نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 6:47 ب.ظ

آیا صحبت کردن با لهجه محلی باعث می شود ربات های اجتماعی قابل اعتمادتربه نظر برسند

آیا صحبت کردن با لهجه محلی باعث می شود ربات های اجتماعی قابل اعتمادتربه نظر برسند

29 ژانویه 2024-تصویری از ربات مورد استفاده برای آزمایشات. اعتبار: Katharina Kühne

ربات های اجتماعی می توانند در بسیاری از موارد به ما کمک کنند: آموزش، یادگیری، مراقبت. از آنجا که آنها برای تعامل با انسان ها طراحی شده اند، به گونه ای طراحی شده اند که ما را ارام کنند – و این شامل نحوه صحبت آنها نیز می شود. اما چگونه باید صحبت کنند؟ برخی از تحقیقات نشان می دهد که مردم دوست دارند ربات ها از لهجه یا گویش آشنا استفاده کنند، در حالی که تحقیقات دیگر خلاف این را نشان می دهد.

Katharina Kühne از دانشگاه پوتسدام، نویسنده اصلی این مطالعه در Frontiers in Robotics و AI گفت: «به طرز شگفت انگیزی، مردم احساسات متفاوتی در مورد ربات هایی دارند که به یک گویش صحبت می کنند – برخی آن را دوست دارند، در حالی که برخی دیگر زبان استاندارد را ترجیح می دهند. این باعث شد فکر کنیم: شاید این فقط ربات نیست، بلکه افراد درگیر این ترجیحات را شکل می دهند.

عوامل زیادی بر سطح راحتی افراد با روبات های اجتماعی تأثیر می گذارد. ربات‌ها زمانی بهترین کار را انجام می‌دهند که قابل اعتمادتر و شایسته‌تر به نظر برسند، و صدای گفتار انسان‌مانند به این امر کمک می‌کند. اما اینکه آیا آن صدای گفتاری از یک گویش یا فرم استاندارد یک زبان استفاده می‌کند، می‌تواند بر درک قابل اعتماد بودن یا شایستگی آن تأثیر بگذارد. استفاده از زبان استاندارد اغلب هوشمندانه‌تر تلقی می‌شود، اما صحبت کردن به لهجه‌ای که دوستانه یا آشنا به حساب می‌آید می‌تواند آرامش‌بخش باشد.

Kühne می‌گوید: « زبان روباتی را تصور کنید که می‌تواند به یک گویش تغییر کند. اکنون، آنچه را که در تعامل شما با یک ربات مهم‌تر است در نظر بگیرید: احساس یک ارتباط (به یک گفتگوی دوستانه در خانه سالمندان فکر کنید) یا درک آن به عنوان شایستگی (مانند یک محیط خدماتی که در آن زبان استاندارد اهمیت دارد).

برای آزمایش تأثیر استفاده از لهجه بر پذیرش ربات، دانشمندان 120 نفر را که در برلین یا براندنبورگ زندگی می کردند برای شرکت در یک نظرسنجی آنلاین اماده کردند. آنها از شرکت کنندگان خواستند ویدیوهایی را تماشا کنند که در آن یک ربات با استفاده از صدای انسان مرد به گویش استاندارد آلمانی یا برلینی صحبت می کند، لهجه ای که طبقه کارگر در نظر گرفته می شود و گاهی اوقات توسط رسانه ها برای ایجاد یک حس غیررسمی و دوستانه استفاده می شود.

Kühne توضیح داد: “گویش برلین به طور کلی برای اکثر آلمانی زبانان قابل درک است، از جمله کسانی که بومی آلمانی زبان نیستند اما به این زبان مسلط هستند.”

دانشمندان از شرکت کنندگان خواستند که قابلیت اعتماد و شایستگی ربات را ارزیابی کنند و یک پرسشنامه جمعیت شناختی شامل سن، جنسیت، مدت زمانی که در برلین زندگی کرده اند، چقدر به گویش برلینی صحبت می کنند و تعداد دفعات استفاده از آن را پر کنند. این نظرسنجی به طور خودکار نوع دستگاهی را که شرکت‌کنندگان برای مشاهده ویدیوها استفاده می‌کردند ثبت می‌کرد – تلفن، تبلت یا رایانه.

ارتباط واضحی بین قابلیت اعتماد و شایستگی وجود داشت، با شایستگی ادراک شده بالاتر، قابلیت اعتماد درک شده بالاتر را پیش بینی می کرد. به طور کلی، پاسخ دهندگان رباتی را ترجیح می دهند که آلمانی استاندارد صحبت کند. با این حال، پاسخ دهندگانی که با لهجه برلینی راحت تر بودند، گویش ربات را ترجیح دادند.

Kühne می‌گوید: «اگر در صحبت کردن با یک لهجه راحت هستید، به احتمال زیاد به رباتی که به همان شیوه صحبت می‌کند اعتماد خواهید کرد. به نظر می رسد مردم بیشتر به ربات اعتماد دارند زیرا شباهت هایی را پیدا می کنند.

پاسخ دهندگانی که به جای رایانه از تلفن یا رایانه لوحی برای مشاهده ویدیوها استفاده می کردند، به ربات هایی که به زبان آلمانی استاندارد صحبت می کردند، امتیاز کمتری می دادند. دانشمندان حدس می زنند که این ممکن است به این دلیل باشد که دستگاه های کوچک و قابل حمل به این معنی است که پاسخ دهندگان حواس پرتی بیشتری از ویدیوها و بار شناختی بالاتری داشتند، بنابراین سیگنال اعتماد آلمانی استاندارد تأثیر کمتری داشت.

Kühne می‌گوید: «این ما را بدون شواهد واضح موافق یا مخالف این ایده باقی می‌گذارد که افرادی که با چالش‌ها مواجه هستند ممکن است در ربات‌های اجتماعی که به یک گویش آشنا صحبت می‌کنند، راحتی بیشتری پیدا کنند. اما اگر روباتی از زبان استاندارد استفاده می‌کند و برای مردم ضروری است که آن را در تعامل درک کنند، ممکن است به حداقل رساندن بار شناختی مفید باشد. ما قصد داریم با آزمایش بار شناختی در طول مکالمه عمیق‌تر شیرجه بزنیم.دانشمندان خاطرنشان کردند که صحبت کردن یا درک یک گویش می‌تواند بخشی از هویت درون گروهی باشد و به ربات‌ها اجازه می‌دهد از تعصب درون گروهی استفاده کنند: مردم تمایل دارند ربات‌هایی را ترجیح دهند که به نوعی شبیه آنها هستند. با این حال، اعتبار یک گویش ممکن است بر نحوه دریافت آن توسط افرادی که آن را می شنوند تأثیر بگذارد.

Kühne گفت: “زمینه در گفتگوهای ما اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل است که ما در حال برنامه ریزی برای انجام مطالعات بیشتر در موقعیت های واقعی هستیم.”

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *