نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 4:19 ق.ظ

چگونه می توان از موشک فضایی پس از پرتاب مجددا استفاده کرد؟

موشک آزمایشگاه راکت در حال بلند شدن از سکوی پرتابش. – حق چاپ سام تامز/راکت آزمایشگاه ایالات متحده آمریکا -توسط رویترز • به روز شده: 29/04/2022

Rocket Lab USA Inc، سازنده موشک کوچک، خود را برای مأموریتی آماده می کند که برای یک فیلم اکشن با بودجه کلان مناسب تر به نظر می رسد: گرفتن یک تقویت کننده موشک چهار طبقه در حال سقوط با هلیکوپتر.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا در تلاش است تا با استفاده مجدد از موشک‌های خود، هزینه‌های پرواز فضایی را کاهش دهد، روندی که توسط کارآفرین فناوری میلیاردر ایلان ماسک SpaceX آغاز شد.

اما برخلاف موشک دو مرحله‌ای فالکون 9 اسپیس ایکس که دوباره موتورهای خود را روشن می‌کند تا به زمین بازگردد، آزمایشگاه راکت قصد دارد یک هلیکوپتر با دو خلبان را تجهیز کند تا یک مرحله تقویت‌کننده به ارتفاع 39 فوت (11.9 متر) را با استفاده از ترکیبی از طناب، چتر نجات و محافظ حرارتی بگیرد .

پیتر بک، مدیر اجرایی آزمایشگاه راکت به رویترز گفت: «من کاملاً مطمئن هستم که اگر خلبانان هلیکوپتر بتوانند آن را ببینند، آن را می گیرند.

“اگر این بار آن را دریافت نکنیم،  یاد می گیریم و دفعه بعد آن را دریافت می کنیم، بنابراین من خیلی نگران نیستم.”

Rocket Lab که در سال 2021 از طریق ادغام بی‌سابقه به رهبری وکتور کپیتال که ارزش آن را 4.1 میلیارد دلار (3.9 میلیارد یورو) به بازار عرضه کرد، تقریباً  یک دوجین مأموریت را برای ترکیبی از مشتریان دولتی و تجاری به مدار زمین راه‌اندازی کرده است که سه مورد از آنها با شکست ماموریت به پایان رسید.

حوزه رو به رشد شرکت های کوچک موشکی نیز شامل Astra Space و Virgin Orbit ریچارد برانسون است.

بک گفت که بازیابی تقویت کننده های موشک از طریق چتر نجات و هلیکوپتر به جای استفاده از موتورهای خود برای فرود عمودی به این معنی است که موشک نیازی به صرفه جویی در سوخت اضافی – و سنگین – برای فرود “پیشران” مانند فالکون 9 اسپیس ایکس ندارد.

به گفته مهندسان، فرود راکت‌ها به صورت عمودی برای موشک‌های کوچک‌تر و سبک‌تر دشوارتر است.

آزمایش هلیکوپتر Rocket Lab قرار است پس از پرتاب 34 ماهواره کوچک توسط موشک Electron این شرکت در ماموریتی که راکت Lab آن را “There and Back Again” نامید، انجام شود.

پس از پرتاب مرحله اول تقویت کننده به فضا و رهاسازی مرحله دوم ماهواره بر خود به سمت مدار، طراحی شده است تا با هشت برابر سرعت صوت به زمین برگردد و دوباره در مسیری باریک وارد جو شود تا با هلیکوپتر ملاقات کند. که مجهز به کامپیوترهای ردیاب است.

مرحله تقویت کننده برای استقرار یک سری چتر نجات برای ترمز کردن سرعت آن طراحی شده است. اگر همه چیز خوب پیش برود، خلبانان هلیکوپتر را با آویزان کردن کابل بلندی در زیر آن، به سمت تقویت کننده چتر نجات هدایت می کنند، به آن قلاب می کنند و آن را به زمین می برند.

ویدئویی از یک آزمایش قبلی، یک مرحله موشک ساختگی را نشان می‌دهد که در زیر چتر نجات فرو می‌رود، با یک ناودان کوچکتر و ثانویه که خط شکار را تا کنار موشک کشیده می‌شود و باعث می‌شود تا خط قلاب آویزان عمودی هلیکوپتر راحت‌تر به آن برسد. هلیکوپتر به خوبی بالای موشک باقی می ماند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *