نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

14 اردیبهشت 1403 4:50 ق.ظ

فیلتر گیاهی تا 99.9 درصد میکروپلاستیک ها را از آب حذف می کند

اندی کوربلی -22 اوت 2023

با استفاده  از خاک اره و پلی فنول ها چه چیزی به دست می آورید؟ فیلتر آب که می تواند 99.9 درصد میکروپلاستیک ها را حذف کند. و این شوخی نیست. سلامت اثرات بلع میکروپلاستیک ها، به طور قابل پیش بینی، خوب نیست، اگرچه علم در این مورد مراحل اولیه خود است. ما از قبل می‌دانیم که میکروپلاستیک‌ها از مثل حرکت جت ها در ارتفاع بر روی جهان می‌بارند، که در عمیق‌ترین گودال‌های اقیانوسی و برخی از دورافتاده‌ترین قله‌های کوهها وجود دارند.

محققانی که به دنبال راه‌های بهتری برای فیلتر کردن ذرات میکروسکوپی پلاستیک از منابع آب بودند، خواص چوب و سایر مواد گیاهی را بررسی کردند و دریافتند که آنها بسیار خوب، با هزینه بسیار کم و پتانسیل پوسته‌گیری نامحدود، کار می‌کنند.

طراحی فیلتر آب که مخترعان آن را “bioCap” نامیدند از خاک اره ساخته شده است که ازسلولز و لیگنان تشکیل شده است اما خود فیلتر چندان خوبی نیست. حذف تنها 10 درصد از میکرو و نانو ذرات پلاستیک. با این حال، با افزودن پلی فنول‌هایی مانند تانیک اسید، یک ماده شیمیایی دفاعی که تقریباً در تمام گیاهانی که فاقد سیستم ریشه‌ای زیرزمینی هستند، یافت می‌شود، این اثربخشی تقریباً کامل شد.

پلی فنل‌ها برهمکنش‌های مولکولی قوی با ذرات پلیمری، از جمله بسیاری از میکروپلاستیک‌ها، ایجاد می‌کنند که حتی پس از آزمایش‌های مکرر فیلتر فرسوده نشدند.تمام انواع رایج پلیمرهای پلاستیکی در بسته‌بندی، منسوجات مصنوعی و مصالح ساختمانی از طریق فیلتر در ذرات میکرو یا نانو استفاده می‌شوند.

اورلاندو روجاس، یکی از نویسندگان مربوطه این مطالعه گفت: «با بهره‌گیری از برهم‌کنش‌های مولکولی مختلف در اطراف اسیدهای تانیک، محلول bioCap ما توانست تقریباً همه انواع مختلف میکروپلاستیک را حذف کند.

او به مطبوعات دانشگاه خود گفت که در آزمایشی برای حذف ذراتی با قطر فقط 110 نانومتر که شناخته شده است از سد خونی مغزی عبور می کنند، تعداد کمتری در اندام های داخلی موش هایی که با مایع آلوده به میکروپلاستیک آبیاری شده اند تجمع پیدا کردند.

روجاس گفت: “بیشتر راه حل های ارائه شده تاکنون پرهزینه یا دشوار است.” “ما راه حلی را پیشنهاد می کنیم که به طور بالقوه می تواند برای استفاده خانگی کاهش یابد یا برای سیستم های تصفیه شهری کوچک شود.”

او خاطرنشان می کند که پوست، خاک اره و برگ ها اساساً در هر کجای زمین که یک کارآفرین فکر می کند خط تولید این فیلترهای آب را ایجاد کند بسیار آسان است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *