نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 9:17 ق.ظ

چالش های حمایت از مسکن اجتماعی و ارزان قیمت در اروپا

چالش های حمایت از مسکن اجتماعی و ارزان قیمت در اروپا

23 فوریه 2024-© shutterstock/Sunny studio

سورچا ادواردز، دبیر کل Housing Europe، یک سازمان شریک EUSEW 2024، نقش مسکن اجتماعی و مقرون به صرفه را در انتقال انرژی پایدار مورد بحث قرار می دهد.

تنها راه برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار CO2 به میزان 55 درصد تا سال 2030 و بی طرفی کربن تا سال 2050، تشویق کربن زدایی است که برای زمینه های مختلف در سراسر اروپا بسیار خاص است. خبر خوب این است که فن‌آوری‌های لازم برای انتقال سریع موجود هستند، اما بخش مسکن مقرون‌به‌صرفه ممکن است به حمایت بیشتری نیاز داشته باشد.

به همین دلیل است که کنسرسیوم مسکن مقرون به صرفه اروپا، SHAPE-EU، به رهبری Housing Europe، به عنوان نقطه مرجع برای موج نوسازی فراگیر اجتماعی و باهاوس جدید اروپایی تأسیس شد. مجموعه ای از نقشه های راهنما بر اساس 100 پروژه فانوس دریایی طرح مسکن مقرون به صرفه تهیه خواهد شد.

یافتن کارآمدترین راه حل برای همه

رویکرد سطح منطقه بهترین گزینه برای انتقال عادلانه انرژی است. نه تنها امکان کاهش هزینه های مهم را فراهم می کند، که از طریق صرفه جویی در مقیاس، صنعتی شدن، تدارکات انبوه و غیره قابل دستیابی است، بلکه به ارائه دهندگان و توسعه دهندگان مسکن نیز این امکان را می دهد تا با جامعه درگیر شوند، به نوسازی انسان محورپا فشاری کنند  و حسی را به آن اضافه کنند. مالکیت و تعلق به خانه ها و محله های آنها.

«مناطق فانوس دریایی»، از طرح مسکن مقرون به صرفه، مدل‌هایی از رویکردهای یکپارچه را نشان می‌دهد که شامل استفاده از راه‌حل‌های هوشمند، کارآمد انرژی، مدل‌های کسب‌وکار مردم محور، و شیوه‌های ایجاد مشارکت با ساکنان در سطح محله و درگیر کردن چندین رشته خلاق، سبز، دیجیتال و تحرک است.

یکی از این پروژه ها dOp است که با هدف ارائه روشی برای نوسازی منطقه، به نیازهای مسکن اجتماعی از اسپانیا، ایتالیا و استونی می پردازد و این محله ها را به محله های هوشمند و فراگیر تبدیل می کند.

هدف توسعه راه‌حل‌هایی برای تغییرات مثبت اجتماعی، ایجاد فرصت‌های جدید در محیط اقتصادی محلی، با تکیه بر فناوری‌های پیشرفته و فعالیت‌های فرهنگی و خلاق است. یک بار دیگر، یک تمرکز کلیدی، مشارکت جامعه است.

شرکای کنسرسیوم در اولویت قرار دادن همه این اقدامات خوب هستند. آنها یک کتاب راهنما از نمونه های الهام بخش جمع آوری کرده اند. هدف ارائه «مناطق فانوس دریایی» مقرون به صرفه در اروپا، تشویق به کشف محدودیت‌های ممکن، ایجاد اشتهای جدید برای بازسازی بهتر، و بهره‌برداری از سطح جدیدی از جاه‌طلبی است.

چنین مثالی در مورد ÖrebroBostäder، اولین ارائه‌دهنده مسکن عمومی در سوئد است که به عنوان شرط در تدارکات، الزام به استخدام ساکنان بیکار را به عنوان کارگران ساختمانی برای مدت محدود در نظر گرفته است. علاوه بر این، برنامه ریزی مداخله با هدف تقویت انسجام اجتماعی در محله انجام شد. 10000 ساکن، 32000 مترمربع مساحت مداخله و 40.000.000 یورو کل هزینه نوسازی تنها تعدادی ارقام است که می تواند مقیاس و تأثیر پروژه را نشان دهد.

پروژه Wir inHAUSer، از سالزبورگ، اتریش، نمونه ای از نوسازی کربن صفر است که یک مفهوم تحرک مشترک و یک برنامه اسکان مجدد را ادغام می کند. می توان آن را از نظر مفهوم جامع (برنده جوایز) آن برای به حداقل رساندن ردپای کربن از طریق استفاده از انرژی، که در آن رویکرد نوآورانه تحرک نقشی پیشگام بر عهده گرفت، قابل توجه توصیف کرد.

پیروی از یک رویکرد گام به گام فرآیند را آسان تر می کند

در حالی که نمونه‌هایی از آنچه قبلاً انجام شده است منبع ارزشمندی است، ایجاد مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها نیز مهم بوده است که وظیفه نوسازی فراگیر در سطح منطقه کارآمد انرژی را قابل دسترس به نظر می‌رساند. برنامه ریزی شده برای انتشار در پایان پروژه، آنها بر جنبه های مختلف، از جمله اسکان موقت برای مستاجران در طول دوره نوسازی یا اطمینان از بی طرفی هزینه برای ساکنان پس از عملیات نوسازی تمرکز خواهند کرد.

مرکز پشتیبانی نوسازی یکی دیگر از ابزارهای این پروژه است که متشکل از کارشناسانی است که تجربه انجام یک منطقه فانوس دریایی را دارند. آنها داوطلب شده اند تا به دیگر رهبران پروژه کمک کنند که به تازگی روند بازسازی سهام خود را آغاز کرده اند و مسکن مقرون به صرفه، ایمن و مناسب برای ساکنان خود ارائه می دهند.

ماموریت مسکن مقرون به صرفه هنوز به پایان نرسیده است

پس از دو سال، برنامه ظرفیت‌سازی به خط پایان خود نزدیک می‌شود، مناسبتی که با کنفرانس «راه‌اندازی 100 منطقه فانوس دریایی» در کمیته مناطق اروپا در 21 فوریه 2024 مشخص خواهد شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *