نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:39 ب.ظ

کاوشگر ماه ژاپن وارد مدار ماه شد

کاوشگر ماه ژاپن وارد مدار ماه شد

25 دسامبر 2023 

اگر فرودگر «SLIM» با موفقیت در ماه آینده فرود بیاید، ژاپن پس از ایالات متحده، روسیه، چین و هند،  پنجمین کشوری خواهد بود که کاوشگر فعالی را روی ماه فرود آورده است.کاوشگر فضایی SLIM ژاپن وارد مدار ماه شد تا گامی مهم در راستای اولین فرود موفقیت آمیز این کشور بر ماه در ماه آینده باشد.

کاوشگر هوشمند برای بررسی ماه (SLIM) به “تک تیرانداز ماه” لقب گرفته است، زیرا برای فرود در فاصله 100 متری (328 فوت) از یک هدف خاص بر روی سطح ماه طراحی شده است.در صورت موفقیت، ژاپن پس از ایالات متحده، روسیه، چین و هند، تنها پنجمین کشوری خواهد بود که موفق به فرود کاوشگر روی ماه شده است.

آژانس گفت: «تغییر مسیر آن طبق برنامه ریزی اولیه محقق شد و هیچ چیز غیرعادی در مورد شرایط کاوشگر وجود ندارد.انتظار می رود فرود فرودگر به سمت ماه حدود ساعت 12:00 صبح به وقت ژاپن در 20 ژانویه آغاز شود و فرود آن بر روی سطح برای 20 دقیقه بعد برنامه ریزی شده است.

موشک H-IIA در ماه سپتامبر از جزیره جنوبی تانگاشیما که حامل فرودگر بود، پس از سه بار به تعویق افتادن مربوط به آب و هوای بد به پرواز درآمد.

JAXA در این ماه گفت که این ماموریت یک فرود بی‌سابقه با دقت بالا بر روی ماه خواهد بود.فرودگر مجهز به یک کاوشگر کروی است که با یک شرکت اسباب بازی ساخته شده است.این توپ که کمی بزرگتر از یک توپ تنیس است، می تواند شکل خود را برای حرکت روی سطح ماه تغییر دهد.

در مقایسه با کاوشگرهای قبلی که «چند یا بیش از 10 کیلومتر» دورتر از اهداف فرود آمدند، حاشیه خطای ادعایی SLIM کمتر از 100 متر نشان دهنده سطحی از دقت است که زمانی غیرممکن به نظر می رسید، به لطف اوج تلاش 20 ساله محققان.

شینیچیرو ساکای، مدیر پروژه SLIM JAXA در این ماه به خبرنگاران گفت: با پیشرفت فناوری، تقاضا برای مشخص کردن اهدافی مانند دهانه ها و سنگ ها در سطح ماه در حال افزایش است.

او گفت: «روزهایی که صرفاً کاوش در «جایی در ماه» می خواستند، گذشته است.

ساکای افزود: همچنین امیدواریم که دقت SLIM نمونه‌برداری از منجمد دائمی ماه را آسان‌تر کند و دانشمندان را یک قدم به کشف رمز و راز منابع آب در ماه نزدیک‌تر کند.

ماموریت های ژاپنی دو بار شکست خورده اند – یکی عمومی و دیگری خصوصی.سال گذشته، این کشور یک کاوشگر ماه به نام Omotenashi را به عنوان بخشی از ماموریت Artemis 1 ایالات متحده ارسال کرد.

در ماه آوریل، استارت‌آپ ژاپنی Space بیهوده تلاش کرد تا به اولین شرکت خصوصی تبدیل شود که روی ماه فرود می‌آید و پس از آنچه که آن را “فرود سخت” توصیف کرد، ارتباط خود را با هواپیمای خود از دست داد.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *