نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:39 ق.ظ

هنرمند پیشگام هوش مصنوعی می گوید این فناوری در نهایت “محدود کننده” است

هنرمند پیشگام هوش مصنوعی می گوید این فناوری در نهایت "محدود کننده" است

14 ژانویه 2024 – اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

هنرمندی که با پرتره زن ترسناکی که توسط هوش مصنوعی خلق شده بود، دنیای فرهنگی را تکان داد، به این نتیجه رسید که در حال حاضر از این فناوری جدید به اندازه کافی لذت برده است.هنرمند و نویسنده سوئدی به خبرگزاری فرانسه گفت که کار با هوش مصنوعی برای خلق هنر در نهایت “بسیار خسته کننده و بسیار محدود کننده” است.

او در حال حاضر کار با هوش مصنوعی را متوقف کرده و به جای آن در حال نوشتن فیلمنامه است و می‌گوید تجربه‌اش با هنر هوش مصنوعی او را «سوخته» کرده است.او گفت: “این مسیر دوپامین را در مغز شما ایجاد می کند. فشار دادن آن دکمه و گرفتن این نتایج بسیار اعتیاد آور است.”

سوپرکامپوزیت در سال 2022 زمانی که او در حال آزمایش امکانات هنری جدید ارائه شده توسط هوش مصنوعی بود، زنی با گونه قرمز و چشم توخالی به نام “Loab” را خلق کرد.

پست‌های او در رسانه‌های اجتماعی Loab و در مورد روند ایجاد او در فضای مجازی منتشر شد و مفسران این تصاویر را “ناراحت کننده” توصیف کردند و گفتند که آنها “جرقه گفتگوهای اخلاقی طولانی در مورد زیبایی شناسی بصری، هنر و فناوری” زده اند.

ابزارهایی مانند Midjourney، Stable Diffusion و DALL-E امکان تولید تصاویر از اعلان های نوشته شده را فراهم کرده اند.

سوپرکامپوزیت – که نام اصلی اش استف ماج سوانسون است و اصالتاً اهل ایالات متحده است – به اصطلاح “پیش های منفی” را بررسی می کرد که برای حذف عناصر خاصی از یک تصویر طراحی شده بود.

“این ترسناک ترین بود”

او پیام منفی «براندو::-1» را تایپ کرد و از یک ابزار خواست تا چیزی را تا حد امکان از بازیگر فقید آمریکایی مارلون براندو ارائه کند.این مرد 32 ساله در مصاحبه ای در کنگره ارتباطات آشوب که هر سال در اواخر دسامبر در هامبورگ صحنه هکرها را گرد هم می آورد، در ابتدا یک لوگوی سیاه رنگ با حروف سبز با حروف “DIGITA PNTICS” ظاهر شد.

اما زمانی که هنرمند دوباره با درخواست “DIGITA PNTICS”  مخالف این را درخواست کرد، تصویر “این زن واقعاً غمگین و غمگین با موهای بلند و گونه های قرمز” برای اولین بار ظاهر شد. گفت:

متن “Loab” با حروف کوتاه بر روی یکی از تصاویر ظاهر شد – نامی برای موجودی که به نظر می رسید از یک فیلم ترسناک نشات گرفته است.

سوانسون سپس به دنبال این بود که با یک درخواست دیگر از هوش مصنوعی بخواهد که Loab را اصلاح کند. و از آن تصویر تولید شده جدید، او درخواست متفاوت دیگری کرد و دیگری. اما یک روند عجیب ظاهر شد.

او گفت: “گاهی اوقات او پس از ناپدید شدن برای چند نسل دوباره ظاهر می شد. این وحشتناک ترین بود.

نگران‌کننده‌تر این است که لواب مرتباً در کنار بچه‌ها ظاهر می‌شود، “گاهی تکه تکه شده” و همیشه در دنیایی “مکابو” و “خونین”.

سوانسون از میان صدها تصویری که از جمله Loab ایجاد شد، تصمیم گرفت آن‌هایی را که تکان‌دهنده‌ترین عکس‌ها می‌دانست نشان ندهد.

‘زندگی من تغییر کرد’

وجود لواب برای اولین بار در سپتامبر 2022 در یک سری پست در توییتر فاش شد، او توضیح داد که چگونه نسبت به لواب “خیلی وسواس” پیدا کرده است، “ویروسی شد، زندگی من تغییر کرد.می‌خواستم بررسی کنم که او کیست، سناریوهای مختلفی که در آن ظاهر می‌شود و محدودیت‌هایش، تا ببینم تا چه حد می‌توانم مدل را پیش ببرم.»

دلایل ظاهر شدن مکرر این شخصیت نامشخص است. کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که غیرممکن است که بدانیم هوش مصنوعی چگونه درخواست‌های انتزاعی را تفسیر می‌کند.

سوانسون فاش نکرده است که از چه ابزاری برای خلق Loab استفاده کرده است، زیرا می‌خواهد از “برگرداندن تمرکز از هنر و روی سازندگان مدل” و متهم شدن به “بازاریابی” جلوگیری کند.اما امتناع او از نام بردن خالق لواب به شک و تردیدهایی در مورد نحوه خلق او منجر شده است، به طوری که برخی از کاربران اینترنت به سوانسون مشکوک هستند که تصاویر را مجدداً تکرارکرده تا به اصطلاح “creepypasta” ایجاد کند – نوعی تم ترسناک دیجیتالی که برای آزار و اذیت اجتماعی ساخته شده است.

سوانسون انکار کرد که او خواب دیده یا به صورت دستی Loab را تغییر داده است، و گفت که این ادعاها را به عنوان یک تعریف تلقی کرده است: “این بدان معنی است که مردم با آن تعامل داشتند.”

اما بیش از یک سال از زمانی که سوانسون لواب را ارایه کرده می‌گذرد و می‌گوید که کل ماجرا او را خسته کرده است. او ساختن تصاویر هوش مصنوعی را متوقف کرد زیرا خودش را وقف یک فیلمنامه کرد.

او احساسات فعلی خود را در مورد چنین ابزارهایی با نقل قولی از پیشگام هنر ویدئویی متولد کره جنوبی، نام جون پیک، خلاصه کرد: “من از فناوری استفاده می کنم تا به درستی از آن متنفر باشم”.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *