محققان ویسکوز را از منسوجات بازیافتی تولید می کنند

6 مارس 2024 -توسط دانشگاه لوند-منسوجات ضایعات پنبه قبل از تصفیه (الف) و خمیر حل شونده حاصل پس از تصفیه کم قوام با ZnCl2.4H2O (ب). اعتبار: سلولز (2023).

در حال حاضر، منسوجات ویسکوز از زیست توده جنگلی ساخته می شوند و چیزی به نام ویسکوز کاملا بازیافتی وجود ندارد. محققان دانشگاه لوند در سوئد اکنون موفق به ساخت ویسکوز جدید – از ورقه های نخی فرسوده شده اند.

منسوجات قدیمی در سرتاسر جهان به محل زباله ها ختم می شوند و اغلب سوزانده می شوند. در سوئد، آنها را به طور کلی برای تولید گرمایش می سوزانند. کار توسعه گسترده ای در حال انجام است تا به لباس ها و منسوجات قدیمی پایانی شایسته تر بدهد.

سیاره واقعاً به منسوجات بازیافتی نیاز دارد، زیرا برای کشت پنبه و سایر منابع گیاهی برای منسوجات، انرژی، آب و زمین زیادی لازم است.با این حال، چالش های زیادی وجود دارد.

Edvin Bågenholm-Ruuth، دانشجوی دکترای مهندسی شیمی در دانشگاه لوند.می گوید: “زنجیره های سلولزی، جزء اصلی الیاف گیاهی، پیچیده و طولانی هستند. منسوجات پنبه ای نیز به شدت با رنگ ها، عوامل محافظ و سایر مواد شیمیایی پردازش می شوند.

او و همکارانش اکنون راهی برای شل کردن و تبدیل الیاف پیچیده پنبه به الیاف ویسکوز یافته اند. ویسکوز که گاهی به آن ابریشم مصنوعی نیز گفته می شود، یکی از اجزای رایج لباس هایی مانند بلوز، دامن و لباس است. ماده اولیه سلولز و در بیشتر موارد چوب است.

یک تکنیک جدید که توسط وی و همکارانش توسعه داده شده است، به زودی می تواند یک پیشنهاد تجاری باشد که در عوض ویسکوز را از منسوجات بازیافتی تولید می کند و بنابراین در منابع ارزشمند جنگل صرفه جویی می کند. این مطالعه در مجله Cellulose منتشر شده است.

در حال حاضر انواع ویسکوز وجود دارد که تا حدی با استفاده از الیاف پنبه قدیمی تولید می شوند. با این حال، یک محصول رضایت بخش اغلب به درصد بالایی از فیبر “بکر” نیاز دارد.

اواخر سال گذشته، محققان مطالعه ای را منتشر کردند که این روند را نشان می دهد. در سال های آینده برنامه هایی برای یک کارخانه آزمایشی در جایی در اروپا وجود دارد. این روش قبلاً در مورد ریسندگی نخ های ویسکوز آزمایش شده است و نتایج عالی بود.

یک مزیت این است که به نظر می رسد این فرآیند ارزان خواهد بود. به یک نمک کاملاً ساده – کلرید روی – نیاز دارد که در آب حل می شود. مزیت دیگر این است که درصد کمتری از ماده سمی دی سولفید کربن در مقایسه با فرآیندهای استاندارد مورد نیاز است. به گفته  او، نتیجه فیبر ویسکوز با کیفیت خوب است، حتی اگر این فرآیند نیاز به بهینه سازی بیشتری داشته باشد.

ما از منسوجات سفید استفاده کرده‌ایم، اما اگر از لباس‌های کهنه و رنگ‌شده استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد مرحله‌ای اضافه کنید که لباس‌ها را بی‌رنگ می‌کند. اگر می‌توان این کار را در عین اجتناب از سفید کردن فرآیند فشرده با اثرات زیست محیطی قابل توجهی سنتی انجام داد، بهتر است، زیرا سفید کردن یک منبع بسیار است.

منسوجات در یک محلول کلرید روی قرار می گیرند و در عرض یک ساعت همه چیز به یک توده رنگی تبدیل می شود.آب اضافه می‌شود و منجر به رسوب یک توده سفید کرکی می‌شود که به عنوان “پالپ حل شونده” شناخته می‌شود، که می‌تواند از مایع فیلتر شود. سپس این خمیر می تواند جایگزین خمیر چوب مربوطه مورد استفاده در فرآیند ویسکوز امروزی شود.در مرحله بعد، خمیر را با تعدادی مواد شیمیایی از جمله دی سولفید کربن تصفیه می کنند تا در هیدروکسید سدیم محلول شود. خمیر را حل می کنند، می چرخانند و سپس به الیاف ویسکوز برش می دهند.