نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 3:42 ب.ظ

بزرگترین راکتور همجوشی هسته ای آزمایشی جهان اولین پلاسما را در ژاپن تولید کرد

بزرگترین راکتور همجوشی هسته ای

اندی کوربلی 7 دسامبر 2023

بزرگترین راکتور همجوشی هسته‌ای عملیاتی روی کره زمین اولین پلاسمای خود را هنگامی که در ژاپن آنلاین شد، تولید کرد.راکتور همجوشی هسته ای به سبک توکاماک، JT-60SA از آهنرباهای ابررسانا برای گرم کردن و حاوی گاز تا 200 میلیون سانتیگراد استفاده می کرد و آن را به شکلی از ماده به نام پلاسما تبدیل می کرد.

همجوشی هسته‌ای به‌عنوان جام مقدس انرژی‌های تجدیدپذیر، راه‌حلی برای نیازهای انرژی زمین، و حتی آخرین انقلاب در انرژی نام‌گذاری می‌شود. این فرآیندی را تقلید می کند که خورشید ما را نیرو می دهد، اما به روشی که هیچ تشعشعی ایجاد نمی کند.

توکامک که در ابتدا در سال 1958 در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، که مخفف روسی “محفظه حلقوی با سیم پیچ های مغناطیسی” است، یک راکتور دوناتی شکل است که از سیم پیچ های مغناطیسی ساخته شده است که می تواند فشار لازم برای مهار پلاسما را در داخل ایجاد کند. هنگامی که ایزوتوپ های هیدروژن سنگین تریتیوم و دوتریوم به داخل محفظه تزریق می شوند، هسته های آنها ذوب می شوند که برعکس شکافت هسته ای، که در آن یک اتم شکافته می شود، انرژی ایجاد می کند.

ابعاد JT-60SA 13.7 متر و ارتفاع 15.4 متر است و توسط تیمی با نمایندگی بیش از 70 شرکت طرف قرارداد و 500 دانشمند و مهندس از اروپا و ژاپن مونتاژ شد.کار بر روی این دستگاه در سال 2007 به عنوان بخشی از توافقنامه بین اتحادیه اروپا و ژاپن آغاز شد که هدف آن ساخت JT-60SA به عنوان نسخه کوچکتر از یک راکتور همجوشی بزرگتر به نام ITER است که در حال حاضر در فرانسه مونتاژ می شود.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفت JT-60SA “پیشرفته ترین توکامک در جهان” است و شروع عملیات را “نقطه عطفی برای تاریخ همجوشی” خواند.

سیمسون افزود: فیوژن این پتانسیل را دارد که به یک جزء کلیدی برای ترکیب انرژی در نیمه دوم این قرن تبدیل شود.

دولت‌ها و چند شرکت خصوصی در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا فناوری همجوشی هسته‌ای را از نقطه‌ای که انرژی بیشتری تولید می‌کند، بیش از مصرف آن پیش ببرند، که قبلاً در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در ایالات متحده محقق شده بود، اما نه برای مدت طولانی.

برخی از شرکت‌ها ایده‌های خود را در مورد بهترین راه برای تولید انرژی با پلاسما دارند، اما صنعت کلی راه درازی در پیش دارد، حتی اگر قبلاً در حال پیشرفت بوده است.

داده‌های JT-60SA برای اطلاع‌رسانی بهتر در مورد ساخت و بهره‌برداری ITER مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورتی که بتواند به موقع برای تاریخ پیش‌بینی شده اولیه عملیات در سال 2025 آنلاین شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *