نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 11:05 ق.ظ

صمغ تارا به عنوان جایگزینی برای پلاستیک استفاده می شود

16 ژانویه 2024-درخت تارا-© shutterstock/Cintbel

صمغ تارا دارای پتانسیل به عنوان یک پلیمر پایدار و زیست تخریب پذیر در صنایع غذایی و دارویی است.

پلاستیک های غیرقابل تجزیه منابع اصلی آلودگی محیط زیست هستند و علاقه به جایگزین های پایدار مشتق شده از پلیمرهای طبیعی را تسریع کرده اند.صمغ تارا که از دانه‌های درخت تارا ساخته می‌شود، یک جایگزین بالقوه برای پلاستیک است. این یک ماده طبیعی و محلول در آب است که حاوی کربوهیدرات های پیچیده از جمله گالاکتومانان است. این پلی ساکارید در پوشش فیلم های خوراکی و به عنوان تثبیت کننده و غلیظ کننده استفاده می شود.یک مطالعه اخیر به رهبری تیمی از محققان دانشگاه چانگ آنگ، روش‌های اصلاح صمغ تارا را مورد بررسی قرار داده است تا بتوان از آن به عنوان جایگزینی برای پلاستیک‌های مصنوعی در صنایع غذایی و دارویی استفاده کرد.نتایج در کربوهیدرات پلیمرها منتشر شد.

زیست سازگاری، زیست تخریب پذیری و ایمنی صمغ تارا آن را در صنایع غذایی و دارورسانی ارزشمند می کند.

علاوه بر این، گروه‌های موجود در پلی‌ساکاریدهای صمغ تارا قابل انطباق هستند و آن را به یک ماده مهم برای تنظیم خواص فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی برای کاربردهای خاص تبدیل می‌کنند.مطالعه جدید تغییرات صمغ تارا را برای توسعه بسته‌بندی مواد غذایی حساس به pH و سیستم‌های تحویل دارو بررسی می‌کند.

پروفسور سانگکیل لی از دانشگاه Chung-Ang در جمهوری کره گفت: تیم ما علاقه زیادی به پلی ساکاریدهای طبیعی و نقش آنها در دارورسانی دارد و ما روی صمغ تارا و سایر پلی ساکاریدهای طبیعی کار کرده ایم تا کاربردهای آنها را گسترش دهیم.

“محققان مختلف طیف گسترده ای از کاربردها را برای اشکال مختلف اصلاح شده آن بررسی کرده اند.با این حال، این اولین مقاله مروری در مورد پیشرفت های اخیر در صمغ تارا و مواد اصلاح شده آن و نقش بالقوه آنها در تحویل غذا و دارو است.

این تیم مروری بر پیشرفت‌ها در تحقیقات صمغ تارا، توصیف روش‌هایی برای استخراج، جداسازی و شناسایی پلی‌ساکاریدهای صمغ تارا ارائه می‌کند.این تیم همچنین سم شناسی، رفتار رئولوژیکی و رفتار آن را در حضور سایر پلی ساکاریدها بررسی کردند.

کاربردهای جایگزین پلاستیک زیست تخریب پذیر

این مقاله به کاربردهای مواد در صنایع غذایی می پردازد. این موارد شامل استفاده در بسته بندی پلیمرهای زیستی و نظارت بر فساد غذاهای دریایی و شیر است.این تیم همچنین استفاده از آن را به عنوان یک عامل ژل‌کننده – محافظت کوتاه‌مدت از مواد غذایی در برابر اکسیداسیون، بررسی کردند.

این ماده همچنین می تواند در صنعت داروسازی استفاده شود. به عنوان مثال، در آزادسازی کنترل شده ویتامین D-3، توسعه هیدروژل ضد باکتریایی، تحویل آهن در نوزادان و بزرگسالان، آزادسازی کنترل شده داروها و بازیابی سد فیزیولوژیکی روده.

پروفسور لی اظهار داشت: “خواص فیزیک وشیمیایی صمغ تارا و محصولات آن را می توان با استفاده از انواع مونومرها، اتصال دهنده های عرضی یا سایر پلی ساکاریدها افزایش داد.”

علاوه بر این، بهبود خواص ضد باکتریایی ممکن است از طریق ترکیب کیتوزان یا سایر پلیمرهای طبیعی و همچنین مواد معدنی مانند نانوذرات مس و روی حاصل شود.این مطالعه می تواند الهام بخش جامعه علمی برای انجام تحقیقات بیشتر در مورد صمغ تارا برای توسعه کاربردهای مرتبط با غذا و فرمولاسیون دارویی ایمن باشد.

این کار پتانسیل کاهش بار جهانی خطرات و هزینه های سلامتی و همچنین کمک به مبارزه با آلودگی محیطی ناشی از زباله های پلاستیکی بیش از حد را دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *