نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 11:33 ب.ظ

حفاظت از حاکمیت اقتصادی اروپا به فوتونیک بستگی دارد

حفاظت از حاکمیت اقتصادی اروپا به فوتونیک بستگی دارد

30 ژانویه 2024

دکتر لوتز اشکه، رئیس Photonics21، در میان درخواست‌ها از دولت‌ها برای انجام ارزیابی ریسک فناوری‌های حیاتی، می‌گوید فوتونیک برای حفاظت از منافع اقتصادی و تکنولوژیکی اروپا حیاتی خواهد بود.

Photonics21 حمایت خود را از طرح فعلی کمیسیون اروپا برای دولت-ملت ها برای انجام ارزیابی ریسک در فناوری های حیاتی ابراز کرده است.

کمیسیون اخیراً در فراخوانی برای افزایش هوشیاری در برابر نشت فناوری به کشورهای خارج از اروپا، به ویژه روسیه و چین، توصیه کرده است که کشورهای عضو ارزیابی ریسک را در چهار حوزه فناوری محوری انجام دهند: نیمه هادی های پیشرفته، هوش مصنوعی، فناوری های کوانتومی و بیوتکنولوژی.

اما، نقشی که علم نرم بازی می کند – که نیروی محرکه نیمه هادی های پیشرفته است و انتقال و پردازش داده ها را با سرعت بالا امکان پذیر می کند – بدون تردید مهمترین فناوری لیست شده توسط کمیسیون اتحادیه اروپا در حفاظت از منافع تکنولوژیکی اروپا است.

فناوری های سبک به عنوان راهی برای دستیابی به استقلال استراتژیک و حفظ استقلال فن آوری برجسته هستند. فوتونیک – علم و فناوری استفاده، تولید و مهار نور و سایر اشکال انرژی تابشی – پایه‌ای است که قابلیت‌های سایر فناوری‌های حیاتی را پشتیبانی و افزایش می‌دهد.

در مشاوره اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا در مورد اولویت های R&I آینده، بیش از 2000 متخصص فناوری از همه رشته ها، فوتونیک را به عنوان یکی از مهم ترین فناوری های ده سال آینده طبقه بندی کردند.

چین تاثیر استراتژیک فوتونیک را به رسمیت شناخته و به عنوان نیروی غالب در این زمینه در دهه های گذشته ظاهر شده است. در نتیجه، انحصار فناوری در فوتونیک اکنون یک نگرانی واقعی است. گزارش موسسه فناوری استرالیا “ردیاب فناوری حیاتی: مسابقه جهانی برای قدرت آینده” از حسگرهای فوتونیک، کلیدی برای بسیاری از بازارهای بزرگ آینده، به عنوان یکی از معدود فناوری‌هایی که خطر انحصار چین در آن بالاست، نام می‌برد. این توسط یک نظرسنجی صنعتی اخیر که توسط Photonics21 و EPIC انجام شده است، تأیید می شود که نشان می دهد بیش از 50٪ از شرکت های فوتونیک اتحادیه اروپا به منابع کلیدی کالاهای چین وابستگی دارند.

در حالی که هوش مصنوعی و کوانتوم ممکن است داستان های خبری جذابی را ارائه دهند، فوتونیک پیش نیاز این فناوری های آینده است. این یک توانمندساز، همیشه حاضر، حمایت از نوآوری ها و پیشرفت های تکنولوژیکی است.

مجموعه کاملی از فن‌آوری‌های حیاتی به فوتونیک بستگی دارد: این فناوری نیروی محرکه نیمه‌رسانای پیشرفته است که انتقال و پردازش داده‌ها را با سرعت بالا در عصر تحول دیجیتال امکان‌پذیر می‌سازد. علم نور ستون فقرات هوش مصنوعی را تشکیل داده است و اجزای نوری ضروری برای بینایی ماشین و ارتباطات داده را فراهم می کند.

برای مثال، با فناوری‌های کوانتومی، فوتونیک نقش مهمی در ایجاد و دستکاری حالت‌های کوانتومی ایفا می‌کند. فن‌آوری‌های کوانتومی پتانسیل ایجاد انقلابی در پردازش اطلاعات و ارتباطات، با پیامدهایی برای امنیت و محاسبات را دارند. اما تنها با لیزرهای پیشرفته است که می توانیم به انسجام کوانتومی دست یابیم که برای محاسبات و ارتباطات کوانتومی ضروری است. در بیوتکنولوژی، فوتونیک تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته را تسهیل می‌کند و پیشرفت‌ها در تشخیص و درمان پزشکی را تسریع می‌کند.

ما بدون فوتونیک هیچ ارتباط پرسرعتی نخواهیم داشت. ارتباطات پرسرعت شامل نور برای ارتباط است که می تواند انتقال داده ها را به طور قابل توجهی سریعتر در مقایسه با ارتباطات الکترونیکی سنتی امکان پذیر کند. ارتباطات پرسرعت برای کاربردهای مختلف از جمله مراکز داده، مخابرات و اینترنت اشیا (IoT) بسیار مهم است. علاوه بر این، مصرف برق انتقال داده با نور به طور قابل توجهی کمتر از سیگنال های الکتریکی است.

یکی از کاربردهای کلیدی فوتونیک، ارتباطات فیبر نوری است که برای انتقال داده با ظرفیت بالا و مسافت های طولانی ضروری است. این فناوری برای ستون فقرات شبکه‌های ارتباطی مدرن، پشتیبانی از اتصال به اینترنت، پخش ویدئو و سایر برنامه‌های کاربردی داده‌ای ضروری است.

فوتونیک همچنین در توسعه حسگرهای پیشرفته و فناوری‌های تصویربرداری مؤثر است. این فناوری ها در زمینه های مختلفی از جمله مراقبت های بهداشتی، تولید و نظارت بر محیط زیست کاربرد دارند. آنها به توسعه شهرهای هوشمند، کشاورزی دقیق و بهبود تشخیص های پزشکی کمک می کنند.

Photonics یک ابزار تولید انعطاف‌پذیر و کاملا دیجیتالی با استفاده از سیستم‌های لیزری همه‌کاره، سیستم‌های تولید مرتبط و دستگاه‌های کنترل فرآیند خود انطباق‌شده است که طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های تولید را از تک محصولی تا تولید انبوه ارائه می‌دهد.

دکتر لوتز اشکه می‌گوید: «با حمایت از فراخوان کمیسیون برای خودکفایی اروپا، فوتونیک به عنوان سنگ بنای حاکمیت فن‌آوری عمل می‌کند و ابزارها و قابلیت‌های ضروری مورد نیاز برای ایمن‌سازی ارتباطات، پردازش داده‌ها و پیشبرد نوآوری‌ها در حوزه‌های فناوری حیاتی را فراهم می‌کند.

کشورهای اروپایی با کنترل کانال‌های ارتباطی، پردازش امن داده‌ها و پیشروی در حوزه‌های فناوری حیاتی، می‌توانند استقلال خود را از طریق قابلیت‌های فناوری تضمین کنند. این خودمختاری برای حفاظت از امنیت ملی، حفظ مزایای استراتژیک و کاهش اتکای بیش از حد به نهادهای خارجی ضروری است.

نوآوری در حوزه‌های فناوری حیاتی رشد اقتصادی و انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند. کشورهایی که در این حوزه ها پیشتاز هستند، می توانند خود را به عنوان موتور اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، ایجاد کسب و کارهای با ارزش بالا و تأثیرگذاری بر تجارت جهانی معرفی کنند. حاكميت اقتصادي با كاهش وابستگي به فناوري‌هاي خارجي و با مشاركت در اقتصاد جهاني بر اساس شرايط خود به دست مي‌آيد.»

او در پایان می‌گوید: «ما شرکت‌های خانوادگی و متوسط زیادی در اروپا داریم که شجاعت، قدرت و استقامت لازم برای سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارند. در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌ها و مزارع، پتانسیل فوتونیک به پایان نرسیده است. این مهم ترین فرآیندهای دگرگونی زمان ما را هدایت می کند. سرمایه گذاری در فوتونیک برای اروپا ضروری است تا کنترل آینده فناوری خود را حفظ کند و از موقعیت انعطاف پذیر و مستقل در صحنه جهانی اطمینان حاصل کند.”

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *