نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 8:02 ب.ظ

یافتن ده ها شی 12 وجهی عجیب از دوران روم باستان که هیچ کس نمی داند چه هستند

یافتن ده ها شی 12 وجهی عجیب از دوران روم باستان که هیچ کس نمی داند چه هستند

اندی کوربلی -26 ژانویه 2024-دوازده وجهی – اعتبار، گروه تاریخ و باستان شناسی نورتون دیزنی

در سرتاسر اروپا، به ویژه در بریتانیا، جایی که ساکنان آن عاشق یک تعطیلات آخر هفته با فلزیاب هستند، ده‌ها «شی 12‌وجهی» از امپراتوری روم پیدا شده‌اند، و هیچ‌کس نمی‌داند که آنها برای چیست.

یکی در شمال بلژیک در فوریه سال گذشته پیدا شد، اما دیگری در همین ماه در شهر انگلیسی نورتون دیزنی پیدا شد. حدود 130 نمونه از این شی عجیب وجود دارد که در سراسر جهان روم و 33 نمونه تنها در بریتانیا یافت شده است.

دودکا به معنای دوازده است، بنابراین یک شی دوازده وجهی است – توخالی، و با دهانه های گرد در هر وجه پنج ضلعی. هر نقطه با یک کره تزئین شده است و دوازده وجهی ها معمولاً از برنز، مس یا مخلوطی از فلزات و آلیاژها ساخته شده اند.

این چیزی است که علم به یقین می داند و فراتر از آن، فرضیه هایی مبنی بر این که آنها وسایل آیینی، سلاح، زیور آلات شخصی، اشیاء مذهبی و حتی نوعی ابزار دقیق بوده اند، مطرح شده است.

از آنجایی که اندازه و وزن آنها بسیار زیاد است، ایده یک سلاح، مانند توپ ستاره صبحگاهی قرون وسطی، بعید به نظر می رسد. تزئینات شخصی نیز فراتر از رنگ پریده به نظر می رسد، زیرا برخی از آنها کاملاً سنگین هستند و اگر به گردن ببندند، بسیار ناراحت کننده خواهند بود.

سال گذشته در بیانیه مطبوعاتی مقامات آثار باستانی بلژیک اظهار داشت که این پیشنهاد که ممکن است آنها ابزارهای اندازه گیری دقیق بوده باشند را نیز می توان به طور منطقی رد کرد، زیرا چگونه می توان با ابزاری که همیشه اندازه متفاوتی دارد و نمی توان آن را ثابت قرار داد، اشیاء را به دقت اندازه گیری کرد.

اما این یافته در بلژیک تنها یک قطعه بود و در بریتانیا، یک تیم داوطلب از کارآگاهان و باستان شناسان اماتور یک دوازده وجهی دست نخورده را پیدا کردند که بر اساس تجزیه و تحلیل آنها، عمداً حدود 1700 سال پیش دفن شده بود.آن‌ها آن را در منطقه‌ای از لینکلن‌شایر که قبلاً آثار رومی در آنجا کشف شده بود، پیدا کردند و ادعا کردند که به اندازه یک گریپ فروت است.

افراد در The Norton Disney History می نویسند: «مقدار زیادی از زمان، انرژی و مهارت برای ایجاد دوازده وجهی ما صرف شد، بنابراین برای مقاصد عادی استفاده نمی شد، به خصوص زمانی که مواد جایگزین در دسترس هستند که می توانند به همان هدف دست یابند. و گروه باستان شناسی محتمل ترین استفاده ای که ما فکر می کنیم برای اهداف آیینی و مذهبی است.

امروزه، دوازده‌وجهی‌ها اساساً تنها یک هدف مشترک در جامعه ما دارند – به عنوان تاس – برای بازی Dungeons & Dragons و دیگر بازی‌های مینیاتوری رومیزی.

اینکه آیا رومی ها به اندکی D&D علاقه داشتند بحث دیگری است، و در حالی که هیچ اشاره ای به دوازده وجهی در ادبیات موجود رومی خوانده نشده است، دنیای مذهبی روم پیش از مسیحیت دنیایی بسیار خرافی بود، و بنابراین، در حال حاضر، مصنوعات مذهبی یا آیینی محتمل به نظر می رسد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *