نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 12:48 ق.ظ

منظومه شمسی جدیدی مانند خانه لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان پیدا شد

اندی کوربلی -13 ژوئن 2023- استفاده منصفانه. جنگ ستارگان TGC: Edge of Darkness

منظومه شمسی جدیدی پیدا شده است که در آن سیارات به دور دو خورشید می چرخند، درست مانند سیاره خانه لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان.

این پنجمین منظومه چند ستاره ای است که تاکنون کشف شده است و سومین سیستمی است که دارای دو ستاره است.

تاتوئین، سیاره بیابانی لوک و آناکین اسکای واکر، زمانی که جنگ ستارگان برای اولین بار در سال 1977 منتشر شد، به عنوان یک دنیای بیابانی با دو خورشید تصور می شد. طرفداران باید بیش از 30 سال منتظر بمانند تا کپلر 16، یک منظومه ستاره ای دوتایی با یک سیاره غول پیکر گازی در مدار آنها تایید شود که چنین سیستم هایی در واقع با کشف این سیستم وجود دارند.

اکنون اخترشناسان دانشگاه بیرمنگام پس از پروژه ای که برای کشف آن سرمایه گذاری کرده بود، یک سیستم ستاره ای دوتایی دیگر به نام BEBOP-1 کشف کرده اند.

سه سال پیش، دکتر متیو استندینگ و دکتر لالیتا سایرام، محققین بیرمنگام دریافتند که سیاره‌ای به نام TOI-1338b که به دور این دو خورشید می‌چرخد، قبلاً توسط تلسکوپ فضایی TESS ناسا (Transiting Exoplanet Space Surveyor) مشاهده شده است.

این سیاره با استفاده از روش ترانزیت پیدا شد، به این معنی که وقتی یک تلسکوپ افت نور درک شده از ستاره میزبان را هر بار که سیاره در مقابل آن می چرخید، ثبت کرد. بیش از 5000 سیاره فراخورشیدی از زمان شناسایی دو سیاره اول بیشتر از طریق روش حمل و نقل در سال 1992 پیدا شده است.

آنها توانستند اندازه سیاره را ثبت کنند، اما جرم آن را نه. در مطالعه سیارات فراخورشیدی، جرم مهمترین یافته است، زیرا می تواند سنگی یا گازی بودن سیاره را مشخص کند.

این تیم با استفاده از ابزارهای پیشرفته نصب شده بر روی دو تلسکوپ در صحرای آتاکاما در شیلی، سعی کردند جرم TOI-1338b را اندازه گیری کنند. علیرغم تلاش‌های فراوان پس از سال‌ها کار، آنها نتوانستند به هدف خود برسند، اما در عوض سیاره دوم – BEBOP-1c – را کشف کردند و جرم آن را اندازه‌گیری کردند.

دکتر استندینگ، نویسنده اصلی مقاله که کشف آن را مستند می کند، گفت: «BEBOP-1c یک دوره مداری 215 روزه و جرمی 65 برابر بزرگتر از زمین دارد که حدود پنج برابر کمتر از جرم مشتری است. این احتمالاً نشان می دهد که یک غول گازی است.

به گفته تیم تحقیقاتی، در حال حاضر تنها دو سیاره در سیستم BEBOP-1 شناخته شده است – سیاره‌هایی که به عنوان «سیاره‌های دور» شناخته می‌شوند، اما ممکن است در آینده با مشاهدات مکرر، سیاره‌های بیشتری کشف شوند.

به گفته دانشمندان، اگرچه نادر است، اما سیارات اطراف در پیشبرد درک این موضوع که هنگام ایجاد یک سیاره چه اتفاقی می افتد، مهم هستند.

چندین منظومه ستاره ای در صورت فلکی ماکیان که توسط تلسکوپ فضایی کپلر کشف شد، دارای دو ستاره هستند و اولین ستاره هایی بودند که طرفداران جنگ ستارگان را هیجان زده کردند. کپلر 16b، همچنین یک غول گازی، به سرعت “تاتوئین واقعی” لقب گرفت، در حالی که یک منظومه ستاره ای متفاوت با نام کپلر 35، نه تنها دارای یک غول گازی است، بلکه تخمین ها بر این باورند که ممکن است دو جهان سنگی در منطقه قابل سکونت منظومه وجود داشته باشد. تابش و دما نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است.

علاوه بر این، ستاره شناسان در سال 2016 با استفاده از یک ابزار جدید در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، یک منظومه سه ستاره را پیدا کردند. سیاره ای که در آنجا یافت شد به نام HD 131399A(b)، یکی از عجیب ترین سیاره هایی است که تاکنون پیدا شده است – 8 برابر بزرگ ترین سیاره مشتری منظومه شمسی ما، و از طریق تأثیر هر سه ستاره در منظومه به دور آن می چرخد. 550 سال زمینی طول کشید تا یک انقلاب تمام شود.

کوین واگنر، ستاره شناس دانشگاه آریزونا که به این کشف کمک کرد، در آن زمان به Gizmodo گفت: “من دوست دارم از زمانی که این سیاره در مقابل هر سه ستاره قرار دارد شروع به فکر کردن کنم.”

وقتی آنها در حال خسوف نباشند، شما سه خورشید را در آسمان خواهید دید. همانطور که سیاره در مدار خود پیش می رود، ستارگان شروع به رشد خواهند کرد، تا جایی که غروب یکی با طلوع دیگری همزمان می شود.

نویسنده Gizmodo می نویسد، در اصل، شما دو فصل خواهید داشت: یکی با سه طلوع و غروب خورشید در هر روز، و دیگری با نور دائمی روز، که در آن یک ستاره در حال طلوع (یا جفت ستاره ای) همیشه برای جایگزینی یک غروب وجود دارد.

نه اینکه کسی یا هر چیزی بتواند در آن جهان زندگی کند – به همان اندازه که پلوتو از خورشید دور است و از گاز ساخته شده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *