نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 4:36 ب.ظ

روبات‌های هوشمند تمام کارها را در کارخانه «هوشمند» نیسان انجام می‌دهند

8 اکتبر 2021، توسط یوری کاگیاما

بازوهای رباتیک در سیستم انتقال قدرت خودروی برقی وارد مدل آریا در خط مونتاژ در کارخانه نیچی توچیگی در شهر کامینوکاوا، استان توچیگی، ژاپن، جمعه، 8 اکتبر 2021 شد. کارخانه هوشمند نیسان به ندرت کارگر انسانی دارد. روبات‌ها کارهایی از جمله جوشکاری و نصب را انجام می‌دهند. آن‌ها کارهای رنگ را انجام و بررسی می‌کنند.

هیدیوکی ساکاموتو، نایب رئیس اجرایی نیسان، در این باره می‌گوید: «تا به حال، کارکنان مجبور بودند با تجربه تنظیمات تولید را انجام دهند، اما اکنون ربات‌های دارای هوش مصنوعی، با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده، می‌توانند این کار را انجام دهند. این فناوری در آن سطح پیشرفت کرده است.»

به گفته شرکت نیسان موتور، این کارخانه در حومه توکیو پیش از آوریل راه اندازی می‌شود.

خط مونتاژ آن به گونه‌ای طراحی شده است که هر سه نوع مدل الکتریکی e-Power، که هم موتور دارد و هم موتور برقی، و آن‌هایی که از موتور احتراق معمولی استفاده می‌کنند-می‌تواند در یک خط ساخته شود. هر خودرو هنگام حرکت در امتداد خط مجهز به پیشرانه مناسب است.

کارگران کارخانه می‌توانند بر کار ماهرانه‌تر مانند تجزیه و تحلیل داده‌های جمع آوری شده توسط روبات‌ها و نگهداری تجهیزات تمرکز کنند. همه خودروسازان روی فناوری روباتیک کار می‌کنند که می‌تواند سازگاری را افزایش داده و آن‌ها را قادر سازد تا به سرعت به تقاضای بازار پاسخ دهند.

در طول این فرایند، بازوهای مکانیکی غول پیکر مجهز به نمایشگرهای بزرگ از زاویه‌های مختلف نور را از صفحه نمایش به سطح خودرو می‌تاباند تا دوربین‌ها بتوانند کوچکترین عیب‌ها را تشخیص دهند.

نیسان گفت که نوآوری‌هایی که در توچیگی آزمایش می‌شوند، به تدریج در دیگر کارخانه‌های جهانی آن، از جمله کارخانه‌های رنو، شریک اتحادیه فرانسوی، وارد می‌شوند. ساکاموتو گفت تخمین دقیق این که خط مونتاژ کاملاً خودکار چقدر صرفه جویی می‌کند دشوار است. اما او گفت که تولید باید با کمبود نیروی کار، همه گیری ویروس کرونا و کاهش انتشار کربن برای کاهش تغییرات آب و هوایی سازگار شود.

نیسان می‌گوید تا سال 2050 امیدوار است در طول عملیات خود و چرخه عمر محصولات خود که شامل استخراج مواد اولیه، تولید، استفاده و بازیافت است، به بی‌طرفی کربن برسد. نوع جدیدی از رنگ که بدنه و سپرهای خودرو را قادر می‌سازد همزمان رنگ آمیزی و پخته شوند، مصرف انرژی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد. پیش از این، بدنه خودروها، که آلومینیومی هستند و سپرهای پلاستیکی باید جداگانه در دماهای مختلف رنگ آمیزی می‌شدند.

نیسان انتظار دارد در این سال مالی سودآوری خود را دوباره به دست آورد، اما مانند دیگر خودروسازان، با کمبود قطعات ناشی از همه گیری مبارزه می‌کند. نام تجاری آن از رسوایی متمرکز بر رئیس سابق آن، کارلوس گوسن، که در ژاپن به اتهام سوء استفاده مالی در سال 2018 دستگیر شد، ضربه خورد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *