نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 اردیبهشت 1403 6:03 ب.ظ

شش نوآوری بازیافت که می تواند صنعت مد را تغییر دهد

شش نوآوری بازیافت

28 نوامبر 2023 -توسط اریک راندولف

مشکل عظیم زباله صنعت مد، دولت ها را به ویژه در اروپا به سمت اهداف جاه طلبانه بازیافت سوق می دهد.

مشکل این است که بازیافت منسوجات یک کار بسیار پیچیده است و راه‌حل‌های فنی هنوز در مراحل ابتدایی هستند.سازمان‌های غیردولتی هشدار می‌دهند که مشکل واقعی تولید بیش از حد است و نوآوری‌های فناوری ممکن است پوششی برای برندها فراهم کند تا به تولید میلیاردها لباس جدید ادامه دهند.اما فشار برای شروع بازیافت در مقیاس گسترده اکنون در حال وقوع است.

Paul Foulkes-Arellano، مشاور اقتصاد دایره‌ای، می‌گوید: «برندها باید با سرعت فوق‌العاده به سطوح بالایی از بازیافت برسند، و اگر این کار را نکنند، اتحادیه اروپا جریمه‌های هنگفتی به آنها تحمیل خواهن نمود.

خبرگزاری فرانسه با کارشناسان متعددی صحبت کرد تا ببیند کدام ایده ها می توانند تفاوت ایجاد کنند.

بسیاری شکست خواهند خورد، اما در اینجا تصویری از رقبای فعلی وجود دارد که چالش های مختلف در بازیافت پارچه را نشان می دهد.بیشتر لباس ها ترکیبی از مواد هستند که بازیافت آنها را سخت می کند. Circ مستقر در ایالات متحده یک محلول شیمیایی اختراع کرده است تا متداول ترین مخلوط، پلی پنبه، را به اجزای تشکیل دهنده آن جدا کند.از یک فرآیند هیدروترمال برای مایع کردن پلی استر و جدا کردن آن از پنبه استفاده می کند.سپس هر دو را می توان به الیاف جدید تبدیل کرد. زارا از آنها برای خط تولید لباسی که در آوریل منتشر شد استفاده کرد.

یک چالش کلیدی نگهداری الیاف بازیافتی به اندازه کافی برای نخ جدید است.جهان فاقد زیرساخت برای جمع آوری و دسته بندی مقادیر زیادی لباس های قدیمی است که باید تمیز و جدا از سایر زباله ها نگهداری شوند.

SuperCircle شرکت های تحویل، انبارها و سیستم های ردیابی را گرد هم می آورد تا فرآیند را ساده و ارزان تر کند.آنها امیدوارند نگرش عمومی را با سطل های زباله در فروشگاه، برچسب های حمل و نقل رایگان و تشویق های دیگر تغییر دهند.

استوارت آهلوم، یکی از بنیانگذاران، گفت: «ما به سهولت، راحتی و انگیزه برای مصرف کنندگان نیاز داریم تا وقتی با یک کالا تمام می شود، اولین چیزی که فکر می کنند بازیافت پایان عمر است.

با شروع با نام تجاری خود، Thousand Fell، آنها به سرعت گسترش یافته اند و اکنون تمام لجستیک بازیافت را برای چندین شرکت و بخش، از جمله Uniqlo آمریکای شمالی، انجام می دهند.

Saentis Textiles بازیافت داخلی

Saentis Textiles قبلاً به حل یک چالش کلیدی با یک ماشین ثبت اختراع کمک کرده است که می تواند پنبه را با کمترین آسیب به الیاف بازیافت کند، بنابراین می تواند منسوجات جدید با کیفیت بسازد.

پنبه بازیافتی آن توسط برندهایی مانند IKEA، Patagonia و Tommy Hilfiger استفاده می شود.

اکنون دستگاه خود را به شرکت‌های نساجی می‌فروشد تا آنها بتوانند مستقیماً در کارخانه‌های خود یک دستگاه را نصب کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا قطعات بریده‌شده و ضایعات را برای بازیافت در محل بریزند.کارهای ساده مانند جدا کردن کفی از کفش فقط مکانیزه می شوند.

Unspun می گوید که اولین ماشین بافندگی سه بعدی جهان را اختراع کرده است که می تواند یک شلوار جین با اندازه سفارشی را مستقیماً از نخ ها در کمتر از 10 دقیقه بسازد.

این دستگاه که در حال حاضر اولین کارخانه میکرو خود را در اوکلند، کالیفرنیا برای اثبات این مفهوم می سازد، می تواند نیاز برندها را به نگه داشتن انبارهای زیادی از موجودی، کاهش زباله و حمل و نقل از بین ببرد.

لباس ها باید قبل از بازیافت آماده شوند و این تخصص Cetia مستقر در فرانسه است.برخی از ماشین های آن ساده هستند، مانند ماشینی که کف کفش را جدا می کند.

دیگران پیچیده تر هستند. یکی از هوش مصنوعی برای تشخیص نقاط سخت مانند دکمه ها و زیپ ها استفاده می کند و سپس از لیزر برای برش دادن آنها بدون آسیب رساندن به مورد استفاده می کند.

آزمایشگاه روبی: پارچه جذب کربن

آزمایشگاه روبی راهی برای جذب دی اکسید کربن ضایعات کارخانه ها و تبدیل آن به سلولز، مشابه روش رشد گیاهان، ارائه کرده است.سپس از خمیر سلولزی به دست آمده می توان برای تولید نخ استفاده کرد.

اینکه آیا می توان آن را در مقیاس مقرون به صرفه انجام داد، باید دید، اما در ماه جولای، آزمایشگاه روبی یک پروژه آزمایشی را با غول خرده فروشی Walmart برای آزمایش نوآوری خود اعلام کرد.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *