نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

12 اردیبهشت 1403 11:24 ب.ظ

در مبارزه با تغییرات آب و هوایی، جلبک دریایی می تواند یک سلاح شگفت انگیز و حیاتی باشد

تغتغی

18 مه 2022- انمار فرنگول

مانند بسیاری از جوامع ساحلی در سراسر جهان، مردمی که در کنار دریا در بریتانیا زندگی می کنند قرن ها جلبک دریایی را برداشت و مصرف می کردند.در ولز، نان اسطوخودوس ولزی – که از پختن نوعی جلبک دریایی به نام لیور تهیه می‌شود – یک غذای لذیذ است که به قدری مورد احترام است که از وضعیت حفاظت شده منشأ برخوردار است.

کاربرد جلبک دریایی به میز شام هم ختم نمی شود: امروزه در همه چیز از لوازم آرایشی و خوراک دام گرفته تا محصولات باغبانی و بسته بندی یافت می شود.

با افزایش نگرانی ها در مورد محیط زیست، امنیت غذایی و تغییرات آب و هوایی، این گنجینه مرطوب و خوراکی دریا – که انواع و رنگ های زیادی دارد – می تواند نقش مهمی در آینده پایدار سیاره ما داشته باشد.

در اواخر ماه آوریل، پروژه‌ای با نام «اولین تأسیسات اختصاصی صنعت جلبک دریایی» افتتاح رسمی خود را جشن گرفت، و دست‌اندرکاران امیدوار بودند که به شروع تجاری‌سازی بخشی که در سایر نقاط جهان به خوبی تثبیت شده است، کمک کند.

آکادمی جلبک دریایی، همانطور که شناخته شده است، در نزدیکی شهر اوبان اسکاتلند واقع شده است. بودجه 407000 پوندی (حدود 495300 دلار) برای این پروژه توسط دولت بریتانیا تامین شده است.

بر اساس بیانیه ای از SAMS، یکی از اهداف آکادمی حول محور تحریک “رشد آبزی پروری جلبک دریایی بریتانیا” است. علاوه بر این، این پروژه به دنبال کشف «بازارهای با ارزش» و استفاده از تحقیقات برای تقویت رقابت جهانی محصولات بریتانیا خواهد بود.

ریانا ریس محقق جلبک دریایی و هماهنگ کننده آکادمی جلبک دریایی در SAMS Enterprise است. در مصاحبه اخیر با CNBC، او بینشی در مورد نوع مشاغلی که در مزرعه جلبک دریایی انجام می شد ارائه کرد.

او گفت: «این صنعت بسیار کمتر از آن چیزی است که ممکن است دیده شود. وقتی به کشاورزی فکر می‌کنید، به ماشین‌های بزرگ فکر می‌کنید، به برداشت مکانیکی فکر می‌کنید، و اصلاً پرورش جلبک دریایی به این معنا نیست. وقتی از بیرون به آن نگاه می‌کنید، تنها چیزی که می‌توانید مشاهده کنید شناورهایی در آب است و سپس زیر آب، این خطوط طناب طولانی با … بخش‌های عظیم جلبک دریایی است.وقتی می‌خواهید آن را درو کنید، داخل می‌شوید و طناب را می‌گیرید و آن را به داخل قایق می‌کشید – و اساساً همین است».

سادگی ظاهری این فرآیند یک چیز است، اما راه اندازی یک مزرعه در وهله اول می تواند یک داستان متفاوت باشد.

ریس گفت: دریافت مجوز از … سازمان های مختلف در انگلستان و اسکاتلند – می تواند فوق العاده گران و زمان بر باشد. بنابراین ورود به این صنعت در وهله اول چالش های عمده ای دارد.

عوامل دیگری نیز وجود داشت که باید در نظر گرفته شود. شما با حوادثی مانند  طوفان مواجه می‌شوید، شاید سال‌هایی پیش می‌آیید که رشد چندان خوبی نداشته باشد، نوسانات مواد مغذی هم وجود دارد..

ریس ادامه داد که نوآوری در افق وجود دارد، اما “چند سال طول می کشد تا به منطقه ای برسیم که در آن نوع بهینه سازی مورد نیاز برای مقیاس پذیری واقعی را مشاهده کنیم.”

علاقه بریتانیا به کشت و برداشت جلبک دریایی به کارهایی که در اوبان و اطراف آن برنامه ریزی می شود محدود نمی شود.

در شهرستان زیبای کورنوال در منتهی الیه جنوب غربی انگلستان، شرکت جلبک دریایی کورنیش از سال 2012 در حال برداشت است و نگاهی اجمالی به چگونگی توسعه صنعت گسترده تر در سال های آینده ارائه می دهد.

تیم ون برکل، که یکی از بنیانگذاران شرکت و مدیر عامل آن است، به CNBC گفت که این شرکت جلبک دریایی وحشی را از سواحل برای اهداف غذایی برداشت کرده است.

در سال 2017، زمانی که شروع به پرورش جلبک دریایی از هاگ‌ها در محل مزرعه صدف موجود در آب‌های نزدیک پورتالو، دهکده ماهیگیری در کورنیش کرد، این برداشت ساحلی را تکمیل کرد.

ون برکل گفت: “آنها در خطوط معلق در آب رشد می کنند، مانند شناورها” و افزود که “شبیه پرورش صدف است.” ون برکل گفت که این تجارت دو نوع جلبک دریایی در این محل پرورش می داد: کلپ شکر و آلاریا.

https://www.cnbc.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *