نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 6:48 ب.ظ

انرژی خورشیدی شناور می تواند اهداف انرژی آفریقا را تامین کند

انرژی خورشیدی شناور می تواند اهداف انرژی آفریقا را تامین کند

19 آوریل 2024-اعتبار: Politecnico di Milano

تحقیقات به دست آمده از Politecnico di Milano نشان می دهد که فتوولتائیک خورشیدی شناور می تواند به آفریقا در رسیدن به اهداف انرژی خود کمک کند.این مطالعه نشان داد که انرژی خورشیدی شناور می‌تواند از توسعه پایدار در آفریقا حمایت کند و به اهداف آب و هوا، آب و انرژی در سراسر قاره بپردازد و در عین حال جایگزین اتکای فعلی به انرژی آبی شود.

با استفاده از یک مدل برنامه‌ریزی انرژی پیشرفته که کل سیستم انرژی قاره را پوشش می‌دهد، محققان دریافتند که نصب خورشیدی شناور در مخازن موجود می‌تواند 10 تا 100 درصد برق مورد انتظار از سدهای برق آبی برنامه‌ریزی شده آفریقا را تولید کند.علاوه بر این، آنها شناسایی کردند که خورشیدی شناور با سایر منابع انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده در آفریقا رقابتی است.

وایات آرنولد، نویسنده اصلی این تحقیق، توضیح داد: «خورشید ی شناور به سرعت در حال رقابت با انرژی خورشیدی مبتنی بر زمین است، و نتایج ما نشان می‌دهد که می‌تواند از نیاز به ساخت بسیاری از سدهای برنامه‌ریزی شده برای انرژی آبی در سراسر آفریقا جلوگیری کند.این امر به کشورها امکان می دهد تا نیازهای برق آینده را برآورده کنند و در عین حال از اثرات مخرب زیست محیطی و اجتماعی سدهای بزرگ جلوگیری کنند.

این مطالعه بر روی رودخانه زامبزی متمرکز شد و بینش هایی را آشکار کرد که رویکردهای مرسوم در توسعه انرژی و مدیریت آب را به چالش می کشد.مطالعه موردی دقیق نشان می‌دهد که به جای تکیه بر پروژه‌های سدهای متعارف برای تولید انرژی، سیستم خورشیدی شناور در ترکیب می‌تواند سرمایه‌گذاری کارآمدتری را ارائه دهد و پایداری انرژی را افزایش دهد.با کاهش تعداد مخازن و تکمیل منبع انرژی با انرژی خورشیدی، این رویکرد کاهش 12 درصدی را در تنوع سالانه در تامین برق در مقایسه با راه‌حل‌های سد محور نشان داد.

علاوه بر این، در برابر شرایط بالقوه خشکسالی طولانی مدت که توسط تغییرات آب و هوایی تشدید شده است، انعطاف پذیرتر است.

پروفسور آندریا کاستلتی افزود: «با استقبال از خورشیدی شناور و کاهش اتکا به انرژی آبی، اقتصادهای در حال توسعه می توانند تامین انرژی پایدارتری را تضمین کنند که در برابر عدم قطعیت های هیدرولوژیکی ناشی از تغییرات آب و هوایی مقاوم است.علاوه بر این، خورشیدی شناور از بسیاری از تأثیرات منفی که ممکن است سدهای جدید بر جوامع پایین دست و اکوسیستم‌های رودخانه داشته باشند، جلوگیری می‌کند.

این مطالعه بر اهمیت برنامه ریزی منابع یکپارچه و در نظر گرفتن تأثیرات فرامرزی در استراتژی های توسعه پایدار تأکید می کند.

مدل‌سازی سنتی انرژی-آب اغلب چنین رویکردهای یکپارچه‌ای را نادیده می‌گیرد و در عوض بر بخش‌های منحصر به فردی مانند نیروگاه آبی تمرکز می‌کند.با این حال، این تحقیق مدل‌سازی چندبخشی پیشرفته را نشان می‌دهد که بین اهداف انرژی، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست و توسعه اقتصادی در حوضه‌های رودخانه‌ای فرامرزی تعادل برقرار می‌کند.

محققان محدودیت‌های فنی و اجتماعی بالقوه در پذیرش خورشیدی شناور در مکان‌های خاص را تأیید کردند.

با این حال، این مطالعه استدلال می‌کند که این تأثیرات در مقایسه با ساخت‌وسازهای جدید سدهای برق آبی کمرنگ می‌شوند. دومی می تواند به طور برگشت ناپذیری اکولوژی رودخانه را مختل کند، جوامع را جابجا کند و تنش های منطقه ای بر سر منابع آبی مشترک را تشدید کند.

در حالی که چالش ها باقی مانده است، این مطالعه از تغییر به سمت استقرار استراتژیک فناوری خورشیدی شناور، نه تنها برای افزایش پایداری انرژی، بلکه برای ارتقای پایداری زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی در توسعه زیرساخت های انرژی حمایت می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *