نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 اردیبهشت 1403 6:47 ب.ظ

پدیده جالب در عکس‌های گرفته شده در نزدیکی قطب جنوبی سیاره سرخ

پدیده جالب در عکس‌های گرفته شده در نزدیکی قطب جنوبی سیاره سرخ

28 آوریل 2024-تصویر ویژگی‌هایی به نام «عنکبوت‌ها» را در نزدیکی قطب جنوبی مریخ نشان می‌دهد، همانطور که توسط CaSSIS (سیستم تصویربرداری سطحی رنگی و استریو) در مدارگرد گاز ردیابی اگزومارس ESA – ESA / SWNS مشاهده می‌شود.

تصاویر باورنکردنی که توسط فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، Mars Express و ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) گرفته شده است، اشکال متمایز عنکبوتی را نشان می دهد.

خزنده‌های ظاهری در واقع ویژگی‌های کوچک و تاریکی هستند که وقتی آفتاب بهاری روی لایه‌های دی‌اکسید کربن رسوب‌شده در ماه‌های تاریک زمستانی سیاره سرخ شکل می‌گیرند.

این پدیده در حومه بخشی از مریخ با نام مستعار شهر اینکا در منطقه قطبی جنوبی مشاهده شد که به این دلیل نامگذاری شد که به عنوان شبکه خطی و تقریباً هندسی برآمدگی ها یادآور خرابه های اینکاها است.

ESA می‌گوید: «نور خورشید باعث می‌شود یخ دی‌اکسید کربن در پایین لایه به گاز تبدیل شود، که متعاقباً انباشته شده و از میان صفحات یخ پوشانده می‌شکند.» این گاز در بهار مریخ آزاد می‌شود و مواد تیره را به سمت سطح می‌کشد و لایه‌هایی از یخ را به ضخامت یک متر می‌شکند.

گاز در حال ظهور، مملو از گرد و غبار تیره، از شکاف‌های یخ به شکل فواره‌های بلند یا آبفشان‌ها بیرون می‌آید، قبل از اینکه دوباره به پایین بیفتد و روی سطح بنشیند. این باعث ایجاد لکه های تاریک بین 45 متر تا 1 کیلومتر می شود.

این آژانس در یک انتشار رسانه ای گفت: “همین فرآیند الگوهای مشخصه “عنکبوت شکل” را ایجاد می کند که در زیر یخ حکاکی شده اند – و بنابراین این نقاط تاریک نشانه ای است مبنی بر اینکه عنکبوت ها ممکن است در زیر آن کمین کنند.”

یکی دیگر از کاوشگر مریخ ESA، مدارگرد گازی ردیابی اگزومارس (TGO)، الگوهای پیچک مانند عنکبوت ها را به وضوح تصویر کرده است. عنکبوت‌هایی که توسط TGOرصد   شده‌اند، در نزدیکی منطقه‌ای که در تصویر جدید Mars Express نشان داده شده است، قرار دارند.

نمای مریخ اکسپرس نقاط تاریک روی سطح را نشان می‌دهد که در اثر خروج گاز و مواد تشکیل شده‌اند، در حالی که چشم‌انداز TGO کانال‌های عنکبوتی و تار مانندی را که در یخ زیر حک شده‌اند نیز به تصویر می‌کشد.

Mars Express در دو دهه گذشته و در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره مریخ فاش کرده است، مانند زمانی که به اعماق دره بزرگ مریخ نگاه کرد تا دریابد که آب تا 40 درصد از زمین را در آنجا تشکیل می دهد.

مدارگرد به تصویربرداری از سطح مریخ، نقشه برداری از مواد معدنی آن، کاوش در ترکیب و گردش جو آن، کاوش در زیر پوسته آن، و مطالعه محیط مریخ ادامه می دهد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دانلود رزومه موسسه بر روی عکس کلیک کنید