نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 10:12 ق.ظ

آینده بازار خودروهای الکتریکی چه خواهد شد؟

11 آگوست 2023-© shutterstock/Maxim999

اندرو فیلیپس، مدیر اجرایی و مدیر مالی لیتیوم پاور اینترنشنال، در مورد نیروهای عرضه و تقاضای فعلی نفت و معنای آن برای بازار خودروهای الکتریکی بحث می‌کند.

وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) به عنوان عامل حیاتی مورد نیاز برای اشکال پاک و بی صدا  برای سبقت گرفتن از رقبای تولیدکننده کربنی خود رسیده اند و در حال پیشروی برای تسلط جهانی هستند. پس از اولین ظهور خودروهای برقی در اروپا در دهه 1830، خودروهای برقی اغلب در جاده‌ها دیده می‌شدند تا حدود سال 1910، زمانی که فقدان زیرساخت شارژ، خریداران را مجبور به استقبال از بنزین کرد.

کشف میادین نفتی بزرگ به موتورهای احتراق داخلی (ICE) مزیت بزرگی داد. اما این تغییر اکنون برعکس اتفاق می افتد و بازار خودروهای الکتریکی در حال شکوفایی است. خودروهای برقی به لطف هزینه‌های جاری ارزان‌تر و الزامات جهانی برای کاهش انتشار کربن برای مقابله با گرمایش جهانی، دوباره دست بالا را در زمینه بنزین به دست می‌آورند.

عرضه نفت در مقابل تقاضا

بلومبرگ NEF در ماه ژوئن پیش بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در این دهه به اوج خود خواهد رسید. تحلیلی که اخیراً در مورد پیک نفت منتشر شده است می‌گوید: «با تغییر بیشتر مردم از  مصرف خودرو بنزینی و دیزلی به وسایل نقلیه الکتریکی، مصرف نفت برای حمل‌ونقل جاده‌ای در سال 2027 به اوج خود رسیده است و به این زودی ناپدید نمی شود.

بر اساس مسیر فعلی، مقدار نفت مورد نیاز برای تامین انرژی خودروها، وانت‌ها و کامیون‌ها از هم‌اکنون تا سال 2050 تقریباً به نصف کاهش می‌یابد و تقاضای روزانه 20 میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند. این تقریباً همان مقدار نفت تولید شده توسط ایالات متحده در سال گذشته است.

این چیزی نیست که بتوان آن را ساده انگاشت. در ادامه این گزارش آمده است: «در پایان سال گذشته 27 میلیون خودروی سواری با باتری الکتریکی و هیبریدی پلاگین در جاده‌های جهان وجود داشت که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به 41 میلیون برسد.» یعنی افزایش 52 درصدی.

اکنون چین پیشتاز است. مشوق ها و محدودیت های محلی در موتورهای احتراق داخلی اکنون به سرعت به حضور لوله های اگزوز مضر پایان می دهند. این روند در ایالات متحده نیز یکسان است، جایی که اعتبارات مالیاتی خودروهای برقی در حال افزایش است. تا اینجای کار خیلی خوبه. اما بلومبرگ NEF نیز چند آمار نگران کننده را فاش می کند. ناوگان جهانی مشعل های گاز سوز هنوز روزانه 24 میلیون بشکه نفت مصرف می کند که در مقایسه با صرفه جویی کمتر از 33000 بشکه از ناوگان خودروهای بدون آلایندگی، یک قطره در اقیانوس است. با این حال، نشانه‌ها در حال تقویت هستند که سرعت تغییرات را افزایش می‌دهد.

پیش بینی های مثبت برای بازار خودروهای الکتریکی

خواندن آنچه که رهبران چندین خودروساز جهانی از نظر جغرافیایی متنوع در هفته های اخیر به طور علنی گفته اند، دلگرم کننده است.

بنیانگذار و مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، در نشستی با تحلیلگران سرمایه‌گذاری در ماه جولای گفت: «در سه‌ماهه دوم، رکورد تولید و تحویل خودرو و درآمد بی‌سابقه‌ای حدود 25 میلیارد دلار در یک سه ماهه به دست آوردیم. مدل Y با پشت سر گذاشتن خودروهایی مانند کرولا و گلف، پرفروش‌ترین وسیله نقلیه در سراسر جهان در Q1 شد.

ما فکر می‌کنیم که اقتصاد بلندمدت فقط حجم از سقف عبور می‌کند، یعنی سطح بعدی. و محصولات آینده ما Robotaxi، ما فکر می کنیم، تقاضای شبه بی نهایت دارند. تولید این خودرو تا کنون بالاترین واحد در ساعت تولید خودرو خواهد بود و من از این بابت بسیار هیجان‌زده هستم.”

یک ماه پیش از آن، اولیور بلوم، مدیرعامل و رئیس فولکس واگن، به سرمایه گذاران گفت که ارتقاء پاورکو – شرکت باتری فولکس واگن – به خوبی در حال انجام است و سه کارخانه گیگا در حال ساخت برای تولید مجموع ظرفیت 200 گیگاوات ساعت است. این شرکت در صورت تمایل گزینه هایی برای ساخت کارخانه های باتری بیشتری دارد و تقاضای کافی برای پشتیبانی از آن وجود دارد.

بلوم ادامه داد: “همه برنامه های ما با انرژی پاک برای حمایت از تعهد ما به پایداری انجام می شود.”

مایلیم که با راه اندازی مستقل (PowerCo) ساختار سرمایه را به روی سرمایه گذاران خارجی باز کنیم تا رشد بیشتری را تامین کنند. بلوم افزود، در حالی که «محدودیت بسیار چالش برانگیزی» در دسترس بودن مواد خام از جمله لیتیوم وجود دارد، فولکس‌واگن به ارزیابی گزینه‌های تأمین مالی خود ادامه خواهد داد. وی خاطرنشان کرد که تا سال 2030  میزان30 درصد از نیازهای مواد باتری از جمله لیتیوم را تامین کرده است.

تمرکز استراتژیک ما در اجراست. ما در حال حاضر همه عناصر کلیدی استراتژی باتری خود را ارائه می دهیم.” این شامل یک کارخانه عظیم است که در کانادا ساخته می شود.

هیوندای موتورز که مالک برند خودروهای برقی Ioniq است و سهام بزرگی در کیا دارد، جاه‌طلبی برای بهبود قابلیت‌های طراحی باتری و فناوری مدیریت باتری برای ارائه بهبود در برد، عمر و ایمنی خودروهای خود دارد. معاون ارشد مرکز توسعه باتری آن، چانگ هوان کیم، می گوید که تمرکز بر روی دستیابی است.

با توسعه باتری های لیتیوم فلزی و حالت جامد خود، دارای چگالی بالا و ایمنی بهبود یافته است.

چانگ هوان کیم گفت: «این باتری‌های نسل بعدی به تلاش‌های همزمان زیادی برای توسعه نیاز دارند، از سلول‌های باتری، امکانات تولید سلول و فرآیندهای تولید. به منظور ایمن سازی تمام فناوری های مورد نیاز، ما به طور فعال با بسیاری از شرکت های پیشرو در حال همکاری هستیم. وی اعلام کرد که یک مرکز تحقیق و توسعه تا سال 2024 در کره جنوبی برای تسریع این روند ساخته می شود.

«هدف ما تأیید تمام فناوری‌هایی است که کل زنجیره ارزش باتری را تشکیل می‌دهند، از مواد باتری و طراحی سلول، تا نشان دادن آمادگی تولید انبوه. این باتری‌های نسل بعدی نه تنها خودروهای برقی را تامین می‌کنند، بلکه به وسایل حمل‌ونقل آینده مانند Advanced Air Mobility (AAM) و روباتیک نیز کمک می‌کنند و هم‌افزایی بین کسب‌وکارهای آینده ما به‌عنوان یک شرکت حمل‌ونقل را افزایش می‌دهند. با هدف قرار دادن کل زنجیره ارزش باتری، باتری‌های بهینه‌سازی شده برای وسایل نقلیه را بهبود می‌بخشیم و هزینه‌ها را برای تقویت رهبری خود در خودروهای الکتریکی بهبود می‌دهیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اخیراً تأثیر ترکیبی صنعت خودروی جهانی را با توصیف آنچه در حال رخ دادن است به‌عنوان یک تغییر بزرگ که تا سال 2030 از نیاز به مصرف روزانه 5 میلیون بشکه نفت جلوگیری می‌کند، به پایان رساند. بر اساس نظرسنجی سالانه Global Electric Vehicle Outlook، بیش از ده میلیون خودروی الکتریکی در سال 2022 در سراسر جهان فروخته شد. انتظار می‌رفت که فروش خودروهای برقی در سال جاری دوباره به شدت رشد کند و به 18 درصد از بازار جهانی برسد – 14 میلیون فروش.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت: «روندهایی که شاهد آن هستیم، پیامدهای مهمی بر تقاضای جهانی نفت دارد.

موتور احتراق داخلی بیش از یک قرن است که بی رقیب بوده است، اما خودروهای الکتریکی در حال تغییر وضعیت موجود هستند. تا سال 2030، آنها از نیاز به حداقل پنج میلیون بشکه در روز نفت اجتناب خواهند کرد. ماشین ها فقط موج اول هستند. اتوبوس‌ها و کامیون‌های برقی به زودی راه می‌افتند.»

چه چیزی بیشتر مورد نیاز است؟

اما قبل از پیروزی در بازی، کارهای زیادی باید انجام شود. بازار جهانی خودروهای الکتریکی در سه منطقه اصلی – چین، اروپا و ایالات متحده متمرکز شده است. چین همچنان رهبر بازار خودروهای الکتریکی است و 60 درصد از کل فروش خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است. بازار مدل‌های پلاگین در نیمه اول سال 2023 با فروش 1.9 میلیون خودرو تقریباً 40 درصد افزایش یافت. به گفته Cars Guide، این بزرگترین تولید کننده خودروهای برقی در جهان است که حدود نیمی از کل فروش جهانی را تشکیل می دهد. فقط سه برند بر رشد تسلط داشتند – تسلا، SGMW و BYD که به سرعت در حال رشد است. پیش بینی می شود تا سال 2030 خودروهای برقی 58 درصد از فروش خودرو را تشکیل دهند.

طبق گزارش بازار ژوئن انجمن خودروسازان چینی، این افزایش بزرگ تا حدی به دلیل عرضه انبوه مدل‌های جدید بوده است که گفت: پتانسیل مصرف بازار خودرو بیشتر آزاد خواهد شد.

هدف دستیابی به رشد پایدار است، اگرچه این گروه اذعان داشت که محیط خارجی فعلی پیچیده باقی مانده است. این می تواند به رشد در حال ظهور در ایالات متحده و اروپا اشاره کند.

صنعتی که از این ابتکارات در دهه آینده پدیدار خواهد شد با آنچه امروز می بینیم بسیار متفاوت خواهد بود. یک روند این است که سازندگان خودروهای الکتریکی از پایگاه های خانگی خود خارج شوند، همانطور که تسلا سال ها پیش در چین انجام داد. در آخرین گام‌ها، سرمایه‌گذاری‌های فرامرزی جدیدی شکل می‌گیرند که روند فروش برون مرزی را تسریع می‌کنند. به عنوان مثال، فولکس واگن اکنون به چین نیز می رود. این بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان است و چراغ راه بسیاری است، به ویژه موتورهای اولیه که در بازارهای سنتی خود پیشرفت های چشمگیری دارند. 700 میلیون دلار برای به دست آوردن 5 درصد از XPeng پرداخت کرده است، که تنها کمتر از ده سال است که وجود دارد و باتری های خود را از CATL خریداری می کند. این شرکت در ابتدا قصد دارد یک سدان ممتاز، P7 و یک SUV لوکس G9 را در اروپا بفروشد. اما فولکس واگن همچنین از برند آئودی خود برای ایجاد اتحاد با SAIC Motor مستقر در شانگهای استفاده می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *