نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 2:40 ب.ظ

سیاست جدید اتحادیه اروپا، برای مواد خودروهای الکتریکی

13 ژوئیه 2023-© shutterstock/vladm

کمیسیون اروپا مقررات جدیدی را برای ایجاد یک اقتصاد دایره ای برای مواد در خودروهای فرسوده اعلام کرده است.اقدامات پیشنهادی طراحی، تولید و بازیافت خودروهای فرسوده را برای بهینه‌سازی بازیابی و بازیافت مواد خام حیاتی ضروری در تولید خودروهای بدون آلایندگی تغییر خواهد داد.

خط مشی جدید جایگزین دستورالعمل 2000/53/EC فعلی در مورد وسایل نقلیه فرسوده و دستورالعمل 2005/64/EC در مورد تأیید نوع وسایل نقلیه موتوری با توجه به قابلیت استفاده مجدد و بازیافت آنها خواهد شد.

با توجه به اینکه سالانه بیش از شش میلیون وسیله نقلیه در اروپا به پایان عمر خود می رسند، تخمین زده می شود که مقررات جدید تا سال     2035  معادل 1.8 میلیارد یورو درآمد خالص ایجاد کند و حدود 22000 شغل و جریان درآمد در صنعت مدیریت زباله و بازیافت ایجاد کند.

انتظار می رود ایجاد یک اقتصاد دایره ای برای این مواد، مزایای زیست محیطی بسیاری از جمله کاهش سالانه 12.3 میلیون تن CO2 تا سال 2035 را به همراه داشته باشد.

همچنین ارزش گذاری 5.4 میلیون تن مواد و بهبود بازیابی مواد خام حیاتی را بهبود می بخشد و به کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به واردات خارجی و تقویت زنجیره تامین کمک می کند.

این سیاست همچنین به بهبود ایمنی جاده ها، کاهش آلودگی مضر و به حداقل رساندن خطرات بهداشتی در کشورهای ثالث با جلوگیری از صادرات وسایل نقلیه غیرقابل تردد کمک خواهد کرد.

انتظار می‌رود این ابتکار به طور قابل‌توجهی جاه‌طلبی خودروهای بدون آلایندگی اتحادیه اروپا را تقویت کند، زیرا پیش‌بینی می‌شود این بخش بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام حیاتی در آهنرباهای دائمی موتورهای درایو الکترونیکی باشد.

فرانس تیمرمنز، معاون اجرایی قرارداد سبز اروپا، در مورد این توسعه صحبت کرد: «همه در اروپا باید بتوانند از A به B به پایدارترین شکل ممکن برسند.

“پیشنهاد امروز ما اطمینان حاصل می کند که تا حد امکان از این مواد بازیافت و استفاده مجدد می شود، و به اجزای خودروهایمان جان تازه ای می بخشد و ردپای زیست محیطی حمل و نقل جاده ای ما را تا حد زیادی کاهش می دهد.”

این سیاست طراحی و تولید خودروهای جدید را اصلاح می کند تا بتوان آنها را به راحتی از بین برد. سازندگان خودرو باید دستورالعمل‌های دقیقی در مورد نحوه تعویض قطعات و اجزاء در طول استفاده و پایان عمر خودرو ارائه دهند.

قوانین جدید تصریح می کند که 25 درصد از پلاستیک مورد استفاده در وسایل نقلیه جدید باید از بازیافت تهیه شود که 25 درصد آن باید از وسایل نقلیه پایان عمر تولید شود.

این ابتکار به بازیابی بیشتر مواد اولیه حیاتی، پلاستیک، فولاد و آلومینیوم کمک خواهد کرد. حمایت بیشتری از بازار برای استفاده مجدد، ساخت مجدد، و تعمیر قطعات و اجزای خودرو، با مشوق هایی از سوی کشورهای عضو برای گاراژها برای افزایش فروش قطعات یدکی، وجود خواهد داشت.

این خط‌مشی طرح‌های ملی مسئولیت توسعه‌یافته ملی را اجرا می‌کند که امکان تامین مالی عملیات اجباری تصفیه زباله را فراهم می‌کند و بازیافت‌کنندگان را تشویق می‌کند تا کیفیت مواد را از وسایل نقلیه فرسوده بهبود بخشند.

همچنین بازرسی ها و ردیابی دیجیتالی خودروهای فرسوده در سراسر اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ناپدید شدن خودروها از بازار انجام خواهد شد. جریمه و ممنوعیت صادرات خودروهای غیرقابل تردد نیز اعمال می شود.انتظار می‌رود این اقدامات در آینده به موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها نیز گسترش یابد تا اقتصاد دایره‌ای مواد بازیافتی بیشتر شود.

ویرجینیوس سینکویچیوس، کمیسر محیط‌زیست، اقیانوس‌ها و شیلات، در پایان گفت: «صنعت خودرو نقش مهمی در تسریع گذار به اقتصاد دایره‌ای ایفا می‌کند.

«با تکیه بر رویکرد چرخه عمر که برای باتری‌ها به توافق رسیدیم، امروز قوانینی را پیشنهاد می‌کنیم که وسایل نقلیه را بر اساس طراحی دایره‌ای بسازیم و اطمینان حاصل کنیم که خودروها در پایان عمرشان منبعی از قطعات یدکی با ارزش، مواد اولیه حیاتی و سایر منابع کلیدی مانند پلاستیک بازیافتی با کیفیت بالا و فولاد. حیاتی هستند. این رویکرد جدید صنعت خودرو اروپا را پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند، وابستگی به مواد اولیه اولیه و انرژی را کاهش می‌دهد، بخش بازیافت اتحادیه اروپا را تقویت می‌کند و بازار قطعات یدکی و مواد ثانویه مستعمل را افزایش می‌دهد.»

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *