نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 اردیبهشت 1403 8:38 ب.ظ

شرکت اسپین آف EPFL حلقه بازیافت PET را می بندد

29 ژوئن 2023 – از École polytechnique

اسپین آف EPFL DePoly روشی را برای بازیافت پلی اتیلن ترفتالات (PET) در دمای محیط، حتی زمانی که کثیف یا مخلوط با پلاستیک های دیگر است، توسعه داده است. این شرکت امکان سنجی روش خود را با پایلوتی که قادر به پردازش 50 تن متریک در سال است تأیید کرد DePoly. که اخیراً 12.3 میلیون فرانک فرانک جمع آوری کرده است، اکنون در حال ساخت یک کارخانه آزمایشی با 10 برابر ظرفیت است.

PET پلاستیکی است که در همه جا از آن استفاده می شود، از لباس و کفش گرفته تا بطری و بسته بندی. از آنجایی که این ماده قابل بازیافت است، اعتبار سبز جامد را به دست آورده است. سوئیس سالانه 45000 تن بطری PET تولید می کند. با این حال، طبق Swissrecycling، حدود 20٪ از این بطری ها بازیافت نمی شوند زیرا کثیف هستند یا با پلاستیک های دیگر مخلوط می شوند، بنابراین در نهایت سوزانده می شوند. با این حال، طبق مطالعه‌ای که برای سازمان غیردولتی زیست‌محیطی Zero Waste Europe انجام شده است، نرخ بازیافت PET در جهان کمتر از 50 درصد است، بنابراین سوئیس همچنان در این زمینه عملکرد خوبی دارد.

در تلاش برای کاهش ردپای کربن مرتبط با PET، DePoly روشی را برای پردازش آن در دمای محیط، حتی زمانی که کثیف یا محکم با الیاف دیگر در هم تنیده است، ایجاد کرده است. نمایشگر این شرکت ظرفیت 50 متریک تن در سال را دارد و اکنون قصد دارد از 12.3 میلیون فرانک فرانک که چند روز پیش جمع آوری کرده بود برای ساخت یک کارخانه آزمایشی استفاده کند. این کارخانه بزرگتر – که قرار است در سال 2024 افتتاح شود و قادر به پردازش 500 تن متریک در سال است – باید ثابت کند که روش DePoly در مقیاس قابل اجرا است.

سامانتا اندرسون، مدیر عامل شرکت گفت : از آنجایی که هیچ گرمایشی وجود ندارد، روش ما یکپارچگی مواد دیگر مانند پنبه را حفظ می کند، که اغلب با PET در لباس و سایر موارد مخلوط می شود.”.

سامانتا اندرسون، اصالتاً کانادایی و اکنون مدیر عامل DePoly است، در سال 2015 به سوئیس نقل مکان کرد تا دکترای خود را در EPFL آغاز کند. هنگامی که او برای اولین بار فرآیند بازیافت PET خود را که در آزمایشگاه شبیه سازی مولکولی EPFL (LMSO) در Sion توسعه داد، رونمایی کرد، بسیار ساده به نظر می رسید: پلاستیک ها از هر نوع و رنگی به صورت مکانیکی آسیاب می شوند و سپس با ترکیبات شیمیایی مختلف مخلوط می شوند – دستور دقیق آن یک راز کاملا محافظت شده است . چند ساعت بعد، هر گونه پلاستیک غیر PET دست نخورده باقی می ماند و می تواند برای پردازش بیشتر جدا شود. در همین حال PET به اسید ترفتالیک (پودر) و اتیلن گلیکول (مایع) تجزیه می‌شود که می‌توان از آن برای ساخت مواد جدید استفاده کرد. این روش به طور یکپارچه در فرآیندهای بازیافت موجود جای می گیرد و می تواند با انواع دیگر پلاستیک ها سازگار شود. اندرسون می‌گوید: «از آنجایی که هیچ گرمایشی وجود ندارد، روش ما یکپارچگی مواد دیگر مانند پنبه را حفظ می‌کند که اغلب با PET در لباس‌ها و سایر اقلام مخلوط می‌شود.»

پس از فارغ التحصیلی در سال 2019، اندرسون تصمیم گرفت از تخصص خود برای انجام “کاری مفید برای جامعه” استفاده کند. او به همراه سایر بنیانگذاران DePoly – بردیا ولی زاده و کریستوفر ایرلند – ماه ها را صرف آزمایش فرمول های مختلف برای فرآیند خود کرد. لحظه موفقیت اواخر یک جمعه بود، زمانی که برای اولین بار دید که PET در مقابل چشمانش شروع به تجزیه شدن کرد. زمانی که او صبح دوشنبه به آزمایشگاه بازگشت، به طور کامل خراب شده بود. تنها چیزی که باقی مانده بود این بود که تیم فرمول را اصلاح کند و دوزها را تنظیم کند، به این امید که روش آنها برای حجم بیشتری از PET کارساز باشد. فرآیندهای شیمیایی می‌توانند یک اشکال عمده داشته باشند: آلودگی که تولید می‌کنند اغلب بیشتر از هر دستاوردی است. اندرسون می گوید: موادی که ما استفاده می کنیم بدون نسخه در دسترس هستند و یکبار مصرف نیستند.

تیم DePoly اکنون ساخت اولین کارخانه آزمایشی در مقیاس بزرگ خود را در Valais آغاز خواهد کرد. این مرکز از PET کثیف و مرتب نشده ای که نمی تواند از طریق کانال های معمول بازیافت شود، رسیدگی می کند. به نظر می‌رسد این شرکت در صحنه استارت‌آپ‌های داخلی روی می‌آورد: جایزه بزرگ >>ونچر>> را در سال 2019 به خاطر فناوری خود برنده شد و در سه سال متوالی به عنوان یکی از 100 استارت‌آپ برتر سوئیسی ثبت شده است. . اما اندرسون از قبل به بازارهای بین المللی توجه دارد. آیا بهتر نیست که با حذف تدریجی پلاستیک ها از زندگی خود، این مشکل را در منبع حذف کنیم؟ او می گوید: «من اولین کسی هستم که اعتراف می کنم که این گزینه بهتر است. “اما این هنوز راه زیادی است. در همین حال، ما روزانه تن‌ها PET را فقط به این دلیل که کمی کثیف است یا به‌درستی طبقه‌بندی نشده است، سوزانده‌ایم.»

این مقاله برای اولین بار در 28 ژوئن توسط EPFL منتشر شد.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *