نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 3:41 ب.ظ

سوئد و افزایش بازیافت پلاستیک با کارخانه های بزرگ


سوئد و افزایش بازیافت پلاستیک با کارخانه های بزرگ

27 مارس 2024 – توسط Viken KANTARCI-سایت زیرو می تواند 12 نوع مختلف زباله پلاستیکی را دسته بندی کند.

کیسه‌های دور ریخته شده، بطری‌های سس کچاپ و ظروف دیگر در امتداد تسمه‌های نقاله در کارخانه بزرگ دسته‌بندی با فناوری پیشرفته به نام «سایت صفر» سرعت می‌گیرند، که سوئد امیدوار است بازیافت پلاستیک آن را متحول کند.

ماتیاس فیلیپسون، مدیر عامل شرکت بازیافت پلاستیک سوئدی، یک سازمان غیرانتفاعی متعلق به صنعت پلاستیک، هنگام بازدید از کارخانه توضیح می دهد که از نورهای مادون قرمز، لیزرها، دوربین ها و حتی هوش مصنوعی برای دسته بندی انبوه زباله های پلاستیکی استفاده می شود.

این سایت در خارج از شهر موتالا، در حدود 200 کیلومتری (124 مایلی) جنوب غربی استکهلم، از اواخر سال 2023 مورد بهره برداری قرار گرفته است و توسط این سازمان به عنوان “بزرگترین و مدرن ترین مرکز بازیافت پلاستیک در جهان” توصیف شده است.

این کارخانه کاملاً خودکار که قادر به پردازش 200000 تن زباله در سال است، می‌تواند 12 نوع پلاستیک مختلف را جدا کند، در حالی که در تجهیزات معمولی تنها چهار نوع پلاستیک وجود دارد.اپراتور آن امیدوار است قوانین آتی اتحادیه اروپا مبنی بر الزام بسته بندی جدید شامل مقدار مشخصی پلاستیک بازیافتی، به صنعت بازیافت کمک کند.

فیلیپسون به خبرگزاری فرانسه در این سایت گفت: «ما تمام بسته‌بندی‌های پلاستیکی جمع‌آوری‌شده را که مردم در خانواده‌های سوئدی دسته‌بندی کرده‌اند، دریافت می‌کنیم، و افزود که آنها «ظرفیت رسیدگی به کل زباله‌های پلاستیکی سوئد را دارند».

هزاران نوع مواد پلاستیکی راه خود را از طریق پیچ و خم پیچیده ای از ماشین های مختلف می گذرانند که اقلام را به دسته های متمایز به نام “کسری” شناسایی و جدا می کنند.بر روی یکی از تسمه‌های نقاله، از نور مادون قرمز برای اسکن بسته‌بندی استفاده می‌شود که بسته‌بندی را از بین می‌برد و یک انفجار شدید هوا بسته به نوع پلاستیک، قطعات را در جهات مختلف می‌چرخاند.در میان چیزهای دیگر، این مرکز می‌تواند پی وی سی و پلی استایرن را جدا کند، دو کسری که قبلاً نمی‌توانستند در محصولات جدید استفاده مجدد شوند.

ماتیاس فیلیپسون می گوید که این سایت می تواند معادل تمام زباله های پلاستیکی سوئد را مدیریت کند.

«ایده این است که بخشی از اقتصاد دایره ای باشیم و استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش دهیم.

او می افزاید: “در کارخانه سورتینگ قدیمی ما، بیش از 50 درصد بسته بندی های پلاستیکی در نهایت سوزانده شد، زیرا قابل دسته بندی نبود. اکنون کمتر از پنج درصد است.”

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست سوئد (EPA) در سال 2022، تنها 35 درصد زباله های پلاستیکی کمتر از میانگین اتحادیه اروپا 40 درصد بازیافت شد.

سوزاندن زباله های پلاستیکی که برای تولید گرما و برق استفاده می شود، حدود هفت درصد از انتشار گازهای گلخانه ای سوئد را تشکیل می دهد.

آسا استنمارک، کارشناس EPA به خبرگزاری فرانسه گفت: “سوئدی ها به طور کلی در بازیافت – فلزات، کاغذ و شیشه – خوب عمل می کنند، زیرا ما مدت زیادی است که این کار را انجام می دهیم و صنعتی داریم که به عنوان مثال کاغذ می خواهد.”

اما او افزود: «وقتی صحبت از پلاستیک به میان می‌آید، ما چندان خوب نیستیم.”بسیاری از موارد حتی مرتب نشده اند، که یک مشکل بزرگ است و این برای خانوارها و مشاغل صدق می کند. بنابراین ما واقعاً باید روی مرتب سازی کار کنیم.”

پلاستیک بازیافتی هنوز در تلاش است تا به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد، زیرا به طور متوسط 35 درصد گران تر از پلاستیک تازه تولید شده است.

OECD انتظار دارد که میزان بسته بندی پلاستیکی تا سال 2060 سه برابر شود.

استنمارک خاطرنشان کرد که برخی از کسری‌های طبقه‌بندی شده توسط سایت صفر هنوز در بازار بازیافت غیرعادی هستند.بنابراین از یک نظر، شجاعانه است زیرا احتمالاً هنوز مشتری وجود ندارد.

استنمارک گفت که یکی از راه‌های تسریع در تصویب آن، قانون‌گذاری است، و خاطرنشان کرد که این امر در اروپا با مقررات جدید بسته‌بندی و زباله‌های بسته‌بندی (PPWR) در حال انجام است.

27 کشور عضو اتحادیه اروپا در 4 مارس توافق کردند که بسته بندی های پلاستیکی باید بین 10 تا 35 درصد محتوای بازیافتی داشته باشد، بسته به اینکه تا سال 2030 از آن برای غذا استفاده می شود یا خیر.

فیلیپسون به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک تغییر دهنده بازی خوشایند برای بازار خواهد بود» و افزود که «تنها راه برای دستیابی به آن از طریق مرتب‌سازی کارآمد است».

با این حال، OECD پیش بینی می کند که میزان بسته بندی پلاستیکی تا سال 2060 سه برابر شود.

برخی از کارشناسان محیط زیست استدلال می کنند که افزایش بازیافت مشکل ریشه ای را برطرف نمی کند.

هانری بورژوا کوستا، کارشناس ضایعات پلاستیکی در بنیاد اقیانوس تارا، گفت: “ما احساس می کنیم که این صحبت در مورد بهبود عملکرد فنی این ایده را تقویت می کند که ما می توانیم (ساخت پلاستیک) را ادامه دهیم، و چیزی برای نگرانی وجود ندارد.”

او افزود: “چالش این پلاستیک ها این نیست که آنها را بهتر دسته بندی کنیم، بازیافت آنها را بهتر انجام دهیم… چالش جایگزینی آنها و حذف آنها است.”

پروژه های دیگری بر اساس مدل Site Zero در جاهای دیگر اروپا طراحی می شوند که دو پروژه در آلمان و یکی در نروژ است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *