نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:08 ق.ظ

نمی توان انتظار داشت که شورای نوآوری اروپا به تنهایی شکاف افزایش مقیاس را پر کند

نمی توان انتظار داشت که شورای نوآوری اروپا به تنهایی شکاف افزایش مقیاس را پر کند

18 ژانویه 2024 – نوشته دیوید متیوز- ایلیانا ایوانووا، کمیسر تحقیقات در نشست سالانه اقتصاد جهانی در داووس، سوئیس. عکس: مجمع جهانی اقتصاد / فلیکر

در طی مناظره ای در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، کمیسر تحقیقات خواستار این شد که برنامه های اتحادیه اروپا بیشتر برای SME ها مناسب باشد.

ایلیانا ایوانووا، کمیسر تحقیقات هشدار داده است که با وجود اینکه شورای نوآوری اروپا (EIC) شروع خوبی داشته است، برای کاهش شکاف پایدار بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مورد افزایش سرمایه برای شرکت‌های جدید، تقریباً کافی نخواهد بود.

ایوانووا در یک مناظره درباره نوآوری ظاهراً عقب مانده اروپایی در مجمع جهانی اقتصاد سالانه در داووس، سوئیس، گفت که اتحادیه اروپا باید به کاهش مقررات مربوط به شرکت های کوچک و متوسط نیز توجه کند.

او گفت: “بازار سرمایه گذاری خطرپذیر ما شش برابر کوچکتر از ایالات متحده است.” بنابراین، اگر [آن را] تنها [به] شورای نوآوری اروپا بسپارید، نمی‌تواند این شکاف عظیمی را که در بازار وجود دارد برطرف کند.»

EIC به عنوان بخشی از برنامه چارچوب افق اروپا با بودجه 10 میلیارد یورو برای کمک به توسعه و گسترش فناوری های جدید معرفی شد. ایوانووا گفت که قبلاً موفقیت هایی داشته است و از شرکت هایی با ارزش بازار بیش از 1 میلیارد یورو حمایت می کند.

اینها دستاوردهای خوبی هستند. اما آیا این کافی است؟ نه، من فکر می کنم ما باید به تلاش ها، به خصوص در بخش مقررات، ادامه دهیم. اتحادیه اروپا باید برنامه های مختلف خود را برای شرکت های کوچک و متوسط “کاربر پسند” کند.

مناظره داووس که در 16 ژانویه برگزار شد، بر یک نگرانی کاملاً قدیمی متمرکز شد: این که علیرغم برتری علمی، اروپا همچنان در مورد تبدیل قدرت تحقیقاتی به شرکت های جهانی و نوآور به شکست ادامه می دهد. چندین عضو دیگر میزگرد با شکایت آشنای ایوانووا مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا فاقد سرمایه‌گذاران عمیق ایالات متحده است، موافقت کردند.

خوزه لوئیس اسکریوا، وزیر دیجیتال اسپانیا گفت که راه حل این است که بازار واحد اتحادیه اروپا را به طور کامل ادغام کنیم .در ایالات متحده، یکی از مزیت ها، یک بازار واحد بزرگ است – در بخش مالی، در بازار کار. او گفت که در اتحادیه اروپا، سیستم مالی هنوز “بالکانیزه” است. بنابراین من فکر می کنم که ما هنوز در سطح اروپا از نظر داشتن یک بازار سرمایه واحد که از نظر ریسک پذیری با بازار آمریکا قابل مقایسه باشد، مشکل داریم.

اسکریوا گفت: اتحادیه اروپا همچنین فاقد یک بازار کار مشترک است، به این معنی که کارگران بسیار ماهر که به این قاره نقل مکان می کنند هنوز نمی توانند به طور یکپارچه در هیچ یک از کشورهای عضو کار کنند.

همچنین در این پانل، نیکولای دنکوف، نخست وزیر بلغارستان، استدلال کرد که خطوط تحقیقاتی با بودجه عمومی باید با این درک همراه باشد که پس از 10 تا 15 سال به بخش خصوصی واگذار می شود تا به پروژه های تجاری تبدیل شود.

او گفت که هلند یکی از کشورهایی است که این کار را با موفقیت انجام داده است. او گفت: «در ابتدا برای ایجاد حوزه علمی و نوآوری به بودجه نیاز دارید، اما بعد از آن این را به بازار می‌دهید تا توسعه یابد.

آیا اروپا یک رهبر تحقیقاتی است؟

در همین حال، ماریا لپتین، رئیس شورای تحقیقات اروپا، به فرضیه بحث مبنی بر اینکه اروپا یک “رهبر جهانی” در علم و تحقیق است، حمله کرد. “آیا ما هستیم؟ ما از اواسط قرن گذشته این را می گوییم.

اروپا در حال حاضر از نظر انتشارات با تاثیر بالا از ایالات متحده و چین عقب مانده است و سرمایه گذاری کلی ضعیفی در تحقیق و توسعه دارد. لپتین گفت: «حتی اگر ممکن است در گذشته بهترین بوده باشیم، فکر می‌کنم که موفقیت از ما دور می‌شود.

بخشی از پاسخ در بهبود تحرک محقق نهفته است. لپتین گفت: «ما هنوز پاسپورت پژوهشی برای تمام اروپا نداریم. ما نمی توانیم حقوق بازنشستگی خود را از کشوری به کشور دیگر ببریم.

لپتین افزود، تدریس به زبان انگلیسی باعث می‌شود که پژوهشگران در سراسر جهان بتوانند موقعیت‌هایی را در اروپا بگیرند.

همچنین در نشست داووس، ایوانووا چندین بار از سوی نمایندگان دولت و دانشگاه سوئیس در مورد مذاکرات جاری اتحادیه افق اروپا تحت فشار قرار گرفت.

در سوئیس، بخشی طولانی مدت از برنامه های چارچوب، به دلیل یک بن بست سیاسی گسترده تر، از ارتباط با Horizon Europe قفل شده است، اما اخیراً نشانه هایی وجود دارد که مذاکرات در حال پیشرفت است.

مارتینا هیرایاما، وزیر آموزش، تحقیق و نوآوری سوئیس، شکایت کرد که اروپا به طور فزاینده ای در حال «بسته شدن در مناطق استراتژیک» است، که اشاره ای به پیشنهادات گذشته کمیسیون برای جلوگیری از درخواست های تحقیقاتی حساس کشورهای غیرعضو در زمینه هایی مانند کوانتوم و فضا است.

ایوانووا در مقابل گفت که Horizon Europe یکی از بازترین برنامه های علمی در جهان باقی مانده است، اما دیگر نمی تواند در مورد خطرات «دخالت خارجی» و «نشت» دانش «ساده لوح» باشد.

https://sciencebusiness.net

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *