نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 8:43 ق.ظ

طرح اتحادیه اروپا در مورد قوانین آینده هوش مصنوعی با هدف نوآوری

14 ژوئن 2023 -توسط Raziye Akkoc

ورود ChatGPT در اواخر سال گذشته، برنامه های اتحادیه اروپا برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی را متزلزل کرد.

قانونگذاران اتحادیه اروپا به تصویب یک متن کلیدی رای دادند که اساس قانون آینده را تشکیل می دهد که سیستم های هوش مصنوعی مانند ChatGPT را تنظیم می کند، در حالی که هدف آن تقویت نوآوری در این فناوری است.مذاکرات درباره قانون نهایی میان پارلمان اروپا و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد.

اگر بروکسل به هدف بلندپروازانه خود برای دستیابی به توافق تا پایان سال دست یابد، این اولین قانون در جهان خواهد بود که هوش مصنوعی را تنظیم می کند.

اگرچه برنامه های اتحادیه اروپا به سال 2021 برمی گردد، اما پیش نویس قوانین زمانی که ChatGPT در سال گذشته به شدت گسترده شد و پیشرفت های سرگیجه آور هوش مصنوعی و خطرات احتمالی را به نمایش گذاشت، فوریت بیشتری پیدا کرد.

همچنین با افزایش فشار بر دولت‌های غربی برای اقدام سریع در آنچه برخی به عنوان نبرد برای محافظت از بشریت توصیف می‌کنند، سر و صدای زیادی برای تنظیم هوش مصنوعی در سراسر اقیانوس اطلس وجود دارد.

در حالی که طرفداران هوش مصنوعی از این فناوری برای اینکه چگونه جامعه را متحول می کند، از جمله کار، مراقبت های بهداشتی و فعالیت های خلاقانه استقبال می کنند، دیگران از پتانسیل آن برای تضعیف دموکراسی نگران هستند.

نمونه‌های شگفت‌انگیزی از کاربردهای هوش مصنوعی وجود دارد، از جمله “رکورد نهایی بیتلز” که با استفاده از این فناوری ایجاد شده است، در حالی که چت ربات OpenAI ChatGPT مستقر در ایالات متحده امتحانات تجاری، حقوقی و پزشکی را گذرانده است.

حتی اگر هدف قانونی بلندپروازانه اتحادیه اروپا محقق شود، این قانون تا سال 2026 لازم الاجرا نخواهد شد و اتحادیه اروپا را مجبور می کند تا برای یک پیمان موقت داوطلبانه با شرکت های فناوری فشار بیاورد.

قانون هوش مصنوعی را بر اساس سطح خطر تنظیم می کند: برای مثال، هر چه خطر برای حقوق یا سلامت افراد بیشتر باشد، تعهدات سیستم ها بیشتر می شود.

فهرست پرخطر پیشنهادی اتحادیه اروپا شامل هوش مصنوعی در زیرساخت های حیاتی، آموزش، منابع انسانی، نظم عمومی و مدیریت مهاجرت است.مجلس قبل از برآورده شدن طبقه بندی پرخطر، شرایط اضافی را به آن اضافه کرده است، از جمله احتمال آسیب رساندن به سلامت، ایمنی، حقوق یا محیط زیست مردم.

همچنین الزامات ویژه ای برای سیستم های هوش مصنوعی مولد وجود دارد – سیستم هایی مانند ChatGPT و DALL-E که قادر به تولید متن، تصویر، کد، صدا و سایر رسانه ها هستند – که شامل اطلاع رسانی به کاربران مبنی بر اینکه یک ماشین، نه یک انسان، محتوا را تولید کرده است.

قانونگذاران همچنین ممنوعیت هایی را برای سیستم های هوش مصنوعی که از نظارت بیومتریک، تشخیص احساسات و به اصطلاح پلیس پیش بینی استفاده می کنند، پیشنهاد کردند.

براندو بنیفی، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا که این قانون را در پارلمان رهبری می‌کند، به خبرنگاران گفت که مذاکراتی برای بررسی تسریع اجرای قانون یا وضع قوانین زودتر برای هوش مصنوعی مولد وجود دارد.

بنیفی گفت: «ما همچنین می‌توانیم زمان‌بندی کاهش‌یافته را برای برخی از هوش مصنوعی در نظر بگیریم، برای مثال مدل‌های پایه و هوش مصنوعی مولد».

او در استدلال خود به برنامه های بروکسل و ایالات متحده برای انتشار یک کد رفتار مشترک در زمینه هوش مصنوعی برای توسعه استانداردها در میان دموکراسی ها اشاره کرد.

قانونگذاران از پیش نویس قانون خود به عنوان “تاریخی” استقبال کرده و منتقدانی را که می گویند طرح های اتحادیه اروپا می تواند به جای تشویق به نوآوری آسیب برساند، مخالفت کرده اند.

کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، تیری برتون، از این رای استقبال کرد و تاکید کرد “هیچ زمانی برای از دست دادن وجود ندارد”.

برتون گفت: “هوش مصنوعی سوالات زیادی را مطرح می کند – از نظر اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی. اما اکنون زمان تعلل نیست و برعکس، این امر در مورد سریع عمل کردن و مسئولیت پذیری است.»

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *