نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 4:11 ب.ظ

پنج موضوع که پیشرفت جهان را در مبارزه با آب و هوا نشان می دهد

پنج موضوع که پیشرفت جهان را در مبارزه با آب و هوا نشان می دهد

اندی کوربلی -24 ژانویه 2024

قبل از اینکه احساس سال نو میلادی به طور کامل از بین برود، بهتر است به سالی که در تلاش بشریت برای جلوگیری از گرم شدن سیاره 1.5 درجه سانتیگراد بود، نگاهی بیاندازیم.بسیاری از بازیگران بزرگ با پذیرش عمده فناوری‌های آب و هوایی قدم برداشتند، و تلاش‌های گذشته برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حال حاضر کارآمد هستند.

به نظر نمی‌رسد که این همه نشانه‌ای کامل باشد، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی گفت که پیشرفت‌های حاصل شده در سال جاری ممکن است در واقع به دستیابی به اهداف سال 2030 مورد توافق در توافق‌نامه آب‌وهوای پاریس کمک کند.

بیایید قبل از یک جهش بزرگ به جلو نگاهی به گذشته بیندازیم.

1- سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی

این امر در هیچ کجا به اندازه چین، که جهان را در نصب مزارع خورشیدی جدید هدایت کرد، صادق نبود. چین قبلاً بزرگترین بازار پانل های خورشیدی و انرژی خورشیدی در جهان بود و تخمین زده می شود که دولت بر نصب بین 90 تا 120 گیگاوات انرژی خورشیدی نظارت داشته است – رقمی واقعاً قابل توجه.

این نشان دهنده افزایش 30 درصدی نصب و راه اندازی انرژی خورشیدی جدید نسبت به سال گذشته است و 87.1 گیگاوات در سال 2022 به صورت آنلاین عرضه شده است.

2- انرژی های تجدید پذیر ممکن است گرمایش جهانی را شکست دهند

چین در نصب انرژی های تجدیدپذیر پیشتاز بود،  در COP سال گذشته، 200 کشور توافقنامه ای را امضا کردند که ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر جهانی را سه برابر کرده و تا سال 2023 به 11000 گیگاوات برساند.

گزارش بعدی از آژانس بین المللی انرژی نشان داد که چنین افزایشی تقریباً همان جایی است که بشریت باید باشد تا از گرمایش 1.5 درجه سانتی گراد تا سال 2030 جلوگیری کند.کلید این هدف، برخی حدس می زنند، خرید کامل از ابرقدرت های جهان است.

3- مصرف زغال سنگ ایالات متحده به شدت کاهش می یابد

بطور جداگانه از بحران جهانی انرژی که پس از جنگ اوکراین به دنبال داشت، ایالات متحده به حذف تدریجی زغال سنگ ادامه داد، حتی در حالی که تقاضا برای سوخت در سایر نقاط جهان در سال 2022 افزایش یافت یا ثابت ماند.

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که اکنون که اتحادیه اروپا به ویژه، و به طور کلی جهان، در شرایط جدید بازار انرژی قرار گرفته است، استفاده از زغال سنگ در سراسر جهان در سال 2023 که در نهایت اعداد واقعی به دست می آیند، 20 درصد دیگر کاهش یابد. با افزایش حدود 5 درصدی در چین جبران شد.

با این حال، تا سال 2026، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که چین نیز شروع به حذف تدریجی زغال‌سنگ خواهد کرد.

4- استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی

در ایالات متحده، پذیرش، فروش و تحقیق و توسعه وسایل نقلیه الکتریکی همچنان در حال افزایش است و بیش از 1.4 میلیون خودروی برقی در سال گذشته در این کشور فروخته شده است. تامین کننده نیاز باتری این بازار نزدیک به 200 هزار ایستگاه شارژ در سراسر کشور است.

این روند می تواند به شدت ادامه یابد، زیرا در سال 2023 شاهد کاهش قابل توجهی در هزینه قیمت باتری ها بودیم که به میزان 40 درصد در سال به سال رسید. گلدمن ساکس تخمین می‌زند که این امر عمدتاً ناشی از کاهش هزینه مواد خام باتری مانند لیتیوم و نیکل است.

5- آسیای جنوب شرقی و پاکسازی بخش انرژی خود

کشورهای آسیای جنوب شرقی برخی از بزرگترین سرمایه گذاران سرانه در پروژه های جدید زغال سنگ هستند، اما به طور بالقوه در مسیر تحقق تعهدات انرژی های تجدیدپذیر نیز هستند.

در اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا یا ASEAN، ظرفیت باد و خورشید در سال 2023 20 درصد افزایش یافت و مجموع آن را به بیش از 28 گیگاوات (GW) رساند. اینها کشورهای ثروتمندی نیستند، به استثنای سنگاپور، که در هر صورت زمین بسیار کمی برای مزارع خورشیدی با هر اندازه معنی دار دارد.

این بلوک تنها به 66 درصد از کل سال گذشته نیاز دارد تا به هدفی که برای خود در مورد یک سوم انرژی های تجدیدپذیر تا سال 2025 تعیین کرده است، برسد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *