نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:51 ق.ظ

آب دریا با نور خورشید قابل آشامیدن و ارزانتر از آب لوله کشی میشود

اندی کوربلی -29 سپتامبر 2023-نمک‌زدایی خورشیدی MIT همچنان – اعتبار از Jintong Gao و Zhenyuan Xu

در عنوانی که این روزها کمتر دیده می شود، همکاری ایالات متحده و چین ارزان ترین و سریع ترین راه را برای تصفیه آب دریا ایجاد کرده است که تاکنون توسط علم کشف شده است.

نمونه اولیه ابزار نمک‌زدایی غیرفعال با انرژی خورشیدی می‌تواند 4 تا 6 لیتر آب تمیز در ساعت تولید کند و طراحان بر این باورند که یک نسخه کوچک‌شده می‌تواند یک خانواده ساحلی را در آب‌وهوای آفتابی در تمام سال حفاظت کند.

به همان اندازه که مدیران منابع طبیعی، برنامه ریزان شهری و فعالان اقلیم در مورد شدیدتر شدن خشکسالی در آینده هشدار می دهند، راه حل همیشه به ما خیره شده است.

تنها 3 درصد از آب کره زمین شیرین است، مقداری که در کنار فناوری، نسل بشر را قادر به رسیدن به نزدیک به 8 میلیارد نفرکرده است. در مقابل، 68 درصد از سطح زمین و 97 درصد از آب آن غیرقابل نوشیدن است.

تیمی از MIT و دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در پی بهره‌برداری از این مخزن بی‌پایان پتانسیل، نمک‌زدایی را به اندازه یک کیف دستی ساختند که از گردش «ترموهالین» مشابه خود اقیانوس استفاده می‌کند.

گردش ترموهالین توسط ناسا به عنوان “تسمه نقاله بزرگ اقیانوس” توصیف می شود و زمانی اتفاق می افتد که آب در مناطق قطبی به دلیل تبخیر و ذوب یخ دریا شورتر می شود.

پس از این، آب متراکم‌تر به سمت اعماق اقیانوس‌های قطبی حرکت می‌کند و آب کم‌نمک‌تر و سردتر اعماق را به سمت اقیانوس‌های استوایی سوق می‌دهد. در اصل، این یک جریان غول پیکر است، اما جریانی که بسیار کندتر از جریان های باد رانده حرکت می کند.

در مورد سکوها، آب دریا در گرداب‌های چرخشی گردش می‌کند که وقتی با نور خورشید همراه می‌شود، آب را قادر می‌سازد تا تبخیر شود. در حالی که بخار آب با نرخ خلوص قابل شرب جمع می شود، نمک در داخل گردش می کند

لنان ژانگ، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه تحقیقاتی دستگاه MIT، می گوید: «برای اولین بار، ممکن است آبی که توسط نور خورشید تولید می شود، حتی ارزان تر از آب لوله کشی باشد. “این امکان را برای نمک زدایی خورشیدی برای رفع مشکلات دنیای واقعی باز می کند.”

برای جوامع ساحلی در سراسر جهان با کمی پول دولتی و مشکلات کمبود آب، محصول پتانسیل واقعی برای رسیدگی به آنها را دارد. تمام اجزای دستگاه برای طول عمر 10 ساله طراحی شده اند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *