نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 11:40 ق.ظ

پیشنهاد پارلمان اروپا برای ممنوعیت ثبت اختراع گیاهان ویرایش شده ژنی، نظرات متفاوتی دارد

پیشنهاد پارلمان اروپا برای ممنوعیت ثبت اختراع گیاهان ویرایش شده ژنی، نظرات متفاوتی دارد

30 ژانویه 2024- نوشته مارتین گریناکر- بازسازی شاخه براسیکا – بخشی از فرآیند ویرایش ژن. عکس: John Innes Center / Flickr

نمایندگان پارلمان اروپا طرح هایی را برای کاهش مقررات مربوط به گیاهان زراعی که با استفاده از ویرایش ژنی بهبود می یابند تصویب کرده اند، اما اقدام برای ممنوعیت ثبت اختراع گیاهانی که با استفاده از این تکنیک ها اصلاح می شوند، می تواند مانع از توافق نهایی شود.

گیاهان زراعی دستکاری شده ژنتیکی مدت‌هاست که یک موضوع چالشی بوده است، اما کمیته ایمنی غذایی پارلمان اروپا ENVI اکنون موفق شده است صنعت و محیط‌بانان را در مخالفت با پیشنهاد خود مبنی بر ممنوعیت ثبت اختراع گیاهانی که با استفاده از تکنیک‌های ژنومی جدید (NGTs) اصلاح شده‌اند متحد کند.

نمایندگان پارلمان اروپا از طریق اصلاحیه ای به پیشنهاد کمیسیون برای به روز رسانی قوانین اتحادیه اروپا رای دادند تا منعکس کننده دقت بیشتر تکنیک های جدید ویرایش ژن مانند CRISPR در 24 ژانویه باشند.

NGT ها ابزارهایی هستند که برای اصلاح ساختار ژنتیکی موجودات بدون وارد کردن مواد ژنتیکی خارجی یا با وارد کردن مواد ژنتیکی از موجودات استفاده می شود. اینها برای توسعه گونه های گیاهی با خواص بهبود یافته، مانند مقاومت به خشکی یا تحمل به نمک، یا نیاز به آفت کش ها و کودهای کمتری استفاده می شوند.

پرورش دهندگان و کشاورزان می ترسند که ثبت اختراع نه تنها به فرآیندهای مورد استفاده برای به دست آوردن صفات خاص، بلکه به صفات و خود گیاهان نیز گسترش یابد. NGT ها ممکن است کارها را تسریع کنند، اما این ویژگی ها می توانند از طریق روش های پخت مرسوم نیز معرفی شوند.

اگر الزامات قابل ردیابی و برچسب گذاری برای گیاهان اصلاح شده با NGT حذف شود، پرورش دهندگان و کشاورزان نگران هستند که مجبور شوند موافقت نامه های مجوز را با شرکت های بزرگ امضا کنند تا از بذرهایی استفاده کنند که به طور طبیعی حاوی صفت ژنتیکی مورد نظر هستند.

اریک گال، معاون مدیر گروه لابی IFOAM Organics اروپا می گوید: اقدام نمایندگان پارلمان اروپا برای ممنوعیت ثبت اختراع یک “راه حل جعلی” است، زیرا بازنگری دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد پتنت های بیوتکنولوژی چندین سال طول می کشد. وی افزود که کنوانسیون ثبت اختراع اروپا نیز باید اصلاح شود.

به جای ممنوعیت ثبت اختراع در گیاهان اصلاح شده با NGT، باید یک اصلاح قانونی وجود داشته باشد تا «به روشنی نشان دهد که در هیچ موردی مواد و صفات ژنتیکی که می توان از طریق اصلاح متعارف یا در طبیعت به دست آورد، مشمول حق ثبت اختراع نباشد . اختراعاتی که بیشتر و بیشتر در مورد بذرهای معمولی اعمال می شود، تهدیدی برای مدل اروپایی نوآوری در پرورش است.

IFOAM خواستار به تعویق افتادن رای گیری عمومی در مورد موضع پارلمان است که در حال حاضر برای اوایل فوریه برنامه ریزی شده است تا به این نگرانی ها رسیدگی شود.گارلیش فون اسن، دبیر کل اتحادیه صنعت بذر Euroseeds، گفت که ممنوعیت پیشنهادی برای ثبت اختراع مستلزم “تمایز بسیار بیشتری” بین پتنت های مربوط به فناوری و صفات و گیاهان به دست آمده با آن فناوری است.

او گفت “در اکثریت قریب به اتفاق صنعت توافق نظر وجود دارد” که شرکت‌های کوچک باید همچنان بتوانند از انواع رقبای خود استفاده کنند، اما شرکت‌هایی که فناوری‌ها و ویژگی‌هایی را برای شرکت‌ها توسعه می‌دهند تا در برنامه‌های اصلاحی خود استفاده کنند، نیاز به مالکیت معنوی حفاظت I(P) دارند.

فون اسن موافق است که اصلاح مقررات NGT عرصه مناسبی برای ایجاد این تعادل نیست. او گفت: «این کار با دو یا سه جلسه سه گانه انجام نمی شود.

درعوض، اتحادیه اروپا باید پرونده NGT را پیش ببرد و موضوع ثبت اختراع را تا زمانی که کمیسیون گزارش خود را در مورد ارزیابی تاثیر پتنت ها بر دسترسی پرورش دهندگان به مواد و تکنیک های ژنتیکی، در دسترس بودن بذر برای کشاورزان و رقابت پذیری اروپا منتشر کند، متوقف کند. این امر برای سال 2026 است، اما نمایندگان پارلمان اروپا می‌خواهند آن را تا سال 2025 پیش ببرند.هر شرکتی که می خواهد محصولی در بازار داشته باشد، باید آن را از طریق سیستم ثبت انواع مختلف عرضه کند، که سه یا چهار سال طول می کشد. ما می توانیم از آن زمان برای حل مسئله IP استفاده کنیم.

گابینو سانچز، مدیر توسعه تجارت در شرکت ویرایش ژن هادسون ریور بیوتکنولوژی مستقر در هلند، گفت: «اختراعات یک انگیزه مهم برای هدایت نوآوری و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط هستند»، اما تنها مشوق نیستند.

با استفاده از روش‌های سنتی، معمولا ۱۲ سال طول می‌کشد تا یک گونه محصول جدید به بازار عرضه شود، که ثبت اختراع را برای محافظت از سرمایه‌گذاری در سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه ضروری می‌کند. اما تکنیک های ویرایش ژن می تواند آن را به سه سال کاهش دهد.

بحث و گفتگو با ذینفعان در مورد پتنت ها و راه های دیگر برای به دست آوردن ارزش باید انجام شود. سانچز استدلال می کند که این گفتگوها باید اکنون آغاز شود تا پس از انتشار گزارش کمیسیون، چارچوب نظارتی جدیدی دنبال شود.نگرانی از اینکه شرکت‌های بزرگ تسلط خود را از طریق ثبت اختراعات افزایش دهند، «ربطی به ویرایش ژن ندارد»، اما این تکنیک‌ها این ترس‌ها را تشدید می‌کنند، زیرا اجازه می‌دهند انواع بیشتری به بازار عرضه شوند.

سانچز در حالی که منتظر این اصلاح طولانی‌مدت است، انتظار ندارد ممنوعیت ثبت اختراع پیشنهادی مانع نوآوری شود، زیرا فرآیند تحقیق و توسعه چندین سال طول می‌کشد. او گفت که مانع واقعی نوآوری عدم به روز رسانی مقررات NGT است.

بخش‌های مرتبط شرکت‌ها پرونده را زیر نظر خواهند داشت. EuropaBio، انجمن تجاری که شرکت‌های بیوتکنولوژی صنعتی و بهداشتی را نمایندگی می‌کند، نگران است که تصمیمات در اینجا برای سایر بخش‌ها سابقه ایجاد کند، حتی اگر کشاورزی فقط درصد کمی از پتنت‌های بیوتکنولوژی را پوشش دهد NGT ها نه تنها در گیاهان، بلکه در میکروارگانیسم ها نیز استفاده می شوند و اولین داروی ویرایش شده ژن اخیراً تأیید شد.هر بحثی باید در چارچوب دستورالعمل ثبت اختراع زیستی انجام شود. آن گائله کولو، مدیر بیوتکنولوژی صنعتی در EuropaBio، گفت: این باید جامع باشد و نه تنها بر یک بخش تمرکز کند.برای ما، ثبت اختراعات زیستی بسیار مهم است. او گفت که آنها از سرمایه گذاری در تحقیقات شرکت های بزرگ محافظت می کنند و از دسترسی به منابع مالی برای شرکت های کوچکتر حمایت می کنند.

میکروبیولوژیست فرانسوی، امانوئل شارپنتیه، مخترع فناوری CRISPR، برنده جایزه نوبل در سال 2020 شد، اما محصولات ژنتیکی شده هنوز در اتحادیه اروپا معرفی نشده اند، و سیاست گذاران نگرانند که اگر این قوانین تطبیق داده نشود، این اتحادیه حتی بیشتر از این عقب خواهد ماند.

در سال 2018، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا حکم داد که NGTها باید تحت قوانین سختگیرانه ای مانند همه موجودات اصلاح شده ژنتیکی باشند. با این حال، در سال 2001، زمانی که قانون اتحادیه اروپا در مورد GMOs تصویب شد، NGT وجود نداشت.

پیشنهاد قانونی جدید گیاهان NGT را به دو دسته تقسیم می کند. رده 1 که معادل گیاهان پرورش یافته معمولی در نظر گرفته می شود و کمتر از 20 اصلاح شده است، برخلاف گیاهان رده 2 که به شدت اصلاح شده اند، از الزامات قانون GMO مستثنی خواهند بود.

صنعت از این اقدام استقبال کرد، اگرچه سازمان‌های زیست‌محیطی مانند صلح سبز هشدار داده‌اند که تضعیف قوانین مربوط به بررسی‌های ایمنی و الزامات برچسب‌گذاری، حقوق کشاورزان و مصرف‌کنندگان را نقض می‌کند.

نمایندگان پارلمان اروپا توافق کردند که تمام گیاهان اصلاح شده با NGT باید در تولید ارگانیک ممنوع بمانند، زیرا این امر مستلزم بررسی بیشتر است.ممکن است پارلمان و شورا پیش از انتخابات تابستان امسال اتحادیه اروپا بر سر متن به توافق نهایی دست یابند، اما موضوع ثبت اختراع می تواند یک مانع باشد.

شورا هنوز در مورد موضع خود به توافق نرسیده است. فون اسن گفت: «ما اکثریت در شورا داریم، نه اکثریت واجد شرایط. حقوق مالکیت معنوی یکی از موضوعاتی است که در حال حاضر کشورهای عضو را از هم جدا کرده است.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *