نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 5:56 ب.ظ

ناسا و لاکهید مارتین از هواپیمای مافوق صوت بی صدا X-59 رونمایی کردند

ناسا و لاکهید مارتین از هواپیمای مافوق صوت بی صدا X-59 رونمایی کردند

15 ژانویه 2024 -توسط ناسا-هواپیمای تحقیقاتی مافوق صوت ساکت X-59 ناسا در سپیده دم در پالمدیل، کالیفرنیا  خارج از تأسیسات Skunk Works لاکهید مارتین می نشیند. X-59 محور اصلی ماموریت کوئست ناسا است که به دنبال رفع یکی از چالش‌های اصلی پرواز مافوق صوت بر فراز خشکی با آرام‌تر کردن امواج صوتی است.

ناسا و لاکهید مارتین روز جمعه رسماً هواپیمای مافوق صوت ساکت X-59 آژانس را معرفی کردند. هدف ناسا با استفاده از این هواپیمای آزمایشی بی نظیر، جمع آوری داده هایی است که می تواند در سفرهای هوایی انقلابی ایجاد کند و راه را برای نسل جدیدی از هواپیماهای تجاری هموار کند که می توانند سریعتر از سرعت صوت حرکت کنند.

Pam Melroy معاون مدیر ناسا گفت: “این یک دستاورد بزرگ است که تنها از طریق کار سخت و نبوغ ناسا و کل تیم X-59 ممکن شد.” “فقط در چند سال کوتاه، ما از یک مفهوم جاه طلبانه به واقعیت رسیده ایم. X-59 ناسا به تغییر روش سفر کمک می کند و ما را در زمان بسیار کمتری به هم نزدیک می کند.”

ملروی و دیگر مقامات ارشد این هواپیما را طی مراسمی که توسط پیمانکار اصلی لاکهید مارتین اسکانک ورکز در تاسیسات پالمدیل کالیفرنیا برگزار شد، فاش کردند.

X-59 در مرکز ماموریت کوئست ناسا قرار دارد که بر ارائه داده هایی برای کمک به تنظیم کننده ها در بازنگری قوانینی که پرواز تجاری مافوق صوت بر فراز زمین را ممنوع می کند، تمرکز دارد. به مدت 50 سال، ایالات متحده و سایر کشورها چنین پروازهایی را به دلیل اختلال ناشی از بوم های بلند و الودگی صوتی در جوامع  ممنوع کرده اند.

انتظار می رود X-59 با سرعت 1.4 برابر سرعت صوت یا 925 مایل در ساعت پرواز کند. طراحی، شکل‌دهی و فناوری‌های آن به هواپیما این امکان را می‌دهد که به این سرعت‌ها دست یابد و در عین حال صدایی آرام‌تر ایجاد کند.

باب پیرس، مدیر تحقیقات هوانوردی در مقر ناسا در واشنگتن، گفت: «در نظر گرفتن سطح جاه طلبی پشت کوئست و مزایای بالقوه آن هیجان انگیز است.ناسا داده‌ها و فناوری‌هایی را که از این مأموریت منحصربه‌فرد تولید می‌کنیم با قانون‌گذاران و صنعت به اشتراک می‌گذارد. با نشان دادن امکان سفرهای تجاری مافوق صوت تجاری بی‌صدا بر روی زمین، ما به دنبال باز کردن بازارهای تجاری جدید برای شرکت‌های آمریکایی و بهره‌مندی مسافران در سراسر جهان هستیم..”

این هواپیما قرار است برای اولین بار اواخر امسال بلند شود و پس از آن اولین پرواز مافوق صوت بی سر و صدا انجام شود. تیم Quesst چندین آزمایش پروازی هواپیما را در Skunk Works قبل از انتقال آن به مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا در ادواردز، کالیفرنیا انجام خواهد داد، که به عنوان پایگاه عملیاتی آن عمل خواهد کرد.

جان کلارک، معاون و مدیر کل شرکت لاکهید مارتین اسکانک ورکز گفت: در هر دو تیم، دانشمندان، مهندسان، و صنعتگران با استعداد، فداکار و پرشور برای توسعه و تولید این هواپیما همکاری کرده‌اند. ما مفتخریم که بخشی از این سفر برای شکل دادن به آینده سفرهای مافوق صوت بر روی زمین در کنار ناسا و تامین کنندگان ما هستیم.

هنگامی که ناسا آزمایشات پرواز را کامل کرد، این آژانس هواپیما را بر فراز چندین شهر منتخب در سراسر ایالات متحده پرواز خواهد کرد و اطلاعاتی را در مورد صدایی که X-59 تولید می کند و نحوه درک مردم از آن جمع آوری می کند. ناسا این داده ها را در اختیار اداره هوانوردی فدرال و تنظیم کننده های بین المللی قرار خواهد داد.

با توجه به این پیکربندی، کابین خلبان تقریباً در نیمی از طول هواپیما قرار دارد – و پنجره ای رو به جلو ندارد. در عوض، تیم Quesst سیستم دید خارجی را توسعه داد، مجموعه‌ای از دوربین‌های با وضوح بالا که یک مانیتور 4K را در کابین تغذیه می‌کند.

تیم Quesst همچنین هواپیما را با موتور آن که در بالا نصب شده بود طراحی کرد و زیر آن را صاف کرد تا از ادغام امواج شوک در پشت هواپیما و ایجاد بوم صوتی جلوگیری کند.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *