نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

13 اردیبهشت 1403 3:52 ب.ظ

ایجاد یک اقتصاد دایره ای برای زباله های بسته بندی پلاستیکی و مقررات آن

19 ژوئن 2023

استفاده از مواد پایدارتر برای بسته بندی مواد غذایی می تواند به حل مشکل زباله های بسته بندی پلاستیکی کمک کند.در حال حاضر، هر فردی که در اتحادیه اروپا زندگی می کند، به طور متوسط سالانه 34.6 کیلوگرم زباله بسته بندی پلاستیکی تولید می کند، اگرچه تنها 38 درصد از آن بازیافت می شود.

در پاسخ به مقیاس و فوریت مشکل زباله اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا پیشنهاد نهایی خود را در مورد بسته بندی و ضایعات ارائه کرد که در صورت پذیرش، هدف اتحادیه اروپا برای قابل استفاده مجدد یا بازیافت تمام بسته بندی ها تا سال 2030 تسریع خواهد شد.

نرخ بازیافت ضعیف تا حدی به دلیل پیچیدگی‌های فراوان بازیافت انواع خاصی از زباله‌های بسته‌بندی پلاستیکی است. به عنوان مثال، انجمن بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی های پلاستیکی مواد غذایی را دارای گزینه های بازیافت محدود می داند.

علاوه بر PET، این گزارش می گوید که اکثر بسته‌بندی‌های پلاستیکی دیگر مواد غذایی یا چرخه‌ای شده یا بازیافت نمی‌شوند، و دلیل آن فقدان طرح‌های جمع‌آوری و جداسازی زباله و فرآیندهای ناکافی ضد آلودگی است.

پیشنهاد مقررات بسته بندی و ضایعات بسته بندی اتحادیه اروپا، این پتانسیل را دارد که نه مواد بسته بندی قابل بازیافت را کاهش دهد و نه در مقیاس بازیافت شود و در عوض در جهت اقتصاد دایره ای کار کند.

پایان دادن به زباله های بسته بندی پلاستیکی

  مقررات بسته بندی و زباله های بسته بندی گسترده است و در صورت تصویب، مسیر بسته بندی را تغییر می دهد. الزامات زیر را معرفی می کند:

  • پیشگیری از ضایعات: هر واحد بسته‌بندی باید به حداقل اندازه خود تغییر یابد و در عین حال از عملکرد آن اطمینان حاصل شود و بسته‌بندی بیش از حد یا بیش از حد بسته‌بندی کاهش یابد. اهداف جدید پیشگیری از ضایعات (یعنی کاهش سرانه زباله های بسته بندی) در سطح کشورهای عضو تعیین شده است و قرار است به صورت پنج ساله برآورده شوند.
  • قابلیت بازیافت: یک تعریف جدید و دقیق‌تر از قابلیت بازیافت مستلزم آن است که بسته‌بندی‌هایی که برای بازیافت طراحی شده‌اند به طور موثر جدا و جمع‌آوری شوند و بازیافت‌هایی با کیفیت بالا تولید کنند که می‌توانند جایگزین مواد اولیه اولیه شوند. از سال 2030، تمام بسته‌بندی‌ها یک درجه عملکرد قابل بازیافت مرتبط با هزینه‌های تعدیل‌شده مسئولیت تولیدکننده (EPR) و دسترسی به بازار دریافت خواهند کرد. بسته بندی های بسیار قابل بازیافت با هزینه های EPR کمتر پاداش داده می شود. بسته بندی ضعیف قابل بازیافت هزینه های بالای EPR را به همراه خواهد داشت و حتی ممکن است از بازار منع شود. از سال 2035، تمام بسته بندی های مجاز در بازار باید نشان دهند که می توانند در مقیاس بازیافت شوند.
  • محتوای بازیافتی: حداقل مقدار محتوای بازیافتی پس از مصرف کننده الزامی است، اما فقط برای بسته بندی های پلاستیکی (تا سال 2040 تا 65٪ برای انواع خاص محصول).
  • استفاده مجدد و پر کردن مجدد: اهداف بلندپروازانه برای بسته بندی های قابل استفاده مجدد و قابل پر کردن مجدد برای سال های 2030 و 2040 تعیین شده است که طیف وسیعی از محصولات مانند نوشیدنی ها، غذای آماده و بسته بندی حمل و نقل را پوشش می دهد.
  • سیستم‌های سپرده و برگشت: تا سال 2029، همه کشورهای عضو طرح‌های سپرده و بازگشت را برای بطری‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف و ظروف فلزی نوشیدنی با ظرفیت سه لیتر ایجاد خواهند کرد.

سازمان ها ممکن است نیاز به تجدید نظر در بخش گسترده ای از فرآیند بسته بندی بسته به تعداد محصولاتی که نیاز به تغییر دارند داشته باشند. تصور کنید محبوب‌ترین محصول یک برند دیگر در بسته‌بندی مناسب نیست – برای اینکه متحمل هزینه‌های اضافی نشود، شرکت باید بسته‌بندی جدید را از قبل برنامه‌ریزی کند.

تغییرات چگونه بر مصرف کنندگان تأثیر می گذارد؟

تنوع محصولات در سوپرمارکت می تواند برای مشتریانی که به دنبال خرید یک محصول سازگار با محیط زیست هستند بسیار زیاد باشد، به خصوص زمانی که ادعاهای پایداری گیج کننده یا مبهم هستند.

همانطور که گزارش خرید سبز 2023 مشخص کرد، تقریباً نیمی از مصرف کنندگان (46٪) می گویند برچسب زدن نامشخص مانعی برای خرید پایدار است. مقررات پیشنهادی خرید پایدار را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کند و به برندهایی که از مواد بازیافتی سخت دوری می‌کنند پاداش می‌دهد و استفاده بیشتر از مواد قابل بازیافت و بی‌نهایت قابل بازیافت را که مصرف‌کنندگان به دنبال آن هستند تشویق می‌کند.

بر اساس مقررات پیشنهادی، درصد معینی از زباله‌های بسته‌بندی پلاستیکی اولیه، ثانویه و ثالث باید قابل استفاده مجدد باشند، با اهداف تعیین‌شده برای سال‌های 2030 و 2040. برای مثال، تا سال 2040، بیش از 80 درصد از نوشیدنی‌های سرد و گرم در آن نقطه پر می‌شود. فروش باید در ظروف قابل استفاده مجدد باشد.

بسته بندی ساخته شده از مواد بازیافتی

اگرچه این بخش از مقررات انتقاداتی را دریافت کرده است، امروزه مصرف کنندگان مشتاق چنین تغییراتی هستند. گزارش خرید سبز 2023 نشان داد که 71 درصد از مصرف‌کنندگان در حال حاضر مشغول استفاده مجدد از فعالیت‌هایی هستند، مانند استفاده مجدد از کیسه‌های خرید، بطری‌ها و ظروف، و 80 درصد از مصرف‌کنندگان علاقه‌مند به خرید محصولات در بسته‌بندی‌های قابل شارژ مجدد برای کاهش اثرات زیست‌محیطی آن‌ها هستند.

71 درصد از مصرف‌کنندگان مشتاق انتخابی آگاهانه از نظر زیست‌محیطی، محصولی را در شش ماه گذشته بر اساس اعتبار پایداری آن انتخاب کرده‌اند که نشان می‌دهد برندها فرصتی برای افزایش تقاضا در حین تصمیم‌گیری پایدار دارند.

پس از تصویب، این مقررات خرید را برای خریداران آگاه و پایدار بسیار آسان‌تر می‌کند.

محصولات hase در بسته بندی هایی که با ارزش های آنها همخوانی دارد. علاوه بر این، پیشنهاد جدیدی که در مارس 2023 اعلام شد، «دستورالعمل در مورد ادعاهای سبز»، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتر ادعاهای پایدار از طریق تأیید علمی، تصمیمات آگاهانه بگیرند. مهمتر از همه، هر دو پیشنهاد به مصرف کننده کمک می کند تا مطمئن شود که بسته بندی واقعا قابل بازیافت است و از مقررات سخت گیرانه پیروی می کند.

این مقررات چگونه آلودگی را کاهش می دهد؟

مهمتر از همه، مارک های بسته بندی که برای محصولات خود توسعه می دهند باید بادوام، مستحکم و محافظ و همچنین محتویات آن را حفظ کنند و بسته به محصول، مواد مناسب برای این کار متفاوت است.

با این حال، انتخاب یک ماده بی‌نهایت قابل بازیافت بهترین گزینه برای برندهایی خواهد بود که به دنبال اطمینان از اینکه بسته‌بندی آن‌ها در مواجهه با قوانین در حال تغییر در آزمون زمان مقاومت می‌کند.

اگر برندها در مجموع به سمت گزینه‌های بی‌نهایت قابل بازیافت سوق پیدا کنند، میزان زباله‌های غیرقابل استفاده تولیدی سالانه به سرعت کاهش می‌یابد و چرخش به خط مقدم می‌رود. به عنوان مثال، در مورد فلز، 75 درصد آلومینیوم تولید شده هنوز در حال استفاده است و فولاد به عنوان بازیافت‌ترین ماده در جهان ثبت شده است.

ما با مشکل رو به رشدی روبرو هستیم که زباله‌های بسته‌بندی پلاستیکی در نهایت سوزانده می‌شوند، در محل دفن زباله یا محیط زیست و اقیانوس‌های ما را آلوده می‌کنند. با این حال، این قانون آغاز تغییرات مثبت برای اتحادیه اروپا به نفع اقتصاد دایره ای و محیط زیست است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *