نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 7:07 ب.ظ

کمیسیون اروپا و حرکت به سمت جلو برای حذف گیاهان اصلاح شده ژنتیکی از قوانین GMO

22 ژوئن 2023 – نوشته توماس برنت – گیاهان براسیکا در کشت بافت در طی فرآیند ویرایش ژن. عکس: John Innes Center / Flickr

کمیسیون قرار است قوانین مربوط به مهندسی ژنتیک محصولات را با پیشنهاد خود در ماه جولای به روز کند. مخالفت گروه های زیست محیطی که خواهان حفظ ممنوعیت عمومی سال 2001 هستند، وجود خواهد داشت.

کمیسیون اروپا قرار است پیشنهاد خود را برای اجازه دادن به تکنیک های ویرایش ژنوم در کشاورزی ارائه دهد، گامی رو به جلو در مناقشه ای چند ساله که محققان اروپایی و صنعت کشاورزی را ناامید کرده است.

در یک نسخه فاش شده از پیشنهاد کمیسیون که توسط پروژه سواد ژنتیکی منتشر شده است، کمیسیون موضع دیرینه خود را تکرار می کند که مقررات فعلی ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی اتحادیه اروپا (GMO) “برای هدف مناسب نیست” زیرا به موارد جدیدتر و بیشتر تکنیک های دقیق ویرایش ژن پاسخ نمی دهد. انتظار می رود کمیسیون این پیشنهاد را در اوایل جولای به طور رسمی ارائه کند.

فن آوری های جدیدتر ویرایش ژن، تغییرات هدفمند DNA گیاه را امکان پذیر می کند. این بدان معناست که برخلاف نسل اول GMO ها، نیازی به معرفی ژن های نشانگر از باکتری ها برای نشان دادن تغییرات مورد نظر نیست.این تکنیک به عنوان نسخه ای موازی – اما سریعتر – از روش های سنتی اصلاح گیاهان دیده می شود.

میکروبیولوژیست فرانسوی، امانوئل شارپنتیه، مخترع فناوری CRISPR که اکنون مترادف با ویرایش ژن است، در سال 2020 برنده جایزه نوبل شد. اما پیش از آن، در سال 2018، دیوان عدالت اروپا مانع از جذب آن در کشاورزی در اروپا شده بود. CRISPR و فناوری‌های مشابه باید مشمول دستورالعمل سال 2001 اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت GMOs باشند.

این موضوع بر محققان و استارت‌آپ‌هایی که از CRISPR و تکنیک‌های مرتبط استفاده می‌کنند، تأثیر گذاشته است.

در مارس سال جاری، دولت بریتانیا قانون فناوری ژنتیک (پرورش دقیق) را تصویب کرد، که اجازه می‌دهد غذای اصلاح‌شده ژنتیکی به صورت تجاری در انگلیس توسعه یابد، اگرچه دولت‌های اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی این قانون را دنبال نکرده‌اند.

پیشنهاد کمیسیون می تواند حرکت مشابهی را برای اتحادیه اروپا ایجاد کند. کمیسیون چندین سال است که در مورد اجازه دادن به محصولات ویرایش شده ژنی بسیار مثبت بوده است، با استلا کیریاکیدس، کمیسر سلامت و ایمنی غذا، قبلاً گفته بود: “گیاهانی که با تکنیک های ژنومی جدید به دست می آیند می توانند به ایجاد یک سیستم کشاورزی-غذایی انعطاف پذیرتر و پایدارتر کمک کنند.”

گزارش 2021 کمیسیون نیز این تکنیک را تأیید کرد، فناوری هایی مانند CRISPR می تواند به اتحادیه اروپا کمک کند تا تولید مواد غذایی را پایدارتر کند، با گیاهان جدیدی که در برابر بیماری ها و شرایط محیطی سخت تر مقاوم هستند و نیازی به استفاده از آفت کش ها و کودهای شیمیایی ندارند.

پیشنهاد فاش شده ترجیحات خود را در مورد نحوه تنظیم محصولات ویرایش شده ژنی تعریف می کند، که شامل گزینه ای برای گیاهان اصلاح شده خاص است که تا زمانی که در یک ثبت شفافیت قرار می گیرند، مشابه با گیاهان ارگانیک رفتار شوند.

مخالفت شدیدی با پیشنهاد کمیسیون از طرف گروه های محیط زیست و گروه سبزها/EFA در پارلمان اروپا وجود دارد. نامه ای سرگشاده به فرانس تیمرمنز معاون رئیس کمیسیون در ماه مه امسال که خواستار حفظ قوانین GMO از جمله تکنیک های جدید شده بود، توسط بیش از 300 سازمان امضا شد.

این هفته IFOAM Organics Europe، یک سازمان چتر برای کشاورزی ارگانیک، موضع خود را تکرار کرد که “تولید ارگانیک باید عاری از GMOها از جمله تکنیک‌های جدید ژنومی باشد”.

جان پلاژ، رئیس IFOAM Organics Europe گفت که مهندسی ژنتیک “پیچیدگی تعاملات در یک اکوسیستم کشاورزی معین را نادیده می گیرد.”

کمیسیون  مجوز واردات سه نوع ذرت اصلاح شده ژنتیکی و چهار محصول تراریخته دیگر را برای استفاده در غذا و خوراک دام صادر کرد، اگرچه آنها را نمی توان در اتحادیه اروپا کشت کرد و مشمول الزامات دقیق برچسب گذاری و ردیابی هستند.

https://sciencebusiness.net/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *