نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 7:03 ب.ظ

در اروپا مجوز ثبت اختراع راه را برای مشارکت در انتقال فناوری دانشگاهها ایجاد می کند

در اروپا مجوز ثبت اختراع راه را برای مشارکت در انتقال فناوری دانشگاهها ایجاد می کند

27 فوریه 2024  –   نوشته ایان ماندل

  دانشگاه‌های سطح بالای اروپایی از طریق مشارکت‌های صنعتی و ایجاد شرکت‌های توسعه‌یافته، تلاش بیشتری برای کاهش خطر فناوری‌های جدید در راه خود به بازار انجام می‌دهند.

ثبت اختراع همچنان راه مهمی برای دانشگاه های پژوهش فشرده برای بهره برداری از کارشان است، اما صحنه تجاری سازی در حال تغییر است. به نظر می‌رسد مجوز مستقیم به شرکت‌های بزرگ رو به کاهش است، به طوری که در دانشگاه‌ها به طور فزاینده‌ای انتظار می‌رود که فناوری‌ها را تا سطوح بالاتری از بلوغ توسعه دهند و ریسک را کاهش دهند و بازیگران جدید برای حمایت از اکوسیستم دانشگاه وارد عمل شوند.

در همین حال، به جای معاملات مجوز دار، انتقال فناوری به طور فزاینده‌ای شامل مشارکت‌ها می‌شود، زیرا شرکت‌ها به دنبال مدیریت ریسک‌های مرتبط با نوآوری‌های اولیه در زمینه‌های چند رشته‌ای بوده و به سرعت در حال حرکت هستند.

سیمون هپورث، مدیر Enterprise در امپریال کالج لندن و رئیس کنونی TenU، یک همکاری بین‌المللی بین دانشگاه‌هایی که بهترین نحوه اشتراک را دارند، گفت: «یکی از راه‌هایی که انتقال فناوری در حال تکامل است این است که ما شاهد تعامل کمتر شرکت‌های بزرگ در زمینه صدور مجوز هستیم. تمرین در تجاری سازی تحقیقات “برخی از همتایان ما در ایالات متحده می گویند که در پنج سال گذشته مجوزی با یک شرکت بزرگ امضا نکرده اند.”

در جایی که صدور مجوز اتفاق می افتد، به نظر می رسد بیشتر در مورد شرکت های اسپین اوت و شرکت های کوچک و متوسط باشد. هپورث گفت: «برای مثال، آنها ممکن است شرکت‌هایی باشند که در یک دانشگاه شروع به کار کرده‌اند و ده سال بعد، به دنبال مجوز برای فناوری‌های مکمل هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از خطرات موجود در مراحل اولیه توسعه فناوری اجتناب کنند، اما قبل از اینکه مطمئن شویم باید سؤالات بیشتری بپرسیم.»

ایمپریال در حال بررسی مجوز است تا بفهمد آیا چیزی شبیه به وضعیت ایالات متحده در بریتانیا اتفاق می افتد یا خیر، و عواملی که این تصمیمات را هدایت می کنند.

همین روند در سرزمین اصلی اروپا نیز مشهود است. پل ون دان، مدیر کل دفتر انتقال فناوری در KU Leuven در بلژیک گفت: “کاهش مجوز ثبت اختراع به شرکت های بزرگ چیزی است که ما نیز برای چندین سال شاهد آن بودیم، اما مجوز ثبت اختراع به طور کلی رو به کاهش نیست.” برای مثال، در لوون، ما شاهد صدور مجوز اختراع بیشتری برای شرکت‌های کوچک بیوتکنولوژی و وسایل نقلیه با هدف ویژه هستیم.»

اینها شامل سازندگان مخاطره‌آمیز و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که نقش فعالی در تشکیل استارت‌آپ‌ها دارند. و به نظر می رسد اشتهای آنها برای ریسک بیشتر از شرکت های معتبرتر باشد.

ون دان گفت: «برخی از این شرکت‌های کوچک‌تر و وسایل نقلیه با هدف ویژه، تمایل بیشتری برای ورود به مسیرهای توسعه در مراحل اولیه دارند. با این حال، آنها چیزی بیشتر از دانشگاه می خواهند.

ون دان گفت: «وقتی به یک شرکت بزرگ مجوز می دهید، آنها معمولاً فرآیند توسعه فناوری را تا حد زیادی در اختیار می گیرند. شرکت‌های کوچک‌تر و متوسط و خودروهای با هدف ویژه به دنبال تلاش‌های مشترک بیشتری هستند و ما به‌جای قراردادهای مجوز ساده، قراردادهای مجوز و همکاری بیشتری با آنها منعقد می‌کنیم.»

شراکت

یکی از محرک ها، ماهیت بین رشته ای فزاینده فناوری ها است، به عنوان مثال، هم فناوری اطلاعات و هم علوم زیستی را پوشش می دهد. این همچنین می تواند بر جنبه های مالکیت معنوی (IP) معامله تأثیر بگذارد. ون دان گفت: «این فقط یک حق ثبت اختراع نیست که مجوز می گیرد، بلکه مواردی مانند خطوط سلولی غیر ثبت اختراع یا نرم افزارهای غیر ثبت شده نیز وجود دارد. بنابراین، شما می توانید یک گرایش جزئی به سمت معاملات بسته به جای صدور مجوز ساده ثبت اختراع مشاهده کنید.

تصویر برای سیلویو بوناچیو، رئیس انتقال  ETH زوریخ کمی متفاوت است. او هیچ کاهشی در صدور مجوز ثبت اختراع نمی بیند، زیرا علاقه شرکت های بزرگ ثابت است. اما او علاقه فزاینده ای به مشارکت با دانشگاهیان داشته است، به جای اینکه صرفاً یک پتنت را بخرد.

او گفت: “از صنعت، من روند همکاری بیشتر با دانشگاه های درجه یک را می بینم.” احتمالاً به این دلیل است که تحقیقات گران‌تر شده‌اند و حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی به سرعت در حال حرکت هستند. پس برای صنعت و همچنین شاید دانشگاه ها خوب است که با هم همکاری کنند.”

در این موارد، مجوز اغلب بخشی ذاتی از قرارداد مشارکت است، نه یک معامله جداگانه.

از جمله عوامل متعددی که باعث این روند می شود، هزینه تحقیق است. بوناچیو گفت: «تحقیقات بنیادی روز به روز گران‌تر می‌شوند، به ویژه اگر به سخت‌افزار زیادی نیاز دارید. بنابراین، این در مورد پیوستن به امکانات مالی است که در اختیار دارید، و همچنین دانش هر طرف برای تولید چیزی با هم.»

یک نمونه اخیر موسسه هوش مصنوعی Boston Dynamics، یک بنیاد تحقیقاتی خصوصی ایالات متحده است که در سال جاری دفتری را در زوریخ راه اندازی می کند. رهبری آن را مارکو هاتر، استاد رباتیک در ETH زوریخ و مدیر مرکز رباتیک آن بر عهده خواهد داشت.موسسه هوش مصنوعی علاقه مند به همکاری با ما است زیرا دانش هر دو طرف وجود دارد.

بوناچیو گفت که این امکان را فراهم می‌کند که این نوع فناوری سریع‌تر از آنچه که هر یک از ما به تنهایی کار می‌کنیم، به پیش برده شود.

ETH Zurich تمرکز خود را بر همکاری‌های صنعتی افزایش می‌دهد و یک مشارکت برای گروه نوآوری در سال 2023 راه‌اندازی می‌کند. این گروه با 28 کارمند همه چیز را از نمایش توانایی‌های دانشگاه و مدیریت تماس‌های اولیه گرفته تا قراردادهای مشارکت را پوشش می‌دهد. بوناچیو گفت: “ما در این مسیر حرکت می کنیم تا ببینیم آیا می توانیم فناوری ها و دانش بیشتری را از ETH به دنیای واقعی برسانیم.”

اسپین اوت

دانشگاه‌ها همچنین شاهد افزایش فعالیت‌های spin-out هستند که در برخی موارد می‌تواند در کاهش خطر فناوری‌ها نقش داشته باشد. هپورث گفت: «شرکت‌های بزرگ ممکن است علاقه‌مند شوند تا سرمایه‌گذاران اسپین‌آوت شوند تا مراقب نحوه توسعه آن فناوری‌ها باشند، و بعداً این گزینه را خریداری کنند».

بوناچیو موافق است. او گفت: «شرکت‌های اسپین‌آوت ابزار خوبی برای آوردن فناوری‌های اولیه به بازار هستند، یا حداقل برای توجه دیگرانی که می‌توانند آن‌ها را به بازار بیاورند، مانند شرکت‌های بزرگی که ممکن است مایل به خرید آن‌ها باشند».

دانشگاه‌ها تلاش بیشتری برای حمایت از اسپین‌آوت‌ها و ایجاد تیم‌های داخلی می‌کنند که می‌توانند هم تحقیقات و هم نقش‌های تجاری درگیر را پوشش دهند. هپورث گفت: «ما شاهد ورود تعداد بیشتری از دانشجویان فوق دکترا و دانشجویان دکترا هستیم تا به رهبران تجاری این شرکت‌های اسپین‌آوت تبدیل شوند. سپس دانشگاهیان در پست های هیات علمی خود باقی می مانند، به تحقیق و تدریس خود ادامه می دهند و شاید نقشی پاره وقت در شرکت داشته باشند.

این امر منجر به طرح‌هایی شده است که برای حمایت از محققان اولیه با جاه‌طلبی‌های کارآفرینی طراحی شده‌اند، مانند Medtech SuperConnector و AI SuperConnector، که Imperial با سایر شرکای دانشگاهی اجرا می‌کند.

ETH زوریخ همچنین شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت های spin-out بوده است، به طوری که 43 شرکت جدید برچسب اسپین آف ETH خود را در سال 2023 برای بهره برداری از تحقیقات انجام شده در دانشگاه دریافت کردند. هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی هر دو به شدت نشان داده شدند.

Bonaccio این را به حمایت طولانی مدت از محققان جوانی که می خواهند شرکت خود را راه اندازی کنند نسبت می دهد. او گفت: «این اکنون نتیجه می دهد، زیرا مردم می توانند موفقیت دیگران را ببینند و می خواهند کاری مشابه انجام دهند.

ETH در حال برنامه‌ریزی برای گسترش پشتیبانی کارآفرینی است تا کل جامعه استارت‌آپ دانشگاه را بپذیرد، نه صرفاً Sin-off‌های ETH بر اساس IP دانشگاه. اخیراً گروه جدیدی به نام کارآفرینی ETH برای این منظور راه اندازی شده است. بوناچیو گفت: «شرکت‌های بیشتری وجود دارند که از طریق ETH توسط دانشجویان تأسیس شده‌اند، و ما می‌خواهیم جامعه بزرگ‌تری ایجاد کنیم.

دانشگاه‌ها همچنین در حال توسعه فناوری‌ها هستند تا جایی که سرمایه‌گذاران مایلند ریسک حمایت از آنها را بپذیرند. هپورث گفت: “ما برنامه هایی مانند DT-Prime داریم که مدیریت فعال توسعه فناوری و بودجه بسیار مورد نیاز را ارائه می دهد.” “این شامل نشستن با محقق اصلی در یک پروژه تحقیقاتی و پرسیدن از آنها مهم ترین آزمایشی است که باید انجام دهید تا به بخش هدف خود نشان دهید که فناوری شما از نظر تجاری قابل دوام است؟”

به عنوان مثال، یک کاتالیزور ممکن است در روز اول در آزمایشگاه کاملاً کار کند، اما نیاز واقعی صنعت این است که کاتالیزور پس از چندین ماه استفاده تا حدود 90 درصد ظرفیت خود عمل کند.

هپورث گفت: «بنابراین، این در مورد ایجاد نمایه‌های استفاده در دنیای واقعی است که بتوانیم فناوری‌های خود را در برابر آنها آزمایش کنیم. ما همچنین از طریق DT-Prime دریافته‌ایم که این مواجهه با نیازهای خاص صنعت، بینش‌های واقعاً مفیدی را برای دانشگاهیان فراهم می‌کند، نه فقط برای جاه‌طلبی‌های آنها، بلکه برای برنامه‌های تحقیقاتی آینده‌شان.»

کپی رایت

در عین حال نوع مالکیت فکری نیز در حال تغییر است. ون دان گفت: «حق کپی رایت برای ما اهمیت بیشتری پیدا می کند، صرفاً به این دلیل که نرم افزار (مثلاً برای هوش مصنوعی) اهمیت بیشتری پیدا می کند، و در اروپا در درجه اول توسط حق چاپ محافظت می شود.

همچنین یافتن نرم‌افزار مرتبط با نوآوری‌های ملموس‌تر تحت پوشش پتنت‌ها، مانند سیستم‌های روباتیکی که توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، به طور فزاینده‌ای رایج است. ترکیب چندین نوع IP در یک قرارداد صدور مجوز، اغلب در رشته های مختلف، پیچیدگی را برای دفتر انتقال فناوری اضافه می کند.

ون دان گفت: “شما به افرادی در دفتر خود نیاز دارید که در زمینه های مهندسی، نرم افزار و غیره تخصص داشته باشند و توانایی غواصی عمیق در علوم زیستی را داشته باشند، که بیشتر پتنت محور است.” و هر چه پروژه‌های بین‌رشته‌ای بیشتری داشته باشید، مهم‌تر است که افراد با این تخصص متفاوت در داخل با هم همکاری نزدیک داشته باشند.

تلاش‌ها برای ایجاد بهترین عملکرد در هنگام صدور مجوز نرم‌افزار در حال انجام است و TenU در حال حاضر بر روی راهنمای شرایط معامله کار می‌کند. هپورث گفت: «این به ویژگی‌های خاص انتقال دانش به شرکت‌های اسپین‌آوت نرم‌افزار و سایر شرکت‌ها می‌پردازد، جایی که مالکیت معنوی معمولاً حق ثبت اختراع نیست، بلکه کد، دانش و گاهی اوقات مجموعه داده‌ها است.ارزش اصلی کسب و کار در این موارد همچنین می تواند بیشتر در مورد داشتن یک تعامل مداوم باشد.اقدام بین بنیانگذاران و مشتریان آنها، به جای فناوری پایه ای که از دانشگاه آمده است.

سرعت اغلب بسیار مهم است، به ویژه زمانی که صحبت از AI spin-out می شود، و ایجاد بهترین روش در شرایط صدور مجوز به تجاری سازی کارآمدتر کمک می کند.

هپورث گفت: «در امپریال ما تعدادی اسپین اوت مانند Contex AI داشته ایم که در یک دوره دو ساله شکل گرفته و فروخته شده است. این می تواند به معنای یک تغییر اساسی در دیدگاه باشد.

هپورث گفت: «اگر در هوش مصنوعی هستید، اسپین‌آوت باید تقریباً در نقطه‌ای که در حال شکل‌گیری است، درباره خروج آن با جزئیات فکر کند، شاید در حال حاضر اتاق داده‌ای را پر کند که ممکن است خریدار بخواهد کاوش کند. این یک طرز فکر بسیار متفاوت از اسپین اوت های مبتنی بر فناوری های عمیق یا علوم زیستی است، جایی که این سفر می تواند 20 سال طول بکشد.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *