نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:32 ق.ظ

اتحادیه اروپا به دنبال توافق بر سر اولین قانون هوش مصنوعی در جهان است

اولین قانون هوش مصنوعی

6 دسامبر 2023توسط Raziye Akkoc

اتحادیه اروپا پس از ماه‌ها مذاکرات دشوار به‌ویژه در مورد نحوه نظارت بر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مانند ChatGPT،  به دنبال دستیابی به توافقی در مورد قوانین جامع برای تنظیم هوش مصنوعی خواهد بود.

اتحادیه اروپا در حال رقابت برای تصویب اولین قانون جامع هوش مصنوعی در جهان است، پس از اینکه این موضوع در سال گذشته که ربات ChatGPT وارد صحنه شد و پیشرفت های سرگیجه آور هوش مصنوعی را برجسته کرد، فوریت بیشتری پیدا کرد.

طرفداران هوش مصنوعی می گویند که این فناوری برای بشریت مفید خواهد بود و همه چیز را از کار به مراقبت های بهداشتی تبدیل می کند، اما دیگران نگران خطراتی هستند که این فناوری برای جامعه ایجاد می کند، زیرا می ترسند جهان را در هرج و مرج بی سابقه ای سوق دهد.بروکسل در تلاش است تا فناوری‌های بزرگ را با یک زرادخانه قانونی قدرتمند برای محافظت از حقوق شهروندان اتحادیه اروپا، به‌ویژه آنهایی که حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را پوشش می‌دهند، به پا کند.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، برای اولین بار در سال 2021 قانون هوش مصنوعی را پیشنهاد کرد که سیستم ها را بر اساس سطح خطری که آنها ایجاد می کنند، تنظیم می کند. برای مثال، هر چه خطر برای حقوق یا سلامت شهروندان بیشتر باشد، تعهدات سیستم ها نیز بیشتر می شود.

مذاکرات در مورد متن نهایی قانونی در ماه ژوئن آغاز شد، اما بحث های شدید در هفته های اخیر در مورد چگونگی تنظیم هوش مصنوعی همه منظوره مانند ChatGPT و چت ربات Bard گوگل، مذاکرات را در آخرین لحظه تهدید کرد.

مذاکره کنندگان از پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا  بحث و گفتگو را آغاز کردند و انتظار می رفت این مذاکرات تا عصر ادامه یابد.برخی از کشورهای عضو نگرانند که مقررات بیش از حد، نوآوری را خفه کند و به شانس تولید غول‌های هوش مصنوعی اروپایی برای به چالش کشیدن غول‌های هوش مصنوعی در ایالات متحده، از جمله OpenAI خالق ChatGPT و همچنین غول‌های فناوری مانند گوگل و متا آسیب برساند.

اگرچه ضرب‌الاجل واقعی وجود ندارد، اما شخصیت‌های ارشد اتحادیه اروپا بارها گفته‌اند که اتحادیه باید این قانون را قبل از پایان سال 2023 نهایی کند.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، منابع صنعتی و دیگر مقامات اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند که مذاکرات ممکن است بدون توافق پایان یابد، زیرا موانع بر سر مسائل کلیدی باقی مانده است.برخی دیگر پیشنهاد کرده اند که حتی در صورت توافق سیاسی، جلسات متعددی برای بررسی جزئیات فنی قانون لازم است.و اگر مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا به توافق برسند، این قانون حداقل تا سال 2026 اجرایی نخواهد شد.

نکته اصلی این است که چگونه می توان به اصطلاح مدل های پایه را تنظیم کرد – که برای انجام وظایف مختلف طراحی شده اند – با فرانسه، آلمان و ایتالیا که خواستار حذف آنها از بخش های سخت تر قانون هستند.

اکسل ووس، نماینده آلمانی پارلمان اروپا که عضو کمیته ویژه هوش مصنوعی پارلمان است، گفت: «فرانسه، ایتالیا و آلمان برای این مدل‌ها مقرراتی نمی‌خواهند».

ووس گفت، با این حال، مجلس بر این باور است که تنظیم چنین مدل هایی “برای شفافیت” ضروری است.

اواخر ماه گذشته، سه اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا مقاله‌ای را منتشر کردند که در آن خواستار رویکردی «دوستانه با نوآوری» برای قانون معروف به قانون هوش مصنوعی شدند.برلین، پاریس و رم نمی‌خواهند قانون شامل قوانین محدودکننده برای مدل‌های بنیاد باشد، اما در عوض می‌گویند که باید قوانین رفتاری را رعایت کنند.

بسیاری بر این باورند که این تغییر دیدگاه به دلیل تمایل آنها برای جلوگیری از ایجاد مانع در توسعه قهرمانان اروپایی – و شاید کمک به شرکت هایی مانند Mistral AI فرانسه و Aleph Alpha آلمان است.

نکته مهم دیگر نظارت بیومتریک از راه دور – اساساً شناسایی چهره از طریق داده های دوربین در مکان های عمومی است.

پارلمان اتحادیه اروپا خواستار ممنوعیت کامل سیستم‌های شناسایی بیومتریک از راه دور «زمان واقعی» است که کشورهای عضو با آن مخالف هستند. این کمیسیون در ابتدا پیشنهاد کرده بود که برای یافتن قربانیان احتمالی جنایت، از جمله کودکان گمشده، معافیت هایی وجود دارد.

پیشنهاداتی وجود دارد که نمایندگان پارلمان اروپا می توانند در این زمینه در ازای امتیازاتی در سایر زمینه ها موافقت کنند.براندو بنیفی، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا که مذاکرات را برای پارلمان رهبری می‌کند، گفت که «تمایل» همه برای پایان دادن به مذاکرات را می‌بیند.

اما، او افزود، “ما از دور شدن از یک توافق بد ترسی نداریم”.

ژان نوئل بارو، وزیر دیجیتال فرانسه، گفت که داشتن یک توافق خوب مهم است و پیشنهاد کرد که نباید به هر قیمتی برای توافق عجله کرد.

وی افزود: بسیاری از نکات مهم هنوز باید در یک شب پوشش داده شوند.نگرانی ها در مورد تأثیر هوش مصنوعی و نیاز به نظارت بر این فناوری در سراسر جهان مشترک است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه اکتبر دستوری اجرایی برای تنظیم مقررات هوش مصنوعی در تلاش برای کاهش خطرات این فناوری صادر کرد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *