نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 6:05 ب.ظ

درمان افسردگی شدید با روش جدید MRI TMS

درمان افسردگی شدید با روش جدید MRI TMS

16 ژانویه 2024-ام آر آی-© shutterstock/Gorodenkoff

یک کارآزمایی بالینی بزرگ نشان داده است که ام آر آی و ردیابی می تواند هدایت کننده تحریک مغناطیسی به مغز افراد مبتلا به افسردگی شدید باشد.بیماران مبتلا به افسردگی شدید که تحت درمان MRI قرار گرفته اند، حداقل به مدت شش ماه علائم خود را کاهش می دهند و کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

نتایج نشان داد که به طور متوسط، شرکت کنندگان در شدت افسردگی و اضطراب خود بهبود قابل توجهی نشان دادند. با MRI شبیه سازی مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)، بیماران عملکرد بهتری در طول 26 هفته داشتند. این افزایش قابل توجهی نسبت به بهبود گزارش شده قبلی بود که یک تا سه ماه طول کشید.

کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده BRIGhTMIND توسط کارشناسان دانشگاه ناتینگهام هدایت شد. این آزمایش توسط Nottinghamshire Healthcare NHS Foundation Trust میزبانی شد و توسط موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) و شورای تحقیقات پزشکی (MRC) تامین مالی شد که پنج مرکز در سراسر انگلستان (ناتینگهام، کامدن و ایسلینگتون، نیوکاسل، نورث همپتون و اولدهام) را شامل می شد.نتایج این آزمایش در Nature Medicine منتشر شد.

درباره شبیه سازی مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS)

TMS یک درمان سرپایی است که در آن افراد پالس های مغناطیسی قدرتمندی به سمت چپ سرشان، جلوی ناحیه گیجگاهی پوست سر ارسال می کنند. در یک دوره چهار تا شش هفته ای، فرد 20 جلسه دارد.از دهه 1980، این روش برای درمان افراد مبتلا به افسردگی شدید مورد استفاده قرار گرفت.اکنون، شواهدی مبنی بر فواید طولانی‌مدت این درمان وجود دارد، زیرا محققان ناحیه‌ای از مغز را هدف قرار می‌دهند که تصور می‌شود تحریک مفید است.

یک سوم افراد مبتلا به افسردگی افسردگی مقاوم به درمان دارند

به گفته WHO، افسردگی شدید علت اصلی از دست دادن ناتوانی سال‌های متمادی در سراسر جهان است. خودکشی ناشی از افسردگی بزرگترین قاتل در افراد 15 تا 49 ساله است.

داروهای ضد افسردگی و درمان به دو سوم افراد مبتلا به افسردگی کمک می کنند، اما یک سوم باقی مانده افسردگی مقاوم به درمان دارند. این به عنوان عدم پاسخ به دو دوره داروهای ضد افسردگی تعریف می شود.

هدف این کارآزمایی بررسی این است که آیا اثرات استفاده از TMS را می توان تا حداقل شش ماه افزایش داد یا خیر. این بدان معناست که بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان که به درمان پاسخ می‌دهند، ممکن است تنها به یک تا دو دوره درمان در سال نیاز داشته باشند تا عاری از علائم باشند.

استفاده از ام آر آی برای ارائه درمان

این کارآزمایی، که اولین مورد در اندازه آن است که نتایج را در شش ماهگی بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که این ممکن است با استفاده از MRI عملکردی با TMS برای تعیین ناحیه دقیق مغز مورد هدف به دست آید. MRI به طور معمول در ارائه این درمان استفاده نمی شود.

این تیم از نورونوگیشن، یک سیستم ردیابی کامپیوتری با استفاده از نور برای ارائه TMS استفاده کرد. این روشی برای تعیین دقیق ناحیه تحریک است تا بتوان همان ناحیه را برای تمام جلسات درمانی هدف قرار داد.

در حالت ایده‌آل، وقتی افراد برای جلسه TMS می‌آیند، دقیقاً در همان مکان می‌نشینند، اما به ندرت این اتفاق می‌افتد. در این روش از نور هر دو لاله گوش و بالای بینی برای اندازه گیری نقطه تحریک از اولین باری که بیمار درمان می شود استفاده می کند.

MRI محل تحریک را شخصی‌سازی می‌کند و سپس نورونوگیشن اطمینان حاصل می‌کند که در هر جلسه درمانی همان محل تحریک می‌شود. این باعث کاهش تنوع در تحریک در هر جلسه می شود. ریچارد موریس، پروفسور روانپزشکی در دانشکده پزشکی گفت: از آنجایی که پالس مغناطیسی را می توان متمرکز کرد، معمولاً فقط عوارض جانبی کوتاه مدت جزئی وجود دارد و فرد می تواند بلافاصله پس از بازگشت از بیمارستان به فعالیت های روزانه خود بازگردد.

در مجموع 255 شرکت کننده مبتلا به افسردگی شدید در این کارآزمایی شرکت کردند و 20 جلسه TMS را تکمیل کردند. همه شرکت کنندگان توسط پزشک عمومی خود برای شرکت معرفی شدند.

بهبود کیفیت زندگی

بیش از دو سوم از شرکت کنندگان به درمان پاسخ دادند و یک سوم از نظر علائمشان 50 درصد بهبود یافتند. یک پنجم بیماران مبتلا به افسردگی شدید توانستند به حالت بهبودی بروند و در آنجا بمانند.

پروفسور موریس گفت: “با توجه به اینکه این بیماران افرادی هستند که به دو تلاش قبلی برای درمان پاسخ نداده اند و به طور متوسط هفت سال بیمار بوده اند، دریافت چنین میزان پاسخ قابل توجهی و یک پنجمی که پاسخ پایدار دارند واقعاً دلگرم کننده است.”

وی افزود: «بیمارانی که به این درمان پاسخ دادند، می‌توانستند در مقایسه با وضعیت قبلی خود، با کمتر از یک یا دو درمان در سال، نسبتاً خوب بمانند. تغییراتی که ما دیدیم، نه تنها در کاهش علائم افسردگی آنها، بلکه به اندازه کافی بزرگ بود که تمرکز، حافظه، اضطراب و متعاقباً کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *