نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 8:26 ب.ظ

محققان ابزارهای بهتری را برای مدیریت تعارضات در گفتگوها به روبات ها می دهند

مدیریت تعارضات در گفتگوها به روبات ها

11 دسامبر 2023 -توسط دانشگاه اومیا-گفت و گو با انسان ها می تواند چالشی برای روبات ها باشد. اعتبار: Pixabay

یک پایان نامه جدید از دانشگاه اومئو نشان می دهد که چگونه ربات ها می توانند درگیری ها و شکاف های دانش را در گفتگو با مردم مدیریت کنند. محققان با درک دلایل پشت گفتگوهایی که آنطور که انتظار می‌رفت باز نمی‌شوند، استراتژی‌ها و مکانیسم‌هایی را ایجاد کرده‌اند که می‌توانند در کنار هم زندگی کردن مهم باشند.

در آینده ای نه چندان دور، ممکن است در دنیایی بیدار شویم که در آن یک ربات مفید، “رابی” به طور یکپارچه در زندگی روزمره ما ادغام شده است. توانایی برگزاری دیالوگ های معنادار، رابی را از سایر ماشین ها متمایز می کند. اما وقتی رابی و انسان روی چیزهای مختلف تمرکز می کنند یا دانش مشترک ندارند، ادامه گفت و گو می تواند دشوار شود.

Maitreyee Tewari، دانشجوی دکترا در گروه علوم محاسباتی، دریافت که مشکلات و تضادها در گفتگوها به چهار موضوع مربوط می شود: انتظارات، درک، ارتباط و تعامل.

به عنوان مثال، دیالوگی را در نظر بگیرید که در آن رابی می پرسد: “چرا احساس خوبی ندارید؟” آن شخص می گوید، “من نمی خواهم در مورد آن بحث کنم. احتمالاً بعد از صبحانه احساس بهتری خواهم داشت.” انسان‌ها می‌توانند چنین موقعیت‌هایی را بدون زحمت مدیریت کنند. با این حال، برای روبات‌هایی مانند رابی، هنوز یک مشکل تحقیقاتی باز است.”

Tewari استراتژی های مختلفی را شناسایی کرده است که رابی می تواند برای مدیریت درگیری ها هنگام همکاری با افراد برای حمایت از آنها در دستیابی به اهدافشان استفاده کند. این ممکن است شامل سازگاری یا متقاعد کردن فرد باشد. به عنوان مثال، برای یک فرد مسن که به تنهایی زندگی می کند می تواند مهم باشد که داروها را به موقع مصرف کند و اگر احساس خوبی ندارد با متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد. در این مواقع، رابی برای «هوشمندانه» عمل کردن، باید از موقعیت آگاهی داشته باشد، بتواند درباره عواقب انتخاب‌های مختلف استدلال کند، تأثیر آن را ارزیابی کند و فرد چگونه به پیشنهادات رابی واکنش نشان می‌دهد.

این یافته‌ها می‌تواند برای طراحانی که قصد ایجاد قابلیت گفت‌وگو در ربات‌های رابی‌مانندی را دارند که در محیط‌های اجتماعی افراد مانند خانه‌ها یا امکانات مراقبتی زندگی مشترک دارند، سودمند باشد. این می تواند به ربات هایی مانند رابی کمک کند تا بر تعارض ها غلبه کنند، دانش جدید را در همکاری با مردم توسعه دهند و دیالوگ ها را در آینده مدیریت کنند، به روشی مشابه آنچه که یک انسان انجام می دهد، و به گونه ای که برای انسان احساس طبیعی داشته باشد.

مطالعات Tewari نشان داد که افراد با ربات به گونه ای ارتباط برقرار می کنند که گویی شخص دیگری است. به عنوان مثال، شرکت کنندگان در مطالعه ربات ها را با کودکان مقایسه کردند و از مردم انتظار داشتند که با آنها رفتار صبورانه داشته باشند.

تیواری می‌گوید: «تعجب‌آور بود که می‌بینیم افراد مسن‌تر نسبت به افراد جوان‌تر نسبت به ربات‌ها ذهن بازتر، همدل‌تر و پذیرفته‌تر هستند.

یک مطالعه همچنین نشان داد که در طول درگیری ها، اگر ربات یا فرد تا حدی با چیزی که دیگری می خواهد در مورد آن صحبت کند سازگار شود، به نظر می رسد راه حل کافی از دیدگاه انسان باشد، که ممکن است مطالعه بیشتر جالب باشد.

Tewari می گوید: “گفتگوهایی که ممکن است برای انسان ساده به نظر برسند، از منظر هوش مصنوعی غنی و پیچیده هستند و نیاز به درک در سطوح مختلف دارند، که عوامل امروزی مانند رابی قادر به ایجاد آن نیستند. بنابراین، تحقیقات بیشتری در این جهت مورد نیاز است.”

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *