نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 7:53 ق.ظ

اخلاق فناوری دیجیتال در بخش مواد غذایی

12 نوامبر 2021توسط دانشگاه لنکستراعتبار: CC0 دامنه عمومی

دنیایی را تصور کنید که در آن بسته‌بندی هوشمند برای وعده‌های غذایی آماده سوپرمارکت شما را در زمان واقعی به‌روزرسانی می‌کند تا در مورد ردپای کربن به شما بگوید، هشدارهای زنده در مورد فراخوان محصول و هشدارهای ایمنی فوری می‌دهد، زیرا آلرژن‌ها به‌طور غیرمنتظره‌ای در کارخانه شناسایی شدند.

اما چه مقدار انرژی اضافی برای تامین انرژی چنین سیستمی مصرف می شود؟ و اگر یک هشدار تصادفی به این معنی باشد که به شما گفته شود غذایتان را بی دلیل دور بریزید، چه؟

اینها برخی از سوالاتی است که توسط تیمی از محققان، از جمله یک مدرس دانشگاه لنکستر در زمینه سیاست طراحی و تفکر آینده پرسیده شده است .با ایجاد اشیایی از یک دنیای جدید خیالی “هوشمند” – به پیامدهای اخلاقی استفاده از هوش مصنوعی در بخش مواد غذایی ، چگونه باید رفتار نمود .

مقاله آنها، با توجه به پیامدهای اخلاقی همکاری دیجیتال در بخش غذا، در شماره نوامبر مجله راه حل های علم داده Patterns منتشر شده است.

تولید مواد غذایی بزرگترین بخش در صنعت تولید بریتانیا است. فرآیندها و سیستم‌های پیچیده تولید و توزیع مواد غذایی، که میلیون‌ها نفر و سازمان را درگیر می‌کنند، هر روز حجم عظیمی از داده‌ها را تولید می‌کنند.

اما، این مقاله می‌گوید، برای اینکه فرصت‌ها به طور کامل محقق شوند، نیاز است که بتوانیم به طور ایمن با هم کار کنیم، منابع داده را به اشتراک بگذاریم و به طیف گسترده‌ای از منابع داده در کل بخش مواد غذایی دسترسی داشته باشیم. به اشتراک گذاری داده ها و استفاده مؤثرتر از آن، مانند هوش مصنوعی و سایر نوآوری های فناوری جدید، می تواند به طور بالقوه باعث کاهش ضایعات، افزایش پایداری و محافظت از سلامت شود.

برآورده کردن این امر به یک مکانیسم قابل اعتماد نیاز دارد تا بخشهای مختلف در سراسر زنجیره تامین بتوانند از هر طرف برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اعتبار منابع داده جداگانه حمایت کنند. اما سازمان‌ها می‌توانند نسبت به اشتراک‌گذاری داده‌هایی که ممکن است از نظر تجاری حساس باشند، محتاط باشند، بنابراین سیستم‌های جدیدی در حال توسعه هستند که می‌توان برای محافظت از حریم خصوصی به آنها اعتماد کرد و در عین حال امکان استفاده گسترده‌تر از داده‌های جمع‌آوری‌شده را فراهم کرد.

این مقاله هشدار می دهد که فناوری جدید ممکن است مسائل اخلاقی و پیامدهای غیرمنتظره و مضر را نیز به همراه داشته باشد.

این مقاله می‌افزاید: برای ایجاد چنین همکاری داده‌ای نیاز به ادغام فناوری‌های پیشرفته و عناصر اجتماعی، نهادی و سیاستی اطراف دارد تا اطمینان حاصل شود که سیستم به طور یکسان و عادلانه برای همه طرف‌های درگیر کار می‌کند.

به عنوان مثال، اگر قرار است هوش مصنوعی پیاده‌سازی شود، باید به چالش‌های اخلاقی که در این زمینه به خوبی شناخته شده‌اند، مانند سوگیری و مسئولیت‌پذیری، بپردازیم تا سیستم‌هایی ایجاد کنیم که در اجرای آن‌ها مسئول باشند و رفاه انسان را در اولویت قرار دهند.

این پروژه افراد را با انواع مختلف تخصص گرد هم آورد و از روشی به نام «تخیل طراحی» برای کمک به کشف مفاهیم اخلاقی اشتراک‌گذاری داده‌ها در مورد غذا و ارزیابی فناوری‌هایی استفاده کرد که هنوز وجود ندارند.

دکتر نائومی جاکوبز، نویسنده اصلی، در دانشگاه لنکستر، گفت: “به جای پرسیدن سوالات کلی در مورد آنچه ممکن است اشتباه پیش بیاید، یا باید منتظر بمانید تا چیزی به طور کامل ساخته شود – زمانی که احتمالاً خیلی دیر است که چیزها را بدون هزینه های هنگفت یا تغییر دهید. همه چیز را از نو شروع می کنیم – تصور می کردیم اگر «اطلاعات اعتماد داده» (طراحی شده برای محافظت از داده های خصوصی در حالی که به دیگران اجازه می دهد از آن استفاده کنند) از قبل وجود داشته باشد، چه شکلی می شود.”

به عنوان بخشی از یک پروژه گسترده‌تر که توسط شبکه اینترنت اشیاء غذایی (به رهبری دانشگاه لینکلن) برای کاوش در اعتماد داده‌های مربوط به بخش مواد غذایی ایجاد شد، تیم تحقیقاتی اشیایی را ایجاد کردند که به عنوان «لوله‌ای» از آن دنیای خیالی عمل می‌کردند که فیلمی “مستند” درباره یادآوری یک سوپرمارکت و بسته بندی غذای آماده سوپرمارکت در زمان واقعی است. این لوازم همراه با مجموعه‌ای از کارت‌هایی که برای تعامل با اخلاق فناوری طراحی شده‌اند، به نام Moral-IT Deck استفاده می‌شوند. با استفاده از این موارد، آنها با کارشناسان مواد غذایی و فناوری کار کردند تا مزایای اخلاقی، خطرات و چالش‌های بالقوه آنها را ارزیابی کنند.

دکتر جاکوبز افزود: «از طریق این فرآیند، ما در مورد مسائل مهمی آشنا شدیم. برای مثال، مهم است که در نظر بگیرید که قدرت در این سیستم‌ها کجاست، چگونه شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های کوچک و مصرف‌کنندگان فردی ممکن است تحت تأثیر مثبت یا منفی قرار گیرند، و چگونه جنبه‌های اخلاقی مختلف مانند پایداری و رفاه، حریم خصوصی و شفافیت ممکن است نیاز داشته باشند. این موارد باید هنگام توسعه این نوع از اعتمادهای داده در آینده در نظر گرفته شوند.”

این مقاله رویکردی را ارائه می‌کند که با آن می‌توان پیامدهای اخلاقی پیشرفت فناوری را در نظر گرفت، به‌ویژه در زمینه همکاری دیجیتال در بخش مواد غذایی و با تمرکز خاص بر استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت و استفاده از داده‌های مشترک و اهمیت نوآوری مسئولانه .

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *