نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

15 اردیبهشت 1403 2:54 ق.ظ

با پایان اولین حق نشر میکی ماوس، نبردهای حقوقی در راه است

با پایان اولین حق نشر میکی ماوس، نبردهای حقوقی در راه است

29 دسامبر 2023 – توسط اندرو مارسال

تکرارهای پیچیده‌تر از میکی ماوس، مانند مواردی که در سال 1940 در ویژگی «فانتازیا» دیزنی دیده شد، در مالکیت عمومی قرار نگرفت و قابل کپی کردن نیست.تقریباً یک قرن پس از اولین نمایشش در پرده بزرگ، میکی موس وارد مالکیت عمومی می‌شود و دروازه‌هایی را برای بازسازی‌های احتمالی، اسپین‌آف‌ها، اقتباس‌ها… و مبارزات قانونی با دیزنی باز می‌کند.

حق کپی رایت “Steamboat Willie” – یک انیمیشن سیاه و سفید کوتاه 1928 که برای اولین بار مخاطبان را با جونده شیطانی که نماد فرهنگ پاپ آمریکا می شد آشنا کرد – پس از 95 سال، در اول ژانویه، طبق قوانین ایالات متحده منقضی می شود.

این تاریخ در تقویم همه افراد، از فیلمسازان، طرفداران و وکلای مالکیت معنوی گرفته تا مدیران دیزنی که در گذشته به لابی برای تغییر قانون برای طولانی‌تر کردن شرایط کپی رایت ایالات متحده کمک کرده‌اند، مهم شده است.

جنیفر جنکینز، مدیر مرکز دوک برای مطالعه دامنه عمومی گفت: «این لحظه ای عمیقا نمادین و مورد انتظار است.

اکنون هرکسی آزاد است که از «Steamboat Willie» و «Plane Crazy» – یکی دیگر از انیمیشن‌های دیزنی محصول 1928 – و نسخه‌های اولیه شخصیت‌هایی که در آنها ظاهر می‌شوند، از جمله میکی و مینی، کپی، اشتراک‌گذاری، استفاده مجدد و اقتباس کند.

یک هشدار حیاتی این است که نسخه‌های بعدی شخصیت‌ها، مانند نسخه‌های فیلم «فانتازیا» در سال 1940، در مالکیت عمومی نیستند و بدون مراجعه وکلای دیزنی قابل کپی‌برداری نیستند.

به گفته جنکینز، اما هنرمندان آزادند، برای مثال، یک «نسخه آگاهی از تغییرات آب و هوا» از «قایق بخار ویلی» بسازند که در آن کشتی میکی در بستر خشک رودخانه به گل نشسته است.

این بازتاب استفاده مجدد تخیلی از شخصیت های دیگری است که حق چاپ آنها اخیراً منقضی شده است، مانند شرلوک هلمز و وینی پو.اما این امر ساده نخواهد بود.

در بیانیه ای به خبرگزاری فرانسه، دیزنی گفت که “به محافظت از حقوق ما در نسخه های مدرن تر میکی موس و سایر آثاری که مشمول حق چاپ هستند، ادامه خواهد داد.”

در واقع، نسخه میکی در «قایق بخار ویلی» موجودی دوک‌چرخ و سرکش است که برای بسیاری از بینندگان جوان‌تر قابل تشخیص نیست.

جاستین هیوز، استاد دانشکده حقوق لویولا، می‌گوید: «آنچه در مالکیت عمومی است یک حیوان سیاه و سفید کوچک ترسناک است.

او افزود: «میکی موس که برای نسل‌های کنونی آمریکایی‌ها بیشتر آشناست، تحت حمایت حق چاپ باقی خواهد ماند.اگر شاهد درگیری‌های حقوقی باشیم  تعجب نمی‌کنم اگر ببینیم دیزنی در آنجا به مردم در این زمینه آموزش می‌دهد.»

او پیش‌بینی کرد که اگر از عناصر کارتون‌های بعدی میکی مانند شورت قرمز و دستکش سفید استفاده کنند، می‌توان نامه‌های توقف را برای هنرمندانی که «هنر پرهزینه طرفداران» تولید می‌کنند ارسال کرد.

علاوه بر این، در حالی که حق چاپ منقضی شده است، علامت تجاری منقضی نشده است.حق نسخه برداری از کپی بدون مجوز خود اثر خلاق، به عنوان مثال کتاب، فیلم و شخصیت جلوگیری می کند. آنها پس از یک زمان مشخص منقضی می شوند.علائم تجاری از منبع یک اثر محافظت می کنند و مانع از تولید محصولی می شوند که مصرف کنندگان را گمراه کند که تصور کنند از نویسنده اصلی است. آنها می توانند به طور نامحدود تمدید شوند.

دیزنی گفت که “برای محافظت در برابر سردرگمی مصرف کنندگان ناشی از استفاده غیرمجاز از میکی و دیگر شخصیت های نمادین ما کار خواهد کرد.”

این شرکت حتی یک کلیپ از “کشتی بخار ویلی” را به سکانس آغازین هر فیلم استودیو انیمیشن والت دیزنی اضافه کرده است.

هیوز گفت: «آنها افراد بسیار باهوشی در دیزنی بودند – آنها متوجه شدند که بهترین کار این است که آن سکانس نمادین کشتی بخار ویلی را به عنوان یک علامت تجاری معرفی کنند.

او گفت، هرکسی که از تصویر کلاسیک میکی در سکان قایق بر روی پیراهن، کلاه یا لیوان استفاده می‌کند، می‌تواند مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

“دور زدن”

کارشناسان دیگر مانند جنکینز نسبت به آزادی های حوزه عمومی خوش بین هستند.

او گفت: “دادگاه عالی ما روشن کرده است که شما نمی توانید از حقوق علامت تجاری برای دور زدن آنچه که انقضای حق چاپ اجازه می دهد استفاده کنید.”

هر دو طرف موافق هستند که این قانون احتمالاً به زودی در دادگاه آزمایش خواهد شد.

هیوز افزود، هرکسی که امیدوار است از طلسم محبوب دیزنی پول نقد کند، “باید با احتیاط و با مشورت حرکت کند.”

در کوتاه‌مدت، اقتباس‌های جدید و تکان‌دهنده، شبیه به فیلم پرمخاطب اخیر «وینی پو: خون و عسل» احتمالاً تیتر خبرها را به خود اختصاص خواهند داد.

اما قانون کپی رایت باید تضمین کند که هنرمندان می توانند از شخصیت هایی مانند میکی برای خلق آثار ماندگار استفاده کنند، همانطور که از شکسپیر برای ساختن کلاسیک های مدرن از “داستان وست ساید” (بازگویی “رومئو و ژولیت”) تا “روزنکرانتز و گیلدنسترن مرده اند” اقتباس شده است.

جنکینز گفت: “(کاوش تام استوپارد در مورد سرنوشت دو شخصیت کوچک “هملت”).

او گفت: “من علاقه مندم ببینم در سال 2024 چه اتفاقی می افتد.”

اما من حتی بیشتر علاقه مندم که ببینم در سال 2054 در مورد چه چیزهایی صحبت می کنیم و به آن فکر می کنیم و در مورد آنها آموزش می دهیم و می نویسیم و با آنها در میان می گذاریم.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *