نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 5:45 ق.ظ

شواهد بیشتری از نشت هسته زمین در جزیره بافین یافت شد

شواهد بیشتری از نشت هسته زمین در جزیره بافین یافت شد

گزارش 20 اکتبر 2023 – توسط باب یرکا، تصویر شماتیک انتقال هسته به ستون. اعتبار: (2023). DOI: 10.1038/s41586-023-06590-8

یک تیم ترکیبی از ژئوشیمی‌دانان مؤسسه اقیانوس‌شناسی وودز هول و مؤسسه فناوری کالیفرنیا شواهدی از سطوح بالای هلیوم-3 در سنگ‌های جزیره بافین پیدا کرده‌اند – شواهدی احتمالی مبنی بر نشت هسته‌ی زمین. در مقاله خود که در مجله Nature منتشر شده است، این گروه مطالعه خود را در مورد هلیوم-3 و هلیوم-4 در مجمع الجزایر قطب شمال کانادا توصیف می کند.

محققان قبلی عناصر کمیاب هلیوم-3 را در جریان‌های گدازه‌ای در جزیره بافین پیدا کردند که به احتمال نشت هسته‌ی زمین اشاره دارد. این امر به این دلیل است که این مورد یک ایزوتوپ باستانی است – در زمان شکل گیری زمین رایج بود و در هسته به دام افتاد. اما به دلیل ماهیت خود، هلیوم-3 که راه خود را به سطح باز می کند، به زودی به جو می گریزد و در فضا ناپدید می شود. بنابراین، هلیوم-3 نادر است. اگر روی سطح پیدا شود، احتمال اینکه راه خود را از هسته خارج کرده باشد زیاد است.

تیم تحقیقاتی که از احتمال نشت هسته زمین شگفت زده شده بودند، به جزیره بافین رفتند و شروع به آزمایش جریان های گدازه ای متعدد کردند. آنها سطوح بسیار بالاتری از هلیوم-3 را نسبت به تحقیقات قبلی مشاهده کردند – بالاتر از هر جای دیگری روی زمین. آنها همچنین نسبت های بالایی از هلیوم-3 به هلیوم-4 (یک ایزوتوپ رایج) را یافتند – بالاترین نسبتی که تاکنون در سنگ های زمینی اندازه گیری شده است. به گفته محققان، چنین نسبت های بالایی عامل دیگری است که نشان می دهد هلیوم-3 از هسته نشت می کند.

تیم تحقیقاتی خاطرنشان می کند که یافتن چنین سطوح بالایی از هلیوم-3 در یک مکان زمینی کار بزرگی است، زیرا اگر بتوان ثابت کرد که این ماده واقعاً از هسته نشت می کند، راهی برای مطالعه مواد هسته ای در اختیار دانشمندان قرار می دهد. که قبلا هرگز انجام نشده است. این می تواند بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد در مورد هسته مرکزی آشکار کند. آنها خاطرنشان می کنند که اگر هلیوم-3 از هسته می آید، مواد دیگر اطراف آن نیز باید باشد و نمونه های فیزیکی بیشتری از مواد هسته ارائه می دهند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *