نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 10:56 ق.ظ

راه حل ابتکاری برای مقابله با بارندگی بی سابقه در دانمارک رونمایی شد

راه حل ابتکاری برای مقابله با بارندگی بی سابقه در دانمارک رونمایی شد

25 ژانویه 2024 -توسط دانشگاه کپنهاگ

این اختراع که به عنوان حصار باغ بید به ارتفاع سه متر پنهان شده است، “صفحه آب و هوای سبز” نام دارد. این راه حل قبلاً با موفقیت در منطقه والبی کپنهاگ اجرا شده است. صفحه نمایش آب و هوای سبز نقش یک مانع صوتی را ایفا می کند و رواناب را از پشت بام ساختمان همسایه مدیریت می کند و به جای فرستادن آب به فاضلاب، آب را به سمت صفحه نمایش هدایت می کند. اعتبار: گروه علوم زمین و مدیریت منابع طبیعی.

دانمارک در سال 2023 با بارندگی بی‌سابقه‌ای مواجه شد که رکوردهای تاریخی را شکست و چالش‌های مداوم با طوفان و سیل خیابان‌ها و زیرزمین‌ها را به وجود آورد. پروفسور مارینا برگن جنسن از دانشگاه کپنهاگ، به جای توسل به گسترش شبکه‌های فاضلاب بتنی با CO2 فشرده برای مدیریت رواناب، مدیریت آب طوفان را در منبع آن و پردازش آن به عنوان یک منبع ارزشمند پیشنهاد می‌کند.

بسیاری از شهرهای دانمارک در واکنش به افزایش فراوانی بارندگی‌های شدید، پروژه‌های گسترده‌ای را برای گسترش فاضلاب در نظر می‌گیرند. با این حال، پروفسور مارینا برگن جنسن استدلال می کند که این رویکرد سنتی منسوخ شده است.

تحقیقات او بر اجرای راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت برای مدیریت طوفان‌های شهری، با تأکید بر نیاز به جذب آب طوفان به صورت محلی، نزدیک ساختمان‌ها و جاده‌ها، برای کاهش استرس در سیستم‌های فاضلاب و ارتقای انعطاف‌پذیری در برابر سیل و خشکسالی متمرکز است.

گویی ما فقط یک طرف آب و هوای شدید را می بینیم – آب بسیار زیاد. فراموش می کنیم که آب نیز ممکن است بسیار کم باشد و آب یک منبع است. پروفسور مارینا برگن جنسن از دپارتمان علوم زمین و مدیریت منابع طبیعی می گوید که به خودی خود به گرم شدن زمین کمک می کند، ما باید آب طوفان را به صورت محلی در اطراف ساختمان ها و جاده ها مدیریت کنیم.به این ترتیب، می‌توانیم در برابر سیل و خشکسالی مقاوم‌تر شویم و در عین حال فشار وارده بر سیستم‌های فاضلاب خود را کاهش دهیم.»

پروفسور جنسن چالش‌های مرتبط با پیاده‌سازی راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت، معروف به stormwater-NbS را تأیید می‌کند، زیرا اغلب به فضای اضافی نیاز دارند. با این حال، پروفسور جنسن و همکارانش فناوری نوآورانه ای را توسعه داده اند که هم از گسترش فاضلاب سنتی و هم فضای نسل اولی که به راه حل های Stormwater-NbS نیاز دارد، بهتر عمل می کند.

سیستم با استفاده از جاذبه، آب سقف را به بالای حصار هدایت می کند، جایی که توسط مواد مرکزی جذب می شود. سپس آب از صفحه آب و هوا تبخیر می شود و یک راه حل کارآمد و پایدار ارائه می دهد. در طول رویدادهای بارندگی شدید، آب اضافی را می توان در یک چمن مجاور ذخیره کرد، که نشان دهنده ظرفیت سیستم برای مدیریت شرایط آب و هوایی شدید بیش از رویداد 100 ساله است.

مارینا توضیح می دهد: «این سیستم از انرژی پتانسیل آب سقف استفاده می کند تا آب را از ساختمان دور کند و به سمت صفحه آب و هوای سبز مستقل هدایت کند که از آن تبخیر می شود، نفوذ می کند یا در یک منطقه مجاور احاطه شده توسط یک دایک خاکی کم عمق محبوس می شود.

نکته مهم این است که Green Climate Screen همه اینها را بدون نیاز به خاکبرداری، پمپ یا بتن انجام می دهد. به گفته پروفسور جنسن، این امر فرصت‌های جدیدی را برای اجرای راه‌حل‌های موثر آب طوفان حتی در فضاهای محدود باز می‌کند.

علاوه بر کاهش نویز، صفحه نمایش آب و هوای سبز می‌تواند فرصت‌های منحصربه‌فرد دیگری مانند ارتباط با تنوع زیستی، مناطق تفریحی یا طرح‌های خنک‌سازی شهری را فراهم کند.

پروفسور جنسن برای ایجاد تأثیر قابل توجه در مدیریت آب طوفان، به نیاز به پذیرش گسترده سیستم های محلی مانند صفحه نمایش آب و هوای سبز اشاره می کند. در اینجا انجمن های مسکن اجتماعی و تعاونی مسکن ممکن است نقطه شروع خوبی را ارائه دهند. با این حال، او بر نیاز به حمایت قانونی، راهنمایی و مشوق های مالی برای مالکان زمین برای تسهیل گذار به این راه حل های نوآورانه تاکید می کند.

می‌توان با معرفی آن در انجمن‌های مسکن اجتماعی و تعاونی‌های مسکن شروع کرد. آنها اغلب به خوبی سازماندهی شده‌اند و می‌توانند مسئولیت را بر عهده بگیرند، همچنین پشت بام‌های بزرگ و مناطق سبز دارند که می‌توانند از آب بهره ببرند. اگر می‌توانستیم تا این حد پیش برویم، راه طولانی پیموده شده است.

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که تا 10 سال بارندگی را تحمل کند و می تواند رویدادهای شدید را مدیریت کند و با برنامه Cloudburst کپنهاگ که رویدادهای 100 ساله (90 میلی متر در 24 ساعت) را هدف قرار می دهد هماهنگ است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *