختی را نیز تشویق می کنند
  • نشانگرهای شناختی در شرکت‌کنندگانی که در یک محیط پویا کار می‌کردند، در یک دوره دو هفته‌ای از افرادی که در یک محیط کار ثابت کار می‌کردند، پیشی گرفت.

به عبارت دیگر، یکنواختی روتین و محیط ممکن است نتایج کار یکنواختی ایجاد کند. یکنواختی، بدون شک یکی از علائم هشدار دهنده نزدیک شدن فرسودگی است، اگر هنوز فرا نرسیده باشد.

تغییر جهت دفتر خود را برای ترویج حرکت در نظر بگیرید، خواه این به معنای گرفتن میز ایستاده یا توپ یوگا برای نشستن باشد. اگر می‌توانید، سعی کنید در محیط‌های جدید کار کنید، چه در بیرون از خانه و چه در یک کافه محلی، زیرا مناظر جدید ممکن است روش‌های جدیدی از تفکر را ترویج کنند که به شما در جلوگیری از فرسودگی کمک می‌کند.

8. موارد اثربخش خود را پیدا کنید و آن را پرورش دهید

ری دالیو. مارک بنیوف راسل سیمونز دو کارآفرین هستند .این کارآفرینان به جز سابقه موفقیت آمیز چه چیز مشترکی دارند؟

هر یک به طور منظم مدیتیشن می‌کنند، مانند بسیاری از بنیان‌گذاران دیگر که انگیزه، تمرکز و موفقیت در دوره‌های طولانی را حفظ کرده‌اند.

در حالی که مدیتیشن برای همه مناسب نیست، همه ما به دوره‌های انرژی روانی و معنوی نیاز داریم – دعا، مدیتیشن، یوگا یا تفکر آرام. هر جا که چی خود را پیدا کردید، این تمرین را به یک عادت تبدیل کنید.

9. در صورت نیاز به دنبال درمان باشید

کارآفرینان فشارهای زیادی را تحمل می کنند، چه از سوی خود و چه از سوی نیروهای خارجی. تحمل این فشارها به تنهایی می تواند دشوار باشد. هنگامی که آنها در زندگی شخصی خود با سختی یا تراژدی مواجه می شوند، تلاقی فشارهای شخصی و حرفه ای می تواند بسیار زیاد باشد.

اگر احساس می کنید ممکن است مفید باشد، درمان، مشاوره یا درمان های مشابه را در نظر بگیرید. برای صاحبان مشاغل همیشه آسان نیست که ترس ها و نگرانی های خود را به اشتراک بگذارند، و درمان می تواند منطقه ای محرمانه برای انجام این کار باشد. این ممکن است به عنوان یک فلاش ذهنی عمل کند که مزایای حرفه ای ملموس ایجاد می کند.

10. یک فرآیند فکری پایدار ایجاد کنید تا از عرق کردن غیرقابل کنترل جلوگیری کنید

مدرسه تجارت وارتون راه هایی را که کارآفرینان می توانند اضطراب های مربوط به کار را تسکین دهند، شناسایی می کند:

     اضطراب را مجدداً تنظیم کنید. با تعیین آینده (با تمام شکوه نامطمئن آن) به عنوان چیزی که باید در مورد آن هیجان زده باشید تا اینکه نگران آن باشید، ممکن است متوجه شوید که احساس ترس بی هدف شما کاهش می یابد. همچنین می‌توانید از این مکانیسم چارچوب‌بندی مجدد برای رویدادهای خاصی که ممکن است در مورد آنها احساس نگرانی کنید، مانند جلسات سرمایه‌گذار یا ضرب‌الاجل‌های پروژه استفاده کنید. به جای اینکه «چه چیزی ممکن است اشتباه پیش برود»، به «چگونه می‌خواهیم این کار را درست کنیم» فکر کنید.

     از تشریفات برای القای ثبات استفاده کنید. چه فشار دادن یک توپ استرس در هنگام بروز افکار منفی، خواندن یک مانترای تأیید کننده هنگامی که افکار منفی وارد می شوند، یا شرکت در مراسم دیگری که باعث آرامش شما می شود، زمانی که اضطراب شروع به تیره کردن روند فکری شما کرد، اقدام کنید.

حتی ممکن است یادداشت های استراتژیک بنویسید یا علائمی را چاپ کنید تا در اطراف محل کار خود قرار دهید. همه ما می‌توانیم از یادآوری‌هایی استفاده کنیم که برخی چیزها خارج از کنترل ما هستند و عرق کردن غیرقابل کنترل فقط می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد.

11. چرای خود را شناسایی کنید، یادداشت کنید و به خود یادآوری کنید.

“چرا چرا؟” روایت کلیشه ای می شود؟ شاید داشته باشد. اما کلیشه‌ها به این دلیل تبدیل به کلیشه می‌شوند که چیزی را لمس می‌کنند که تقریباً برای همه افراد تکرار می‌شود. همه ما برای انجام کاری که انجام می‌دهیم دلیلی داریم، و شما هم برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان یک دلیل – یک «چرا» دارید.

شاید برای کمک به افراد بی‌شماری با یک مشکل، با هدفی عالی رهبری کردید. شاید شما می خواستید  پولی به دست آورید. برخی از بنیان‌گذاران می‌خواهند حوزه کاری خود را به گونه‌ای مختل کنند که اثری ماندگار از خود به جای بگذارد.

“چرا” شما در زمان راه اندازی شرکتتان هر چه بود، آیا الان هم همینطور است؟ اگر نه، آیا «چرا» جدیدی برای جایگزینی نسخه اصلی شناسایی کرده‌اید؟

حتی اگر هیچ نتیجه‌گیری بزرگی نگیرید، ما بنیانگذاران باید مرتباً از خود بپرسیم که چرا کاری را که انجام می‌دهیم انجام می‌دهیم و آیا این انگیزه درست است یا خیر. و اگر نمی توانید «چرا» خود را پیدا کنید، ممکن است دلیل فرسودگی شغلی خود را پیدا کرده باشید.

به یاد داشته باشید، فرسودگی شغلی یک نیاز شغلی نیست.

برای گروهی از افرادی که به چشم‌انداز بلندمدت وسواس زیادی دارند، کارآفرینان (مانند بسیاری دیگر) به دنبال رضایت فوری هستند.در حالی که تلاش برای رسیدن به ساعت‌های به ظاهر بی‌پایان کار تقریباً به قیمت هر چیز دیگری منطقی است، منطق به ما می‌گوید که به قیمت طول عمر تمام خواهد شد. شما و کسب و کاری که شدیداً به شما متکی است، از بین خواهید رفت. فرسودگی شغلی خواهد آمد. موضوع این است که چه زمانی اگر نباشد.

در مجموعه ای از زندگی کاری فعلی شما اقدامات فعالی انجام دهید تا خود را از فرسودگی محافظت کنید.

نکات زیادی در اینجا وجود دارد و اجرای حتی یکی از آنها می تواند در رسیدن به جاه طلبی های شخصی و حرفه ای شما کمک کننده باشد.

https://www.allbusiness.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *