نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 12:48 ق.ظ

هیستوتریپسی  ، درمان با امواج صوتی تخریب کننده تومور سرطان کبد

هیستوتریپسی  ، درمان با امواج صوتی

اندی کوربلی -18 اکتبر 2023-ژن خو، پروفسور مهندسی زیست پزشکی، به ابر حبابی اشاره می کند که توسط سر مبدل پلتفرم ادیسون در طول نمایش هیستوتریپسی در HistoSonics ایجاد شده است. اعتبار تصویر: اریکا باس، مرکز سرطان روگل، پزشکی میشیگان.

انکولوژیست ها ابزار جدیدی برای هدف قرار دادن سرطان های کبد با استفاده از یک راه حل مبتنی بر بازار آکادمیک دارند که از آکوستیک با انرژی بالا برای از بین بردن تومورها با صدا استفاده می کند.

این روش که به عنوان “هیستوتریپسی” شناخته می شود، قبلاً با موفقیت روی حیوانات و انسان آزمایش شده است و به تازگی برای استفاده توسط FDA تأیید شده است.

HistoSonics شرکتی است که در سال 2009 برای ایجاد یک دستگاه سونوگرافی که هم تومورها را غربالگری می کند و هم هیستوتریپسی را انجام می دهد تأسیس شد. این از تلاش‌های دانشمندان دانشگاه میشیگان که مؤسس این شرکت بودند، متولد شد.

هیستوتریپسی یک فناوری جدید هیجان انگیز است که اگرچه در مراحل اولیه استفاده بالینی است، اما ممکن است یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای بیماران مبتلا به سرطان کبد ارائه دهد. میشال مندیراتتا لالا، استاد رادیولوژی در پزشکی میشیگان گفت: امیدواریم بتوان آن را با درمان های سیستمیک برای یک اثر درمانی هم افزایی ترکیب کرد.

Mendiratta-Lala محقق اصلی یک آزمایش انسانی FDA بود که در سال 2021 آغاز شد و تأیید کرد که دستگاه HistoSonic به نام ادیسون می تواند تومورهای سرطانی را از بین ببرد.

با توجه به نظر مطبوعات U-Michigan، هیستوتریپسی با استفاده از امواج اولتراسوند هدفمند برای تشکیل میکرو حباب‌ها در داخل تومور عمل می‌کند. نیروهای ایجاد شده در هنگام شکل گیری و فروپاشی آن حباب ها باعث می شود که توده از هم جدا شود و سلول های تومور را از بین ببرد و باقی مانده ها توسط سیستم ایمنی پاک شود.

هیستوتریپسی از آسیب و ضربه جراحی تهاجمی و عوارض جانبی ناتوان کننده شیمی درمانی و پرتودرمانی جلوگیری می کند، به لطف این واقعیت که دستگاه ادیسون از اولتراسوند استفاده می کند – همان دستگاهی که برای دیدن نوزادان در داخل رحم استفاده می شود – و بنابراین پزشکان می توانند در مورد هدف قرار دادن بافت هایی که از بین می روند بسیار دقیق باشید.

در دو آزمایش بر روی موش، یکی دیگر از مزایای این فناوری مشاهده شد. اولین مورد این بود که حتی اگر ادیسون بتواند تنها 50٪ یا 70٪ از بافت های تومور را از بین ببرد، پاسخ های ایمنی بعدی در موش ها مشاهده شد که تومورها را بیشتر بدتر کرد.

سرطان ها به دلیل پنهان کردن خود در میزبان با استفاده از امضاهای بیولوژیکی خود میزبان برای جلوگیری از شناسایی توسط سلول های ایمنی معروف هستند. به نظر می رسد انفجار اولتراسوند این سیستم دفاعی را از بین برد و به سیستم ایمنی اجازه داد تا تومورها را هدف قرار داده و از بین ببرد.

علاوه بر این، از نظر تئوری و یک کارآزمایی تأیید کرد که در صورت تجدید حیات سرطان، سیستم ایمنی می‌تواند آن را مانند هر بیماری دیگری درمان کند و در مراحل اولیه آن را هدف قرار دهد.

ژن زو، پروفسور مهندسی زیست پزشکی U-M، مخترع رویکرد هیستوتریپسی و یکی از بنیانگذاران HistoSonics می گوید: «ما می خواهیم از اثرات تحریک ایمنی هیستوتریپسی استفاده کنیم و امیدواریم آنها را با ایمونوتراپی یا تحویل دارو ترکیب کنیم.این کار هیستوتریپسی را از یک درمان موضعی به درمانی منتقل می‌کند که می‌تواند تومورها را در سراسر بدن درمان کند و در نهایت به یک درمان تبدیل شود. از نظر درمان سرطان، این مرحله بعدی خواهد بود و من در مورد پتانسیل آن بسیار هیجان زده هستم.

https://www.goodnewsnetwork.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *