نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 3:54 ب.ظ

آژانس فضایی چین ادعا می کند که نمونه های مریخ را 2 سال قبل از ناسا به زمین بیاورد.

کریس یانگ -21 ژوئن 2022 -مریخ نورد ژورنگ چین. اداره ملی فضایی چین

آژانس فضایی چین قصد دارد ماموریت بازگشت نمونه مریخ خود را تا سال 2031، دو سال قبل از تکمیل ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) تکمیل کند.بر اساس گزارش اسپیس نیوز، سان زژو، طراح ارشد مدارگرد مریخ و مریخ نورد Tianwen-1، مشخصات ماموریت جدیدی را برای بازگشت نمونه مریخ چین در 20 ژوئن ارائه کرد.

مشخصات ماموریت جدید نشان می دهد که چگونه دو پرتاب جداگانه برای سیاره سرخ در اواخر سال 2028 با هدف آوردن نمونه ها به زمین در ژوئیه 2031 آغاز می شود.

این ماموریت چین از معماری ساده تری نسبت به ماموریت مشترک بازگشت نمونه مریخ ناسا و ESA استفاده خواهد کرد. این یک فرود روی مریخ انجام می دهد و نمونه هایی را از یک سایت جمع آوری می کند.

    بر اساس طرح کلی Zezhou، انتظار می‌رود که Tianwen-3 در حدود سپتامبر 2029 بر روی مریخ فرود آید و پس از آن نمونه‌برداری از سطح، حفاری و نمونه‌برداری هوشمند سیار را انجام دهد. خودروی صعود از دو مرحله تشکیل خواهد شد و طوری طراحی خواهد شد که با سرعت 4.5 کیلومتر بر ثانیه دست نخورده باقی بماند.

Tianwen-1 که یک مدارگرد و مریخ نورد را در ژوئیه 2020 به مریخ پرتاب کرد، در اواخر امسال یک آزمایش ترمز هوا در مدار مریخ انجام خواهد داد تا به آمادگی برای Tianwen-3 کمک کند. تیان‌ون-2 قرار است در سال 2025 برای نمونه‌برداری به سمت یک سیارک نزدیک به زمین پرتاب شود.

Tianwen-3 چین می تواند جایگاهی را در تاریخ فضایی ایجاد کند

هدف اصلی Tianwen-3 ممکن است تاریخ سازی با بازگرداندن اولین نمونه های مریخی به زمین باشد. ماموریت NASA-ESA نمونه های جامع و متنوع تری را برای تجزیه و تحلیل به زمین باز می گرداند، اما این امر به معماری پیچیده تری نیاز دارد، به این معنی که به احتمال زیاد پس از سال 2031 به زمین بازخواهد گشت.

در واقع، در ماه مارس، ناسا تاخیر در کمپین بازگشت نمونه مریخ خود را اعلام کرد، زیرا اکنون از دو فضاپیمای جداگانه برای یک مأموریت فرودگر استفاده خواهد کرد تا با اضافه کردن افزونگی، خطر را کاهش دهد. طبق برنامه جدید، مدارگرد بازگشتی ESA در سال 2027 پرتاب می شود و نمونه ها در سال 2033 به زمین باز می گردند.

در مقابل، مأموریت تیان‌ون-3 چین، یک فرودگر و یک وسیله نقلیه صعودی را ارسال می‌کند که به یک مدارگرد و ماژول بازگشت باز می‌گردد. این موشک ها با دو پرتاب جداگانه با موشک لانگ مارچ 5 و لانگ مارچ 3 بی به مریخ فرستاده می شوند.

این ماموریت بر اساس موفقیت ماموریت بازگشت نمونه چینی Chang’e-5 در سال 2020 است. اگر آژانس فضایی چین موفق باشد، واقعاً خود را به عنوان یکی از قدرت های فضایی پیشرو در جهان در کنار ایالات متحده و روسیه تثبیت خواهد کرد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *