نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 4:15 ب.ظ

هوش مصنوعی جعل عمیق در سال 2024 را به ارمغان خواهد آورد

هوش مصنوعی جعل عمیق در سال 2024 را به ارمغان خواهد آورد

2 ژانویه 2024 -توسط برایان کنترراس، لس آنجلس تایمز-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

اگر سال 2023 سالی بود که هوش مصنوعی سرانجام وارد جریان اصلی شد، سال 2024 می تواند سالی باشد که به طور کامل در زندگی ما درگیر می شود – و یا سال ترکیدن حباب.اما هر اتفاقی که بیفتد، صحنه برای 12 ماه طوفانی دیگر آماده می‌شود که در پی واکنش شدید کارکنان هالیوود علیه اتوماسیون است. ظهور چت ربات های مولد، از جمله GPT-4 OpenAI و Grok ایلان ماسک. کودتای نیمه کاره علیه سام آلتمن.

برای سنجش آنچه در سال جدید باید انتظار داشته باشیم، تایمز از کارشناسان و ذینفعان خواست تا پیش‌بینی‌های هوش مصنوعی 2024 خود را ارسال کنند. نتایج به طور متناوب بین شور و شوق، کنجکاوی و شک و تردید بود – ترکیب مناسبی از احساسات برای فناوری که هم قطبی و هم غیرقابل پیش بینی باقی می ماند.

رگولاتورها وارد عمل خواهند شد و همه از این موضوع خوشحال نخواهند شد.

وقتی یک جراح یا یک دلال سهام سر کار می رود، با پشتوانه مجوز یا گواهینامه این کار را انجام می دهد. آیا سال 2024 می تواند سالی باشد که ما هوش مصنوعی را با همان استاندارد نگه داریم؟

امی وب، مدیر اجرایی مؤسسه فیوچر تودی، یک شرکت مشاوره، گفت: «در سال آینده، ممکن است سیستم‌های هوش مصنوعی را ملزم به دریافت مجوز حرفه‌ای کنیم. “در حالی که رشته های خاصی نیاز به مجوزهای حرفه ای برای انسان دارند، تا کنون الگوریتم ها بدون گذراندن یک تست استاندارد عمل می کنند. شما نمی خواهید برای جراحی به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید که مجوز پزشکی در وضعیت خوبی نداشته باشد، درست است؟”

این تحولی در راستای تغییرات سیاسی در چند ماه گذشته است که شاهد تلاش‌های متعددی برای تنظیم دقیق‌تر این فناوری جدید قدرتمند بود، از جمله فرمان اجرایی گسترده از رئیس‌جمهور بایدن و پیش‌نویس سیاست سنا با هدف مهار جعل‌های عمیق.

سناتور کریس کونز (D-Del.) که از پیش نویس دیپ فیک حمایت می کند، درباره سال آینده گفت “من به ویژه در مورد تأثیر بالقوه ای که [هوش مصنوعی مولد] می تواند بر دموکراسی و نهادهای ما در آستانه انتخابات نوامبر داشته باشد، نگران هستم.”. سازندگان، کارشناسان و مردم خواستار پادمان‌های فدرال برای ترسیم سیاست‌های روشن در مورد استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند، و ضروری است که کنگره این کار را انجام دهد.»

مقررات فقط یک نگرانی داخلی نیست. جاستین هیوز، استاد حقوق مالکیت معنوی و تجارت در دانشکده حقوق لویولا، گفت که انتظار دارد اتحادیه اروپا قانون هوش مصنوعی خود را در سال آینده نهایی کند و شمارش معکوس 24 ماهه برای مقررات گسترده هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا آغاز شود. هیوز گفت که این موارد شامل شفافیت و الزامات حاکمیتی است، اما همچنین ممنوعیت استفاده خطرناک از هوش مصنوعی مانند استنباط قومیت و گرایش جنسی افراد یا دستکاری رفتار آنها. و مانند بسیاری از مقررات اروپایی، اثرات آن می تواند به شرکت های آمریکایی نیز برسد.

با این حال، افزایش درخواست‌ها برای استفاده از روشهای محافظ قبلاً واکنش‌هایی را برانگیخته است. به ویژه، جنبشی که به عنوان شتاب گرایی مؤثر یا «e/acc» شناخته می شود، با دعوت به نوآوری سریع با نظارت سیاسی محدود، قدرت خود را به دست آورده است.

جولی فردریکسون، یک سرمایه‌گذار فناوری که با جنبش e/acc همسو است، گفت که تصور می‌کند سال جدید تنش‌های بیشتری را پیرامون مقررات به همراه خواهد داشت.

فردریکسون گفت: “بزرگترین چالشی که ما با آن روبرو خواهیم شد استفاده از [ابزارهایی که] گفتار IS را محاسبه می کنند و مسائل اساسی قانون اساسی در ایالات متحده را مطرح می کند که هر چارچوب نظارتی باید با آن مقابله کند.” مردم باید به دولت ما بفهمانند که نمی‌تواند برای محدود کردن حقوق اساسی ما مانند سخنرانی، معامله‌هایی انجام دهد.»

اصالت مهم تر از همیشه خواهد شد.

تصور کنید که بتوانید با اطمینان بدانید که آیا آن عکس تعطیلات که دوست شما به تازگی در اینستاگرام منتشر کرده است در زندگی واقعی گرفته شده است یا در یک سرور در جایی تولید شده است.

مایک گیوا، یکی از بنیانگذاران استارتاپ گردش کار هوش مصنوعی Pickaxe، فکر می کند که به زودی ممکن است. به طور خاص، او پیش‌بینی می‌کند که اپل سال آینده مهر «Photographed on iPhone» را عرضه خواهد کرد که عکس‌های بدون هوش مصنوعی را تأیید می‌کند.

کارشناسان دیگر موافق هستند که تلاش‌ها برای تقویت اعتماد و اصالت تنها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا هوش مصنوعی اینترنت را با متن، عکس و ویدیوی مصنوعی پر می‌کند (بدون ذکر ربات‌هایی که هدفشان تقلید از افراد واقعی است). اندی پارسونز، مدیر ارشد ابتکار اصالت محتوای ادوبی، گفت که پیش‌بینی می‌کند که «مدارک محتوا» یا ابرداده‌های تعبیه‌شده در فایل‌های رسانه دیجیتالی که تقریباً مانند یک برچسب تغذیه، چه کسی و با چه ابزاری چیزی را ساخته است، افزایش یابد.

چنین توقف‌هایی می‌تواند به ویژه با ورود آمریکا به یک سال انتخابات ریاست‌جمهوری مهم باشد – اولین سال انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ است که در میان سیل رسانه‌های هوش مصنوعی ارزان و ویروسی برگزار می‌شود.

بیل برتون، معاون سابق سخنگوی مطبوعاتی دولت اوباما، پیش‌بینی کرد: «بیشترین بازدیدکننده‌ها و ویدیوها در انتخابات 2024 توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند».

سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در فناوری هوش مصنوعی به ارمغان آورد، از راه‌اندازی محصولات اصلی – ChatGPT که سریع‌ترین برنامه مصرف‌کننده در تاریخ در نظر گرفته می‌شود، نسخه چهارم خود را منتشر کرد – تا پیشرفت‌های مداوم در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی.

بسیاری از صاحبان هوش مصنوعی فکر می کنند که سرعت نوآوری در سال جدید ادامه خواهد داشت.

تد راس، مدیر کل آژانس فناوری اطلاعات شهر لس آنجلس گفت: «هر کاربر برنامه تجاری و مصرف‌کننده از هوش مصنوعی استفاده می‌کند و آن را نمی‌داند». من پیش‌بینی می‌کنم که ویژگی‌های هوش مصنوعی و پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی [تولیدکننده] با دید بالا، مانند ChatGPT، به سرعت در برنامه‌های تجاری و مصرف‌کننده موجود با کاربر که اغلب از آن آگاه نیست، ادغام می‌شود.»

سایر پیشرفت‌ها می‌توانند جذاب‌تر باشند، اما تاثیرگذارتر نباشند. برخی از کارشناسان افزایش جایگزین‌های ناب‌تر و هدفمندتری را برای «مدل‌های زبان بزرگ» که زیربنای ChatGPT و Grok هستند، پیش‌بینی می‌کنند. خود هوش مصنوعی نیز می تواند در بهبود خود بهتر شود.

آناستازیس ژرمنیدیس، مدیر ارشد فناوری استارت آپ ویدیوی مصنوعی Runway، گفت: «ابزار زیادی وجود ندارد که سرعت تحقیقات هوش مصنوعی را هدف قرار دهد. “احتمالاً شاهد ظهور ابزارهای بیشتری در سال آینده خواهیم بوداز جمله برای کمک به نوشتن یا اشکال زدایی کد.

بازار هوش مصنوعی در حال حاضر کف آلود است، اما همه فکر نمی کنند روزهای شکوه می توانند ادامه داشته باشند.

Clément Delangue، مدیر اجرایی جامعه توسعه AI منبع باز Hugging Face، اخیراً در توئیتی نوشت: «یک شرکت AI هیپ در سال 2024 ورشکست می شود یا با قیمت بسیار پایین خریداری می شود».

اریک سیگل، استاد سابق دانشگاه کلمبیا و نویسنده کتاب «کتاب بازی هوش مصنوعی: تسلط بر هنر نادر استقرار یادگیری ماشین»، لحن با احتیاط‌تری را ارائه کرده است.

سیگل با اشاره به اپلیکیشنی که باعث پذیرش گسترده هوش مصنوعی می‌شود، به تایمز گفت: «به دلیل آشکار شدن فقدان یک برنامه هوش مصنوعی قاتل [تولیدکننده]، حیرت فزاینده‌ای وجود خواهد داشت. “سرخوردگی در نهایت به وجود خواهد آمد زیرا انتظارات بزرگ امروزی برآورده نمی شود.”

در نهایت، او هشدار داد، ما حتی می‌توانیم وارد «زمستان هوش مصنوعی» یا دوره‌ای کاهش علاقه و سرمایه‌گذاری در این فناوری شویم.

اما احتمالاً هنوز چند سال دیگر باقی مانده است، او افزود: “شور” فعلی شتاب باورنکردنی ایجاد کرده است، و با ظهور قابلیت‌های جدید با ظاهر چشمگیر و بالقوه ارزشمند، این حرکت همچنان ادامه خواهد داشت.”

به نظر می رسد که حتی افراد شکاک نیز سالی را برای هوش مصنوعی پیش بینی می کنند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *