نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 6:02 ب.ظ

آیا تحقیق و توسعه بین المللی یک اقتصاد آبی واقعی در دسترس است؟

12 اکتبر 2023   

در سال‌های اخیر، اقتصاد آبی به طور پیوسته به مرکز صفحه‌های رادار سیاسی در سراسر جهان نزدیک‌تر شده است. این مفهوم که در ابتدا به عنوان استفاده از منابع دریایی برای رشد اقتصادی مطرح شد، در طول زمان به مدیریت پایدار و حفاظت از اکوسیستم‌های اقیانوسی، ساحلی و آب شیرین گسترش یافت – و در طول مسیر، روح تازه‌ای را به “تفکر پیوندی” در مورد روابط متقابل بین دمید. آب، انرژی و غذا.

اقتصاد آبی به‌عنوان چارچوبی نوپا برای توسعه سیاره‌ای، پتانسیل گسترده‌ای دارد، اما از فقدان بهترین شیوه‌ها، حکمرانی روشن و محدوده و سازماندهی محدود کاربردهای آن تا به امروز رنج می‌برد. جای تعجب نیست که اتحادیه اروپا – همراه با سازمان ملل که دهه اقیانوس های پایدار را در سال 2020 آغاز کرد و سایر کشورهای همفکر – در خط مقدم تلاش ها برای رسیدگی به این مسائل بوده است. سال گذشته، کمیسیون اروپا یکی از مأموریت‌های شاخص خود را تحت عنوان Horizon Europe با هدف «بازیابی اقیانوس و آب‌های ما» راه‌اندازی کرد که نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد آبی برای استراتژی‌هایش در حوزه‌های مختلف سیاستی، از انرژی گرفته تا شیلات است. این تلاش به موازات راه‌اندازی مشارکت با سرمایه مشترک اقتصاد آبی پایدار انجام می‌شود که هدف آن ایجاد یک منطقه اقتصادی دریایی خنثی، پایدار و سازنده است.

با این وجود، پیمایش در تاریکی بهترین رویکرد در دریا نیست و در این زمینه تحقیقات می‌تواند یک بندر امن فراهم کند. برای بهره‌مندی از مزایای محیط‌زیست دریایی و جلوگیری از تهی شدن منابع و توانایی آن برای کمک به مبارزه با تغییرات آب و هوایی، تحقیقات قوی، داده‌ها، برنامه‌ریزی و همکاری فرامرزی عناصر حیاتی در حرکت رو به جلو خواهند بود. این در حال حاضر در برخی از بخش‌های اقتصاد آبی که بالاترین پتانسیل را نشان می‌دهند – از ماهیگیری پایدار و آبزی پروری، تا انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی و بیوتکنولوژی آبی – مشهود است، اما در حوزه‌های مشکل‌سازتر مانند استخراج معادن در اعماق دریا نیز صادق است. با این حال، بدون شواهد علمی روشن از تأثیر شیوه‌ها و فناوری‌های جدید، اقتصاد آبی از موانع اجرا و کمبود سرمایه‌گذاری رنج خواهد برد. هر دو عنصر بسیار مهم هستند و ممکن است به خوبی مشخص کنند که آیا اقتصاد آبی اینجا باقی مانده است یا فقط یک موج گذرا.

با این پس‌زمینه، چه رابطه‌ای بین تحقیقات دریایی، بازار و سیاست‌گذاری وجود دارد؟ چگونه یک ارتباط نزدیک‌تر تحقیق و صنعت می‌تواند به استارت‌آپ‌ها، ایده‌های نوآورانه، و کارآفرینان مشوق‌های مناسب از بخش مالی را تضمین کند؟ چگونه می توان به تنظیم کننده ها دید واضح تری از مزایای محیط های دریایی پایدار در چارچوب برنامه های سیاسی گسترده تر ارائه داد؟ در 12 اکتبر، Science|Business سیاستگذاران خبره، کارشناسان پژوهشی، نمایندگان صنعتی و سایر ذینفعان کلیدی را گرد هم می‌آورد تا زنجیره‌های ارزش دانش لازم برای اقدام بر روی پتانسیل اقتصاد آبی را بررسی کنند.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *