نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 11:58 ب.ظ

اگر هنر نحوه بیان انسانیت ازدیدگاه خود است، هوش مصنوعی در کجا قرار می گیرد؟

15 ژوئن 2023 -توسط موسسه فناوری ماساچوست

در مقاله‌ای جدید، محققان تلاش می‌کنند چارچوبی برای بحث در مورد تأثیر هوش مصنوعی مولد بر کار خلاق و جامعه به‌طور گسترده‌تر ارائه کنند. این تصویر توسط یکی از نویسندگان کاغذ و هنرمند Memo Akten ایجاد شده است. اعتبار: Memo Akten، با استفاده از نرم افزار AI سفارشی

پیشرفت سریع هوش مصنوعی سر و صدای زیادی ایجاد کرده است، برخی پیش‌بینی می‌کنند که منجر به آرمان‌شهری بت‌نیوز می‌شود و دیگران هشدار می‌دهند که پایان بشریت را به همراه خواهد داشت. اما حدس و گمان در مورد اینکه فناوری هوش مصنوعی به کجا می‌رود، اگرچه مهم است، می‌تواند گفتگوهای مهم را در مورد اینکه چگونه باید با فناوری‌های هوش مصنوعی موجود امروز مدیریت کنیم را خفه کند.

یکی از این فناوری‌ها هوش مصنوعی مولد است که می‌تواند محتوایی از جمله متن، تصویر، صدا و ویدئو ایجاد کند. هوش مصنوعی مولد محبوب مانند ربات چت ChatGPT متن محاوره ای را بر اساس داده های آموزشی که از اینترنت گرفته شده است تولید می کند.

گروهی متشکل از 14 محقق از تعدادی از سازمان‌ها از جمله MIT مقاله‌ای تفسیری در Science منتشر کرده‌اند که به ایجاد زمینه برای بحث در مورد تأثیر فوری هوش مصنوعی مولد بر کار خلاق و به طور گسترده‌تر جامعه کمک می‌کند. از نویسندگان همکار این مقاله که وابسته به MIT هستند، می‌توان به دکتر زیو اپستین، محقق فوق‌دکتری آزمایشگاه رسانه‌ای اشاره کرد. دکتر مت گرو اخیراً فارغ التحصیل شده است.

MIT News با اپستین، نویسنده اصلی مقاله صحبت کرد.

س: چرا این مقاله را نوشتید؟

پاسخ: ابزارهای هوش مصنوعی مولد کارهایی را انجام می دهند که حتی چند سال پیش ما هرگز فکر نمی کردیم امکان پذیر باشد. این موضوع سوالات اساسی زیادی را در مورد فرآیند خلاقیت و نقش انسان در تولید خلاق ایجاد می کند. آیا قرار است به صورت خودکار از کسب و کارها خارج شویم؟ چگونه می‌خواهیم جنبه انسانی خلاقیت را با این همه فناوری‌های جدید حفظ کنیم؟

پیچیدگی سیستم‌های هوش مصنوعی مانند جعبه سیاه می‌تواند درک آنچه را که در زیر سرپوش می‌گذرد و تأثیرات این ابزارها بر جامعه برای محققان و عموم مردم دشوار کند. بسیاری از بحث‌ها در مورد هوش مصنوعی این فناوری را انسان‌سازی می‌کنند و به طور ضمنی نشان می‌دهند که این سیستم‌ها نیت، عاملیت یا خودآگاهی انسان‌مانندی را نشان می‌دهند. حتی اصطلاح “هوش مصنوعی” این باورها را تقویت می کند ChatGPT از ضمایر اول شخص استفاده می کند و ما می گوییم هوش مصنوعی “توهم”. این نقش‌های عاملی که ما به هوش مصنوعی می‌دهیم می‌تواند اعتبار سازندگانی را که نیروی کارشان زیربنای خروجی‌های سیستم است، تضعیف کند، و می‌تواند مسئولیت را از توسعه‌دهندگان و تصمیم‌گیرندگان در زمانی که سیستم‌ها باعث آسیب می‌شوند، منحرف کند.

ما در تلاش هستیم تا ائتلاف هایی را در سراسر دانشگاه و فراتر از آن ایجاد کنیم تا به فکر کردن در مورد ارتباطات بین رشته ای و زمینه های تحقیقاتی لازم برای مقابله با خطرات فوری برای انسان ها ناشی از استقرار این ابزارها، مانند اطلاعات نادرست، جابجایی شغل، و تغییرات در ساختارهای قانونی و فرهنگ باشد.

س: امروز چه شکاف هایی را در تحقیقات پیرامون هوش مصنوعی و هنر مولد می بینید؟

پاسخ: نحوه صحبت ما در مورد هوش مصنوعی از بسیاری جهات شکسته است. ما باید درک کنیم که چگونه ادراکات فرآیند مولد بر نگرش ها نسبت به خروجی ها و نویسندگان تأثیر می گذارد و همچنین رابط ها و سیستم ها را به گونه ای طراحی کنیم که واقعاً در مورد فرآیند مولد شفاف باشد و از برخی از این تفاسیر گمراه کننده جلوگیری شود. چگونه در مورد هوش مصنوعی صحبت می کنیم و چگونه این روایت ها در امتداد خطوط قدرت قرار می گیرند؟ همانطور که در مقاله بیان می کنیم، این موضوعات در مورد تاثیر هوش مصنوعی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود: زیبایی شناسی و فرهنگ. جنبه های حقوقی مالکیت و اعتبار؛ کار یدی؛ و تاثیرات آن بر اکوسیستم رسانه ای برای هر یک از آنها، سؤالات باز بزرگ را برجسته می کنیم.

با زیبایی شناسی و فرهنگ، در حال بررسی این موضوع هستیم که چگونه فناوری های هنری گذشته می توانند نحوه تفکر ما در مورد هوش مصنوعی را آگاه کنند. به عنوان مثال، زمانی که عکاسی اختراع شد، برخی از نقاشان گفتند که این «پایان هنر» است. اما درعوض به رسانه خودش تبدیل شد و در نهایت نقاشی را از رئالیسم رهایی بخشید و باعث پیدایش امپرسیونیسم و جنبش هنر مدرن شد. ما می گوییم هوش مصنوعی مولد یک رسانه با توانایی های خاص خود است. ماهیت هنر با آن متحول خواهد شد. هنرمندان و سازندگان چگونه قصد و سبک خود را از طریق این رسانه جدید بیان خواهند کرد؟

مسائل مربوط به مالکیت و اعتبار مشکل است زیرا ما به قانون حق نسخه‌برداری نیاز داریم که به نفع سازندگان، کاربران و جامعه به طور کلی باشد. قوانین کپی رایت امروزی ممکن است به اندازه کافی حقوق را به هنرمندان تخصیص ندهند، زمانی که این سیستم ها در حال آموزش سبک خود هستند. وقتی صحبت از داده های آموزشی می شود، کپی کردن به چه معناست؟ این یک سوال حقوقی است، اما همچنین یک سوال فنی. ما در حال تلاش برای درک اینکه آیا این سیستم ها کپی می کنند و چه زمانی هستند.

برای اقتصاد کار و کار خلاق، ایده این است که این سیستم‌های هوش مصنوعی مولد می‌توانند فرآیند خلاقیت را از طرق مختلف تسریع بخشند، اما همچنین می‌توانند فرآیند ایده‌پردازی را که با یک صفحه خالی شروع می‌شود حذف کنند. گاهی اوقات، در واقع چیزهای خوبی از شروع با یک صفحه خالی حاصل می شود. ما نمی دانیم که چگونه می تواند بر خلاقیت تأثیر بگذارد، و ما به زیردست بهتری نیاز داریم.

بررسی چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر مراحل مختلف فرآیند خلاقیت. ما باید به دقت فکر کنیم که چگونه از این ابزارها برای تکمیل کار افراد به جای جایگزین کردن آن استفاده کنیم.

از نظر تأثیر هوش مصنوعی مولد بر اکوسیستم رسانه، با توانایی تولید رسانه های مصنوعی در مقیاس، خطر اطلاعات نادرست تولید شده توسط هوش مصنوعی باید در نظر گرفته شود. ما باید از اکوسیستم رسانه ای در برابر احتمال تقلب گسترده از یک سو و از دست دادن اعتماد مردم به رسانه های واقعی محافظت کنیم.

س: امیدوارید این مقاله چگونه و توسط چه کسی دریافت شود؟

پاسخ: گفتگو در مورد هوش مصنوعی بسیار پراکنده و خسته کننده بوده است. از آنجایی که فناوری ها بسیار سریع در حال حرکت هستند، فکر کردن عمیق در مورد این ایده ها دشوار است. برای اطمینان از استفاده مفید از این فناوری‌ها، باید زبان مشترک بسازیم و شروع کنیم به درک اینکه کجا باید توجه خود را متمرکز کنیم. ما امیدواریم که این مقاله بتواند گامی در این مسیر باشد. ما در حال تلاش برای شروع گفتگو هستیم که می تواند به ما در ایجاد یک نقشه راه برای درک این وضعیت سریع کمک کند.

هنرمندان بارها پیشتاز فناوری های جدید هستند. آنها خیلی قبل از اینکه کاربردهای تجاری وجود داشته باشد، با فناوری بازی می کنند. آنها در حال بررسی نحوه کارکرد آن هستند و با اخلاقیات آن دست و پنجه نرم می کنند. هنر هوش مصنوعی بیش از یک دهه است که ادامه دارد و برای مدت طولانی این هنرمندان با سؤالاتی دست و پنجه نرم می کنند که ما اکنون به عنوان یک جامعه با آن روبرو هستیم. به نظر من بلند کردن صدای هنرمندان و دیگر کارگران خلاقی که شغلشان تحت تأثیر این ابزارها قرار می‌گیرد، حیاتی است. هنر نحوه بیان انسانیتمان است. این یک بخش اصلی انسانی و عاطفی از زندگی است. به این ترتیب، ما معتقدیم که در مرکز سؤالات گسترده‌تر در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر جامعه قرار دارد، و امیدواریم بتوانیم این بحث را با این موضوع پایه‌گذاری کنیم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *