نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:02 ق.ظ

نگاهی اجمالی به روبات ها و تلاش های نجات  و امداد در نمایشگاه ژاپن

ربات های نجات و امداد

26 اکتبر 2023 -توسط Etienne BALMER

بازدیدکنندگان از نمایشگاه تحرک ژاپن، چشم اندازی از آینده نجات در این کشور مستعد بلایا، از جمله ساختار های بیرونی، دریافت خواهند کرد.با دوربین هواپیمای بدون سرنشین، یک بازمانده در زیر آوار دیده می شود. یک ربات در مسیر برای او آب می آورد در حالی که امدادگران با یک ساختار مکانیکی بیرونی مسیر فرار را برای برانکارد مستقل باز می کنند تا او را به محل امن برساند.

این چشم انداز آینده نگرانه ای است که در نمایشگاه تحرک ژاپن به نمایش گذاشته شده است و هدف آن نشان دادن این است که چگونه فناوری می تواند به انسان ها کمک کند و گاهی اوقات جایگزین انسان ها در کشوری شود که کارگری ندارد و در برابر بلایا غریبه نیست.

اما برای اینکه مردم نگران نباشند، تراژدی خیالی توسط گودزیلا که فاجعه‌ای را در فیلم‌های فاجعه‌بار ژاپنی را از دهه 1950 به راه انداخته است.در ژاپن نزدیک به 30 درصد از جمعیت این کشور 65 سال و بالاتر هستند.

تومویوکی ایزو، بنیانگذار Attraclab، یک استارت آپ محلی متخصص در تحرک خودمختار، گفت: به دلیل کاهش جمعیت، افراد کمتر و کمتری برای کارهای خطرناک در دسترس هستند.

ایزو 61 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «ایده من کمک به افرادی مانند آتش نشان ها با ماشین هایم است.

این Attraclab بود که ربات تحویل کوچکی را که در نمایشگاه تحرک ژاپن از لابه لای آوارهای مقوایی می فشرد و برانکارد کنترل از راه دور را روی چرخ ها یا مسیرها طراحی کرد.

او در این رویداد که آخر هفته برای عموم باز می شود، گفت: در حال حاضر دولت ژاپن از “تجهیزات سنتی” برای تلاش های امدادی حمایت می کند.اما ایزو معتقد است در آینده بازاری برای فناوری های پیشرفته تر وجود خواهد داشت.

او گفت: “انیمه های زیادی با روبات های انسان نما در ژاپن وجود دارد و بنابراین مردم آنها را دوست دارند. اما این نوع وسایل نقلیه خودران هنوز برای آنها بسیار عجیب است.”

از سال 2016، صنایع سنگین کاوازاکی ژاپن (KHI) در حال توسعه Kaleido، یک ربات انسان نما قوی است که قادر است به ظرافت افراد مجروح را بلند و جابجا کند.

ایتسوکی گودا از بخش روباتیک KHI گفت: “در آینده این ربات می تواند مردم را نجات دهد یا به مناطق خطرناک مانند آتش سوزی برود.”

با این حال، او اعتراف کرد که این دستگاه به توسعه بیشتری در قابلیت‌های اسکن خود برای عبور از زمین‌های دشوار نیاز دارد.او به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر بخواهیم از آن در شرایط واقعی استفاده کنیم، جایی که شرایط همیشه متفاوت است، به سال‌های بیشتری برای توسعه نیاز داریم.

گودا وعده داده است که ظرفیت بار فعلی Kaleido 60 کیلوگرم (132 پوند) به زودی با یک نمونه اولیه جدید افزایش خواهد یافت.

گودا افزود: در حال حاضر این ربات “شاید 10 برابر گرانتر از یک انسان باشد، اما اگر سالانه 10000 عدد از آنها تولید کنیم، قیمت به سرعت کاهش می یابد.”

از زمان فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011، بخش مهم دیگری ایجاد شده است: روبات‌هایی برای پاکسازی مناطق فاجعه‌بار که دسترسی به آنها دشوار یا خطرناک است.

شرکت مهندسی Sugino Machine یک بازوی رباتیک قدرتمند اما کوچک نصب شده بر روی خزنده‌ها ارائه کرد که می‌تواند در مناطقی کار کند که کارکنان اورژانس نمی‌توانند بروند.این دستگاه در سال 2018 برای یک آژانس تحقیقات اتمی ملی ساخته شد، زیرا ژاپن به کار برای از کار انداختن نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی ادامه می‌دهد.

آکیرا اینوجیما از Sugino Machine به خبرگزاری فرانسه گفت: «این می تواند برای ارزیابی اولیه آسیب یا حذف آوار یا برای برداشتن وسایل سنگینی که افراد نمی توانند بلند کنند استفاده شود.ابزارهای مختلفی را می توان به بازوی آن وصل کرد، مانند حسگرهای تصویر، دما یا رادیواکتیویته یا یک لنج آب با فشار بالا.

او گفت: “ما کمبود نیروی کار داریم. رفتن همه ربات ها دشوار است. اما ما می توانیم راه حل هایی برای کمک به کار مردم ارائه دهیم.”

اینوجیما گفت: «بعد از فوکوشیما، ما توانستیم توسعه فناوری را ادامه دهیم، زیرا پروژه به پروژه (که به شدت توسط دولت حمایت می شود)، مانند حذف آوارها، به کار ما نیاز دارد.این مهم است که این کار را ادامه دهیم و این کار را از دست ندهیم.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *