نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 12:59 ق.ظ

ادعای اینکه مقدار پلاستیک در اقیانوس ها 30 برابر بیشتر تخمین زده شده است.

اندی کوربلی -9 اوت 2023

دانشمندان هلندی به طور کاملا متقاعدکننده ای نشان داده اند که موضوع آلودگی پلاستیکی در اقیانوس های ما بسیار کوچکتر از آن چیزی است که هر کسی تصور می کرد.تحقیقات آن‌ها انواع خبرهای خوب را برجسته می‌کند: اولین مورد این است که مدل‌سازی علمی انتزاعی می‌تواند اشتباه باشد،  و دوم این است که سازمان‌هایی که زباله‌ها را از اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها بیرون می‌کشند، دقت زیادی در اطلاعات بخرج نمی دهند واین اطلاعات  آنها تفاوت قابل توجهی در این اکوسیستم ایجاد می کند.

بر اساس گزارش هلند تایمز در مورد این مطالعه، تخمین‌ها برای میزان پلاستیکی که طی 20 سال گذشته وارد اقیانوس‌ها شده است، از 50 میلیون تن تا 300 میلیون تن متغیر است، اما مقدار واقعی احتمالاً حدود 3.2 میلیون تن است.

20000 اندازه‌گیری که به‌عنوان «موارد موثق» توصیف شده‌اند، محاسبات اقیانوس‌شناس Mikeal Kaandorp و تیمش را نشان می‌دهد،  نکات برجسته این است که رودخانه‌ها پلاستیک بسیار کمتری را نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد وارد اقیانوس‌ها می‌کنند و میکروپلاستیک‌ها درصد بسیار کمتری از زباله‌های پلاستیکی هستند.

NL Times می‌گوید که مدل‌های بزرگ در مورد میزان پلاستیک ورودی به اقیانوس‌ها بر اساس میزان پلاستیک ساخته شده، مقدار بازیافت، میزان دفن یا سوزاندن و میزان گم شده است.

بر اساس این ارقام، سازمان‌های زیست‌محیطی تخمین می‌زنند که سالانه 10 میلیون تن به اقیانوس‌ها می‌رود که بیشتر آن از طریق سیستم‌های رودخانه‌ای وارد می‌شود. با این حال، کاندرپ تاکید می کند که پلاستیک نامشخص هرگز به حساب نیامده است، و این اشتباه است که به سادگی فرض کنیم که مسیر هر قطعه به اقیانوس ختم می شود.

به طور خاص، تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از پلاستیک‌ها وارد سیستم‌های آبی نمی‌شوند، و مقداری که وارد سیستم‌های آبی می‌شود، بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در سیستم‌های رودخانه‌ای به دام می‌افتد.

Ocean Cleanup، سازمان غیرانتفاعی هلندی که در حال حاضر مشغول پاکسازی زباله بزرگ اقیانوس آرام است، همچنین به مطالعاتی اشاره می کند که نشان می دهد سالانه «میلیون ها تن» پلاستیک وارد اقیانوس ها می شود.

طبق نتیجه گیری کاندورف، اگر میزان پلاستیک در اقیانوس از سال 2000 به حدود 3.2 میلیون تن برسد، میانگین واقعی ورودی در سال حدود 130000 تن است. مقدار زیادی بدون شک، اما بسیار، بسیار کمتر.

این اکتشافات حیاتی هستند زیرا می توانند به حذف حس ناامیدی از افرادی که می خواهند تلاش کنند و تغییر ایجاد کنند کمک کنند. حتی پر سر و صداترین دولت و ملتی که از تغییر آب و هوا غافلگیر می شود، قبل از اینکه The Ocean Cleanup به تنهایی شروع به انجام این کار کند، حتی یک ایده در مورد چگونگی تمیز کردن زباله بزرگ اقیانوس آرام نداشت.

اگر 30 کشور ثروتمند راهی برای حذف 4333 تن زباله در سال از اقیانوس‌ها و رودخانه‌ها بیابند، این همان چیزی است که مدل کاندرپ نشان می‌دهد که در واقع وارد آنها سالانه می‌شود – یک هدف کاملاً قابل مدیریت.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *