نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 4:01 ب.ظ

پروژه Tunu پتانسیل هلیوم استفاده نشده گرینلند را آشکار می کند

27 ژوئن 2023-© shutterstock/Steve Allen

پروژه Tunu متعلق به 100% هلیوم Pulsar در حال بهینه سازی ذخایر غنی هلیوم در گرینلند برای تقویت زنجیره تامین مهمی است.

هلیوم در طیف وسیعی از فناوری‌هایی که روزانه به آن‌ها تکیه می‌کنیم ضروری است، به ویژه در صنعت پزشکی، که در آن هلیوم برای اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، برودتی و سایر تکنیک‌های تصویربرداری مورد استفاده برای شناسایی شرایط شدید مانند سرطان و بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود. .

علاوه بر این، هلیوم برای صنایع خودروسازی، هوافضا و محاسبات نیز حیاتی است، زیرا در نیمه هادی ها، تشخیص نشت، جوشکاری، آزمایش و کیسه های هوا حیاتی است.

با توجه به کمبودهای جهانی هلیوم اخیر، اتحادیه اروپا در سال 2023 هلیوم را به فهرست مواد خام حیاتی خود اضافه کرد – که بر ضرورت شناسایی منابع قابل‌اعتماد هلیوم برای اطمینان از زنجیره تامین قوی تاکید دارد.

Pulsar Helium به طور منحصر به فردی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد جهانی برای هلیوم قرار دارد، با این شرکت که تنها مجوزی را دارد که حقوق انحصاری برای کاوش هلیوم در گرینلند، محل پروژه هیجان انگیز Tunu را ارائه می دهد.

پروژه Tunu عمدتاً در سرتاسر سرزمین لیورپول، گرینلند شرقی واقع شده است و مناطق ساحلی شرقی و مناطق داخلی شمال Kangertitivaq – گسترده‌ترین سیستم آبدره‌ها در سطح جهان را در بر می‌گیرد.

این پروژه امکان دسترسی در تمام طول سال از طریق فرودگاه Nerlerit Inaat (CNP)، واقع در 5 کیلومتری غرب و دسترسی فصلی با کشتی، با سکونتگاه Ittoqqortoormiit واقع در 5 کیلومتری جنوب را فراهم می کند که می توان با هلیکوپتر، قایق یا ماشین برفی به آن رسید.

پروژه Tunu به دلیل قرار گرفتن در سواحل شرقی گرینلند رو به اروپا است و کشتیرانی را به مسیری مناسب برای صادرات هلیوم تبدیل می کند. ارسال از پروژه به آرهوس دانمارک فقط چهار روز طول می‌کشد و ارسال به ویرجینیا ایالات متحده تنها 9 روز طول می‌کشد.

زمین شناسی ایده آل برای اکتشاف منابع طبیعی

پروژه Tunu بیشتر قسمت زیرزمین زمین لیورپول (LLBH) را در بر می گیرد که عمدتاً از سنگ های دگرگونی و آذرین پروتروزوییک تشکیل شده است. LLBH یک منبع بیرونی است که در طرف غرب حوضه زمینی جیمسون و از شرق با حوضه زمینی لیورپول قرار دارد.

ارتفاعات منبع زیرزمین برای اکتشاف منابع طبیعی امیدوارکننده است زیرا می تواند بر جابجایی انرژی اقتصادی یا مایعات غنی از مواد معدنی مانند هلیوم تأثیر بگذارد. علاوه بر این، سیستم‌های شکست در ارتفاعات زیرزمین و مناطقی که رسوبات جوان‌تر روی هم قرار دارند برای جابجایی و به دام انداختن گازها حیاتی هستند.

پروژه Tunu دارای تمام اجزای زمین شناسی ضروری است که نشان دهنده ذخیره هلیوم و هیدروژن است. این شامل:

  • سنگهای منبع ایده آل در زیرزمین باستانی، دگرگونی و آذرین.
  • مکانیسم ها و مسیرهای آزادسازی و جابجایی گازها؛
  • یک منبع گرما با ستون گوشته برای تسهیل آزادسازی و جابجایی عمیق گاز.
  • شرایط زمین‌شناسی مناسب برای مخازن، تله‌ها و آب‌بندی‌ها؛ و
  • چشمه های حرارتی که مظاهر سطحی سیالات عمیق و غنی از هلیوم آزاد شده از کانی های اصلی سنگ هستند.

Pulsar چگونه پتانسیل منابع پروژه را شناسایی می کند؟

تیم پیشرو ژئوشیمی Pulsar یک سفر میدانی را در پروژه Tunu در آگوست 2022 انجام داد و نمونه‌های چشمه‌های زمین گرمایی را برای بررسی گزارش‌های چشمه‌های حرارتی غنی از گاز نجیب در منطقه در سال 1926 جمع‌آوری کرد.

ژئوشیمی‌دانان از چشمه‌های کاپ توبین در جنوب و چشمه‌های آبدره نوره در مناطق مرکزی سرزمین لیورپول نمونه‌برداری کردند. نمونه‌های گاز به‌دست‌آمده در مؤسسه اقیانوس‌شناسی Woods Hole و آزمایشگاه‌های دانشگاه نیومکزیکو مورد بررسی قرار گرفتند.

نمونه کپ توبین بالاترین محتوای هلیوم (0.82٪) را به همراه داشت، با نمونه Nørre Fjord دارای محتوای هلیوم تا 0.19٪. گاز اصلی نمونه ها نیتروژن (97-93 درصد) با مقادیر کمی آرگون و اکسیژن بود.

این غلظت‌های بالای هلیم و نسبت ایزوتوپ‌های هلیوم با تجمع در سنگ‌های پروتروزوئیک و آرکئن و به دنبال آن آزاد شدن ناشی از شکافتن یا برهم‌کنش با ستون گوشته مطابقت دارد.

برای درک بیشتر چشم انداز پروژه Tunu، Pulsar همچنین بررسی های ژئوفیزیکی گذشته را در منطقه پروژه به دست آورده است. این شامل:

  • بررسی های لرزه ای دوبعدی خشکی توسط ARCO. این اطلاعات شامل 1799 کیلومتر خط نقشه برداری در سرزمین جیمسون از سال 1985 تا 1989 بود. این اطلاعات برای درک چینه شناسی منطقه پروژه، مکان های احتمالی تله گاز و مسیرهای جابجایی گاز حیاتی است.
  • بررسی‌های ژئوفیزیکی هوابرد بخش غربی سرزمین لیورپول که در سال 2013 انجام شد. بررسی‌ها شامل بررسی مغناطیسی گرادیان توسط Fugro و بررسی‌های مغناطیسی و TDEM توسط SkyTEM بود.
  • سیاهه های مربوط به گمانه و سنجش ژئوشیمیایی از یک برنامه هشت سوراخ در سال 2013.
  • ژئوشیمی گازهای تاریخی و اخیر و
  • تفسیر چند طیفی ماهواره ای از سال 2022.

چشم انداز آینده پروژه Tunu

از طریق تعدادی شرکت فرعی، Skyfire Ltd.، Pulsar در سال 2021 مجوز ویژه اکتشاف مواد معدنی را دریافت کرد (MEL-S 2021-45). این مجوز دارای مساحت 2772 کیلومتر مربع است که سرزمین لیورپول را پوشش می دهد و حقوق انحصاری پالسار را برای تمام منابع معدنی مانند هلیوم و هیدروژن، اما نه هیدروکربن ها و عناصر رادیواکتیو، در اختیار پالسار قرار می دهد.

با پیش‌بینی افزایش سرسام‌آور تقاضا برای هلیوم در سال‌های آینده و تلاش کشورها برای شناسایی زنجیره‌های تامین، پروژه Tunu Pulsar پتانسیل برآوردن این تقاضای رو به رشد را دارد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *