نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 9:42 ب.ظ

استفاده از نظارت بر فاضلاب به عنوان یک سیستم هشدار اولیه

استفاده از نظارت بر فاضلاب به عنوان یک سیستم هشدار اولیه

13 دسامبر 2023- توسط ثنا زکریا

مهندس هولگر استهلکه نمونه برداری خودکار را در نوردواسر برای بررسی عوامل بیماری زا در آلمان برنامه ریزی می کند، 24 مارس 2022-عکس از Bernd Wüstneck/dpa-Zentralbild/dpa/Reuters

در ماه‌هایی که تقریباً چهار سال پیش برای اولین بار در رسانه‌ها ذکر شد، SARS-CoV-2 بیمارستان‌های سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد. در طول این همه گیری، جهان برای نظارت بر انتقال و تکامل ویروس تلاش کرد. راه‌حل‌هایی مانند برنامه‌های «تست و ردیابی» مورد استفاده در بریتانیا، آلمان و هلند برای بهبود توانایی بخش‌های بهداشت در واکنش و کاهش تأثیر قرنطینه‌های انبوه با اجرای اقدامات اولیه و هدفمند توسعه داده شدند. اگرچه بسیاری از این راه‌حل‌ها گران و ناقص بودند، اما نیاز به نظارت بهتر، تمرکز علمی بر اقدامات پیشگیرانه امنیت زیستی و بهبود «سیستم‌های هشدار اولیه» برای سلامت عمومی را تسریع کرد.

نظارت بر فاضلاب یکی از سیستم‌های امیدوارکننده‌ای است که پس از کشف اینکه قطعاتی از مواد ژنتیکی ناشی از COVID-19 را می‌توان در آب فاضلاب شناسایی کرد و اقدام محلی هدفمند را ممکن می‌سازد، آشکار شد. کشورهایی مانند آلمان و هلند با تحریک موفقیت های نظارت بر فاضلاب در نظارت بر ویروس، پایلوت های نظارت بر فاضلاب خود را تأسیس کردند. دیگران، مانند استرالیا، زیرساخت‌های موجود را که در طول تاریخ برای شناسایی فلج اطفال و سایر ویروس‌ها استفاده می‌شد، تطبیق دادند. با ادامه نوآوری در فناوری‌های نمونه‌برداری و توالی‌یابی، این پایلوتها اکنون در سطح ملی – با جاه‌طلبی برای پیوند در سطح جهانی – به‌عنوان سیستم‌های هشدار اولیه برای پاتوژن‌ها و بیماری‌های نوظهور مقیاس می‌شوند. نوشته ویکتور هوگو که اغلب نقل قول می شود “فاضلاب وجدان شهر است” هرگز به این مناسبت نبوده است.

چنین سیستم‌هایی مورد توجه کنفرانس بین‌المللی نظارت بر فاضلاب در فرانکفورت در تاریخ 15 تا 17 نوامبر بود که توسط سازمان آمادگی و واکنش در شرایط اضطراری بهداشتی و مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا با همکاری تعدادی دیگر از سازمان‌های بخش عمومی و خیریه سازماندهی شد. این دانش بسیاری از ذینفعان مهم درگیر در نظارت بر فاضلاب در سراسر جهان را جمع آوری کرد. هدف مشترک آنها ایجاد یک نقشه راه برای پیشرفت نظارت بر فاضلاب با ایجاد ظرفیت، ارزیابی نیاز و تولید داده های جهانی تقریباً زنده بود.

نظارت بر فاضلاب یکی از سیستم‌های امیدوارکننده‌ای است که پس از کشف اینکه مواد ژنتیکی COVID-19 را می‌توان در آب فاضلاب شناسایی کرد و اقدام محلی هدفمند را ممکن می‌سازد، در مرکز توجه قرار گرفت.

این کنفرانس انگیزه مشترکی را برای ایجاد زیرساخت نظارت ملی و جهانی فاضلاب و به اشتراک گذاری داده ها برای سلامت عمومی جهانی ارائه کرد. تحقیقات اخیر RAND اروپا در مورد نظارت پاتوژن، به سفارش بنیاد Novo Nordisk، به تقسیم جهانی نظارت به عنوان یک چالش مهم برای غلبه بر اشاره می کند. این مطالعه مجموعه گسترده‌تر کار RAND اروپا را در مورد مؤثرتر کردن سیستم‌های هشدار اولیه در مقابله با عوامل بیماری‌زا، از جمله کار مداوم بر روی نظارت بر پاتوژن‌های منتقله از غذا که توسط آژانس استاندارد غذای بریتانیا تامین می‌شود، تکمیل می‌کند.

پتانسیل داده های هوانوردی در نظارت پاتوژن

جالب اینجاست که صنعت هوانوردی به عنوان یک بازیگر منحصر به فرد در پیوستن به اطلاعات ظاهر شده است. دفع زباله های هواپیما فرصت هایی را برای آزمایش پاتوژن ارائه می دهد. تعداد زیادی از مسافران راهی برای ارزیابی روند جهانی و حرکت عوامل بیماری زا فراهم می کنند. در حالی که از بحث‌ها مشخص است که ما با قابلیت‌های نظارتی و پیوند داده‌های جهانی فاصله داریم، درگیر کردن صنعت هوانوردی می‌تواند به عنوان یک محرک اولیه برای ایجاد یک چشم‌انداز بین‌المللی واقعی نظارت عمل کند.

در صنعت هوانوردی، نظارت و جمع آوری داده ها بدون چالش قابل توجه نیست. با توجه به حجم زیاد نقاط داده بالقوه، مشکلات عملیاتی وجود دارد. پتانسیل مثبت کاذب و مطبوعات منفی برای صنعت وجود دارد. مسائل مربوط به رضایت و ناشناس ماندن مسافران و همچنین مسئله از بین رفتن ناشناس بودن مسیرهای تک هواپیمایی باید برطرف شود. کشورها احتمالاً در مورد استفاده بالقوه از این شکل از نظارت به عنوان ابزاری برای بستن مرزها نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند و الزام برای ردیابی تماس، بار ذاتی مسئولیت ایجاد می‌کند که باید روشن شود. و البته بحث تامین مالی نیز وجود دارد.

برخی از این چالش‌ها در نمونه‌ای تلخ از آزمایش ابولا که در مطالعه‌ای که توسط KU Leuven در بلژیک ارائه شده بود، انجام شده بود که به دلیل ماهیت ابولا با انتقاداتی مواجه شد. تظاهرات بالینی یا قبل از نظارت بر فاضلاب ظاهر می شود یا در هماهنگی با آن، آزمایشات مثبت را دلیلی برای هشدار به جای هشدار اولیه می دانند .

با وجود چالش‌ها، با توجه به گستردگی جهانی و وظایف بین‌المللی، نمی‌توان از پتانسیل بخش هوانوردی برای ایجاد پلتفرم‌های داده و مکانیسم‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات چشم‌پوشی کرد.

نظارت بر فاضلاب می تواند از رویکردهای متاژنومی پشتیبانی کند

این کنفرانس بسیاری از ابتکارات نظارتی را در سراسر اروپا، آفریقا و هند به نمایش گذاشت. با این حال، ایجاد نظارت بر فاضلاب تنها برای عوامل بیماری‌زای سفارشی، فرصتی از دست رفته است و از سودمندی آن به عنوان یک سیستم هشدار اولیه می‌کاهد. رویکردهای متاژنومیک، که برای چندین عامل بیولوژیکی آزمایش می‌کنند، باید با مشورت نزدیک با پزشکان و اپیدمیولوژیست‌ها ایجاد شوند تا اطمینان حاصل شود که زیرساخت‌های نظارتی نه تنها می‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای سلامت عمومی عمل کند، بلکه برای امنیت زیستی ملی نیز عمل می‌کند و امکان تشخیص گسترده‌تر تهدید را فراهم می‌کند. . محافظت از آینده این مکانیسم ها و پایدار ساختن آنها به این معنی است که هر بار که تهدید بیولوژیکی برای سلامت عمومی وجود دارد، زیرساخت ها نیازی به توسعه از ابتدا ندارند.

بحث‌های بیشتری در مورد رویکردهای فنی نمونه‌برداری و توالی‌یابی برای نشان دادن ارزش و امکان‌سنجی نظارت بر فاضلاب در محیط‌های مختلف مورد نیاز است.همچنین بحث‌های بیشتری در مورد رویکردهای فنی نمونه‌برداری و توالی‌یابی برای نشان دادن ارزش و امکان‌سنجی نظارت بر فاضلاب در محیط‌های مختلف مورد نیاز است. تحقیقات و به اشتراک گذاری دانش بیشتری باید در این جامعه فعال شود تا بتوان استانداردها و پروتکل ها را توسعه، تکرار و مقیاس کرد. روش‌های نمونه‌برداری و آزمایش نظارت در بنادر مسافرتی شلوغ در مقایسه با کشورهایی که سیستم فاضلاب سنتی ندارند متفاوت است، که بر نحوه توسعه و اعمال پروتکل‌ها در جاهای دیگر تأثیر می‌گذارد. موارد استفاده بیشتر به این امر کمک می کند تا بتوان بهترین شیوه ها را به اشتراک گذاشت و مورد توافق قرار داد.

به دست آوردن تعداد لازم نمونه می تواند دشوار باشد، اما ایده هایی در حال ظهور است که نمونه گیری نماینده را با مدل سازی کامپیوتری ترکیب می کند. استفاده از نرم افزار برای پیش بینی شیوع و بروز پاتوژن های خاص از یک نمونه نسبتا کوچک می تواند به مقابله با کمبود حجم کمک کند. این در حال حاضر در بندر مسافرتی شلوغ سنگاپور استفاده می شود و می تواند در آلمان نیز مفید باشد، برای مثال، که 9000 تصفیه خانه فاضلاب آن پوشش نمونه برداری جامع را به یک امر بزرگ تبدیل کرده است.

مراحل بعدی

علیرغم چالش‌های ظاهر شده، کنفرانس جهانی با ایجاد یک کنسرسیوم جهانی برای تأمین مالی سیستم‌های نظارت و نظارت اجتماعی و امکان اشتراک‌گذاری جهانی داده‌ها، با امید به پایان رسید. این یک تلاش امیدوارکننده است و کنسرسیوم مسئولیت بزرگی دارد تا اطمینان حاصل کند که بودجه و خروجی‌های آن واقعاً صفحه نظارت بر فاضلاب را به عنوان بخشی از ابزار گسترده‌تر نظارت زیستی به حرکت در می‌آورند.

برای کنسرسیوم بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند که بودجه آن برای ایجاد سیستم‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند با پاتوژن‌های جدید سازگار و محور شوند و رویکردهای متاژنومیک را اتخاذ کنند تا به عنوان یک سیستم هشدار و تشخیص زودهنگام در سطح ملی و جهانی عمل کنند. کنسرسیوم همچنین باید اطمینان حاصل کند که پیشرفت معنی داری در زمینه اشتراک گذاری و پیوند داده ها اتفاق می افتد، شاید از حمل و نقل هوایی شروع شود. در نهایت، تلاش های نظارت بر فاضلاب در حال حاضر در حال انجام است، بنابراین تصدیق آنچه در حال حاضر وجود دارد اولین گام بسیار مهم است. موفقیت مستلزم گردآوری دانش جمع آوری شده برای مبارزه با شکست نظارت پاتوژن و فعال کردن هشدار اولیه موثر بین کشورها است.

https://www.rand.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *